در نشست سه‌جانبه در چین مطرح شد: تروریسم خوب و بد ندارد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 6 جدی 1396 - ۰۵ جدی ۱۳۹۶

نشست سه‌جانبه بین کابل، آسلام‌آباد و بیجینگ، دیروز سه‌شنبه، ۵ قوس در پایتخت کشور چین به هدف بهترشدن روابط بین پاکستان و افغانستان برگزار شد.
وزیران خارجۀ سه کشور پس از پایان این نشست در یک نشست خبری گفتند که سه کشور توافق‌هایی را مبنی بر مبارزۀ مشترک در برابر تروریسم، mandegar-3بهتر شدن روابط منطقه‌یی و پیش‌بردِ برنامه‌های توسعه‌یی انجام داده اند.
در این نشست، وزیران خارجۀ هر سه کشور هم‌چنان از گسترش نفوذ روزافزون تروریسم در منطقه اظهار نگرانی کرده و تأکید کردند که باید گام‌های عملی در پیوند به مبارزه با هراس‌افگنی برداشته شود.
آنان با اشاره به این‌که کشورهای منطقه نباید تروریسم را به خوب و بد تقسیم کنند، گفتند که باید طالبان دست از خشونت بردارند و به پروسۀ صلحِ افغانستان بپیوندند.
وانگ‌یی وزیر امور خارجۀ چین در این نشست گفت: «این نشست به خاطر درک متقابل بین دو کشور برگزار شده است. کابل و اسلام‌آباد توافق کرده اند که روابط بین‌شان به زودترین فرصت بهبود می‌یابد و از خاک‌ این دو کشور در برابر یک دیگر استفاده نمی‌شود».
وزیر امور خارجۀ چین می‌افزاید که گروه‌های مشترک کاری نیز در بخش استخبارات و مهاجران میان هر دو کشور به‌زودی ایجاد خواهد شد. آقای یی تأکید می‌کند که پاکستان در این نشست تعهد کرده که اقدام‌های عملی را روی دست گیرد.
آقای وانگ‌یی در این نشست به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان اشاره کرد و از تمام اعضای گروه طالبان که در این کشور دست به فعالیت‌های تروریستی در قبال دولت کابل می‌زنند، تقاضا کرد که به پروسۀ صلح اشتراک کنند.
آقای وانگ‌یی گفت که چین از روند صلح به رهبری افغانستانی‌ها حمایت می‌کند. او گفت که بیجینگ از دولت افغانستان می‌خواهد تا زمینه‌های گفت‌وگو‌ها با گروه طالبان را فراهم سازد.
او هم‌چنان گفت، کشورش می‌خواهد مناسبات میان دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان بهبود یابد که به نفع مردمان دو کشور و کُل منطقه است.
وزیر خارجۀ چین در عین حال تأکید به نقش علمای دینی پاکستان و افغانستان در آمدن صلح در هر دو کشور کرد و بیان داشت که باید آنان از نقش‌شان از هر طریقی که امکان دارد، استفاده کنند.
در سویی دیگر، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ کشور، نشست سه‌جانبه را «یک نشست تاریخی» بیان کرد و گفت که چین به عنوان یک کشور همسایه، باید نقش خود را در مسایل مهم منطقه‌یی ایفا کنند.
آقای ربانی می‌افزاید که باید چین از نقشِ این کشور در آمدن صلح و مذاکره با طالبان استفاده کند و همکاری اسلام‌آباد را نیز در این بخش حتمی و ضروری می‌داند.
آقای ربانی می‌افزاید که این نشست سه‌جانبه، نقش مهمی در به وجود آمدن اعتماد بین اسلام‌آباد و کابل دارد. او تأکید دارد که قدم‌های عملی در قسمت مبارزه با هراس‌افگنی و خوب شدن روابط بین دو کشور برداشته خواهد شد.
همزمان بااین، خواجه آصف، وزیر امور خارجۀ پاکستان می‌گوید که صلح و ثبات در افغانستان برای رسیدنِ هر دو کشور به «هدف»، ضروری است و در حال حاضر نیز پاسخ مثبتی از سوی دولت کابل در قسمت مبارزه با هراس‌افگنی دریافت کرده است.
آقای آصف گفت‌وگوهای کابل-اسلام‌آباد را به سود منطقه می‌داند و می‌گوید که روابط میان سه کشور به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند. او از ایجاد گروه مشترک کاری خبر داد و گفت: در این نشست، موافقت صورت گرفت که صلح و ثبات به نفع منطقه است.
مشکلات مرزی میان دو کشور و مشکلات مهاجران افغانستان از موضوعات بود که مقام‌های افغانستان و پاکستان در نشست سه‌جانبه بالای آن صحبت کرده و تأکید دارند که این مشکلات هرچه زودتر رفع خواهد شد.
این درحالی است که مقام‌های حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا پاکستان را متهم می‌کنند که با حمایت از شورشیان طالبان در بی‌ثبات‌سازی حکومت افغانستان و تضعیف تلاش‌های بین‌المللی برای بازسازی این کشور دست دارد. پاکستان این‌گونه اتهام‌ها را رد کرده و اتهام مشابه پناه دادن به تروریسم را به افغانستان وارد می‌کند.
این نشست در وزارت خارجۀ چین تلاش جدیدی است تا یک راه‌حل منطقه‌یی برای جنگ با طالبان و همچنان تهدید ناشی از گروه خودخواندۀ «دولت اسلامی» یا داعش یافته شود. مذاکرات مشابه دیگر با اشتراک این سه کشور به علاوۀ ایالات متحده امریکا در گذشته چندبار برگزار شده است، اما نتوانسته راه‌حلی برای این منازعه بیابد.
این آرزومندی وجود دارد که چین به دلیل مناسبات نزدیک‌اش با اسلام‌آباد، بتواند یک میانجی موفقانه باشد، زیرا در این اواخر، ایالات متحده امریکا مناسبات پُر تنشی با پاکستان دارد. هم‌چنان چین در پاکستان در یک پروژۀ چند میلیاردی یک دهلیز اقتصادی می‌سازد که البته یک عنصر مطرح در این کنفرانس خواهد بود. افغانستان نیز مناسبات نزدیکی با چین دارد.
گفتنی است که خواست‌ چین از دولت افغانستان مبنی بر مساعد ساختن فضای گفت‌وگو با طالبان در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش، اعضای شورای عالی صلح اعلام کردند که طالبان در هر سطحی که بخواهند، دولت آمده است که با آنان مذاکرده کند.
شورای عالی صلح کشور چندی پیش نیز اعلام کرده بود که اگر طالبان آمادۀ مذاکره شوند، دولت برای آنان اجازه خواهد داد تا در کابل دفتر باز کنند؛ اما طالبان، باربار خواست دولت افغانستان برای گفت‌وگو را رد کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.