استراتژی تازۀ امریکا خلاها را در افغانستان رفع می‎کند

گزارشگر:شنبه 9 جدی 1396 - ۰۸ جدی ۱۳۹۶

استراتیژی جدید امریکا، خلاهای پس از خروج سربازان امریکایی از افغانستان را پر خواهد کرد.
انتونی کوردسمن، تحلیلگر در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی در واشنگتن با ابراز این مطلب می‌گوید که در جریان تدوین استراتیژی جدید امریکا mandegar-3برای جنوب آسیا و افغانستان، عضو گروۀ مشورتی جنرال ستنلی مکرستل، قوماندان سابق نیروهای امریکایی در افغانستان بود، استراتیژی جدید امریکا را یک بخش عمدۀ از تلاش‌هایی می‌خواند که به گفتۀ او ممکن بتواند خلا های را پر نماید که پس از خروج نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ ایجاد شده است.
پس از چند ماه غور و بررسی حکومت ایالات متحده، دونالد ترمپ رئیس جمهور این کشور بتاریخ ٢١ ماۀ آگست، استراتیژی جدیدش برای افغانستان را اعلام داشت.
آقای کوردسمن، در یک مصاحبه با صدای امریکا، گفته است که در تشکیل و ایجاد اردوی افغانستان از عجله کار گرفته شده و این که به گونۀ مناسب آموزش و کمک نشده و افزوده که امریکا و متحدین اش «ماموریت آموزش قوی» را انجام نداد.
این تحلیلگر امریکایی می‌گوید که جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، در استراتیژی که پیشنهاد کرده است، خواهان رفع همه خلاهای جنگی در افغانستان شده است.
آقای کوردسمن با دفاع از استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان، می گوید که با تفویض صلاحیت بیشتر به نظامیان امریکایی، همین اکنون شاهد یک تغییر مثبت در حملات دقیق هوایی استیم که نیروهای افغانستان ممکن تا چند سال آینده توان انجام آن را نداشته باشند.
به گفتۀ انتونی کوردسمن، این استراتیژی ممکن جنگجویان طالب را مجبور سازد تا در مذاکرات صلح اشتراک ورزند. اما کوردسمن می گوید، یک موضوع که در این استراتیژی کمتر روشن می باشد، چگونگی «با ثبات ساختن بخش ملکی افغانستان» است.
افغانستان یکی از بلندترین رقم افزایش نفوس در جهان را دارد که به گفتۀ انتونی کوردسمن، رقم جوانان بیکار در این جمع به چهل درصد میرسد.
آقای کوردسمن همچنان می افزاید که میزان سؤ تغذیه کودکان، بالاتر از سی و پنجدر صد می باشد که به گفتۀ او پس از خروجتعداد زیاد عساکر امریکایی، کمک های بشری نیز کاهش پیدا کرد.
بانک جهانی، حکومت افغانستان را در فهرست کشور های درج کرده است که بیشترین فساد در آن موجود است. اما کوردسمن می گوید حد اقل در تیوری یا به شکل فرضی، استراتیژی جدید مستلزم حسابدهی چگونگی استفاده از کمک های بشری و شفافیت بیشتر در کاربرد یا استفاده بودجۀ حکومت أفغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.