معاون اول ریاست جمهوری: نمـی‌گذارنـد به کشـور برگـردم

گزارشگر:شنبه 9 جدی 1396 - ۰۸ جدی ۱۳۹۶

عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهوری افغانستان گفته که علیه او توطئه‌ای چیده شده که نمی‌تواند به کشورش برگردد.
او به تازگی در سخنرانی که از طریق تلفن در یک نشست فرهنگی فدراسیون ترک‌تبارها در بروکسل بلژیک داشته، گفته که از گسترش حضور داعش در mandegar-3شمال افغانستان نگران است.
آقای دوستم گفته است که گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در حال حاضر عملا در قوش تپه ولایت جوزجان مشغول سربازگیری است.
او گفته که در چنین شرایطی او نمی‌تواند به کشورش برگردد زیرا علیه او توطئه‌ای چیده شده و کسانی مانع برگشت او به افغانستان می‌شوند. آقای دوستم از هیچ کسی نام نگرفته است.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر بارها نزدیکان آقای دوستم از بازگشت او به کابل به زودی خبر داده‌اند. دولت افغانستان نیز بارها گفته آقای دوستم به سفری برای معالجه رفته و در صورت بهبود می‌تواند بدون کدام ممانعت به کشورش بگردد.
اما حدود ۴ ماه پیش، رسانه‌های افغانستان گزارش کردند که به هواپیمای جنرال عبدالرشید دوستم اجازه داده نشده تا در فرودگاه مزارشریف بنشیند. یک منبع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری به بی‌بی‌سی گفته بود که بازگشت آقای دوستم به دلیل این که با حکومت مرکزی هماهنگ نشده بود، باعث ایجاد سوءظن شده بود. دفتر آقای دوستم خبرها در مورد سفر او به مزارشریف را تکذیب کرد.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین گفته که دور کردن عطا محمدنور از ولایت بلخ نیز زمینه را برای بیشتر شدن حضور گروه داعش در شمال فراهم می‌کند.
عطا محمد نور نیز در یکی از سخنرانی‌هایش در بین هوادارانش گفته بود: «والی بلخ می‌مانم تا پروژه طالبان و داعش ناکام شود.»
ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه، ۲۷ قوس اعلام کرد که محمد اشرف‌ غنی، رئیس جمهوری افغانستان، «استعفای عطامحمد نور، والی بلخ» را تایید کرده است. آقای نور این استعفا را مشروط خواند و گفت اکنون منتفی است.
سفر دوستم به ترکیه
احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی آقای دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی، تقریبا یک سال پیش مدعی شد که آقای دوستم و محافظانش او را در شبرغان مرکز جوزجان ربودند و با او بدرفتاری جنسی کردند.
در پی آن، دادستانی کل افغانستان پرونده‌ای در مورد این قضیه تشکیل داد.
سخنگویان آقای دوستم این اتهام‌ها را رد کرده و گفته‌اند که علیه معاون اول رئیس جمهوری افغانستان توطئه سیاسی صورت گرفته است.
آقای دوستم که رهبری حزب جنبش ملی را نیز بر عهده دارد، از ۲۹ ثور/اردیبهشت در ترکیه به سر می‌برد. منابع نزدیک به او گفته‌اند که معاون اول رئیس جمهوری برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کرده، اما برخی منابع دیگر گفته‌اند که او به نحوی «تبعید» شده است.
چند هفته پیش دادگاه ابتدایی در کابل هفت نفر از محافظان آقای دوستم را به هشت سال زندان محکوم کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.