داکتر زلمی رسول: پاریس و برلینِ دیگری وجود نخواهد داشت

- ۰۵ جدی ۱۳۹۱

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که تفاهم‌نامۀ نماینده‌گی طالبان در قطر در حال نهایی شدن است و پس از این، دیگر جلسات پراکنده در کشورهای خارجی برای گفت‌وگو با طالبان برگزار نخواهند شد.
زلمی رسول، وزیر خارجه، روز گذشته که در رابطه با نشست پاریس به مجلس سنا فراخوانده شده بود، گفت: «ما در تدوین این تفاهم‌نامه بین افغانستان و قطر، کار می‌کنیم و تقریباً نهایی شده است. این یگانه جایی است که ما می‌توانیم در خارج از افغانستان صحبت کنیم. تمام صحبت‌های بین الافغانی را در خاک خود می‌کنیم». او گفت که برلین و پاریس دیگری وجود نخواهد داشت.
وزیر خارجه افغانستان گفت که در حال حاضر کشورهای مختلف مانند دهه ۹۰ میلادی، جلسه‌های مختلفی را در کشورهای متعدد برای دست یابی به صلح در افغانستان برگزار می‌کنند.
آقای رسول تاکید کرد که افغانستان یک کشور مستقل است و هرگونه گفت‌وگو درباره این کشور باید در درون خاک آن صورت گیرد: «با تمام مشکلاتی که داریم یک فضای تفاهم در داخل کشور وجود دارد و دیگر لازم نیست که مجلس بین‌الافغانی در خارج از افغانستان ساخته شود. حکومت افغانستان کسی را در پاریس دعوت نکرده، اما نماینده‌گان شورای صلح در آن جا بودند». او تاکید کرد که یگانه آدرس برای گفت‌وگو با طالبان در خارج از افغانستان قطر خواهد بود.
پیش از این سخنگوی رییس‌جمهور کرزی، به روزنامۀ ماندگار گفته بود که افغانستان هم اکنون توانایی هر نوع نشستی را دارد و باید گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در داخل کشور برگزار شود.
برخورد نادرست ایران با مهاجران
در این حال، زلمی رسول در بخشی از اظهاراتش در مجلس سنا گفت که ایران در زمینۀ حل مشکلات مهاجرین افغان در آن کشور، با حکومت افغانستان همکاری نمی‌کند.
به گفتۀ او، ایران بر خلاف اصول و قوانین بین‌المللی با مهاجرین افغان در آن کشور بر خورد نامناسب می‌کند.
وی همچنان گفت: از چند سال به این طرف تلاش کرده‌اند تا به مشکلات مهاجرین افغان در آن کشور رسیده‌گی کنند، اما ایران در این قسمت با حکومت افغانستان همکاری نکرده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، تاکنون در خصوص اظهارات وزیر خارجۀ افغانستان ابراز نظری نکرده‌اند.
هم اکنون بیش از یک میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.