اقدامات عملی امریکا در برابر پاکستان/ ضرب‌الاجل پاکستان به مهاجرین افغانستان

گزارشگر:شنبه 16 جدی 1396 - ۱۵ جدی ۱۳۹۶

امریکا اعلام کرده به سبب آن‌که پاکستان با شبکه‌های تروریستی حاضر و فعال در این کشور برخورد نمی‌کند کمک‌های امنیتی به این کشور را قطع خواهد کرد.
وزارت امورخارجه امریکا اعلام کرد تا زمانی که اسلام‌آباد علیه گروه های شبه نظامی شبکه حقانی و طالبان اقدام نکند کمک امنیتی واشنگتن را دریافت mandegar-3نخواهد کرد.
اوایل این هفته، دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا، پاکستان را متهم کرد با وجود دریافت میلیاردها دالر کمک از امریکا به این کشور در خصوص اقداماتش دروغ می‌گوید.
اسلام‌آباد گفته است حمله به پاکستان از سوی امریکا غیرقابل درک است و دهه‌ها فداکاری مردم پاکستان را نادیده می‌گیرد.
موضع‌گیری امریکا با حمایت هند و افغانستان روبرو شده اما چین که ده‌ها میلیارد دالر در پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است از اسلام‌آباد حمایت می‌کند.
دولت ترامپ تا امروز انتقال ۲۵۵ میلیون دالر کمک نظامی به پاکستان را به تاخیر انداخته است.
هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هنگام اعلام قطع کمک‌ها گفت نمی‌تواند میزان دقیق کمک‌های قطع شده را اعلام کند.
به گفته این سخنگو، دولت امریکا شبکه حقانی و طالبان افغانستان را عامل بی‌ثباتی در منطقه می‌داند که درعین‌حال به دنبال حمله به امریکایی‌ها هستند.
امریکا و دیگر کشورها مدت‌هاست شکایت می‌کنند که پاکستان منطقه امنی را دراختیار طالبان و متحدش، شبکه حقانی قرارداده است و با اینکار به آنها اجازه می‌دهد عملیات برون‌مرزی خود را در افغانستان اجرایی کنند.
این اتهامی ‌است که اسلام‌آباد رد می‌کند با این‌حال دونالد ترامپ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش آتش انتقادهایش را تندتر کرده‌است.
پاکستان بعد از حمله یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ با اکراه به جنگ امریکا علیه تروریسم پیوست و درپی آن میلیاردها دالر کمک نظامی و غیرنظامی دریافت کرد.
این کمک مدتی‌ست که به دلیل نارضایتی امریکا از پاکستان رو به کاهش است اما رابطه کج‌دار و مریز دو طرف به دلیل نیاز امریکا به پاکستان کماکان ادامه دارد.
پاکستان می‌گوید این کشور در جنگ طولانی علیه شبکه‌های اسلام‌گرا قربانیان زیادی داده و از اینکه رییس جمهوری امریکا حاضر به رسمیت شناختن نقش این کشور نیست خشمگین است.
فشار تا نابودی پناه‌‌گاه‌های تروریستان ادامه می‌یابد
در این حال، جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که واشنگتن فشارهایش را بالای پاکستان تا اندازۀ خواهد آورد که منجر به نابودی مکان‌های امن تروریستان در خاک آن کشور گردد.
آقای متیس این سخنان را در یک تماس تلفنی با همتایی افغانستانی‌اش گفته‌ و هردو طرف روی اخرین تحولات صورت گرفته در افغانستان و منطقه صحبت کرده‌اند.
دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که آقای متیس از روند جوان‌سازی اردو ملی افغانستان قدردانی کرد وافزوده که امریکا با تمام قوت از دولت، مردم و مخصوصا نهادهای امنیتی حمایت می‌نماید.
آقای متیس گفته است که دولت افغانستان باید تلاش‌های خود را در قسمت مبارزه با فساد اداری افزایش دهد و علاوه کرده است که امریکا فشارهای خود را بالای پاکستان نگه‌ می‌دارد تا تمامی پناه‌گاه‌های تروریستان نابود شود و منجر به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه گردد.
وی در عین حال تاکید کرده ‌است که فرمان‌دهی حمایت قاطع در افغانستان به طور همه‌جانبه با انجام حمله‌های هوایی از نیروهای دولتی افغان حمایت خواهد کرد.
وزیر دفاع افغانستان گفته نیروهای اردو ملی افغانستان مشکل‌ترین وظایف خود را در سال جاری انجام داده و به دشمنان اجازه نه داده تا به اهداف شوم شان برسند.
او گفته است که درحال حاضر ابتکار عمل به دست نیروهای دولتی افغانستان است و آنان نیز از حالت دفاعی به حالت تعرضی درآمده و خاطر نشان ساخته که تلاش‌های این وزارت جهت مبارزه با فساد به قاطع جریان دارد.
پاکستان ناقض حقوق مذاهب
وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه لیست سال ۲۰۱۸ ناقضان حقوق و آزادی مذهبی در جهان را منتشر کرد. امریکا پاکستان را به تازگی به این لیست اضافه کرده است.
پول چین جایگزین دالر می‎شود
در این حال، پاکستان نیز به یک سلسله اقدامات در برابر امریکا دست یازیده است.
بانک مرکزی پاکستان با انتشار بیانیه‌یی اجازه استفاده از یوان چین به جای دالر برای تجارت با سایر کشورها را صادر کرد.
بر اساس این گزارش سیاست جامع بانک مرکزی این است که پاکستان برای واردات و صادرات همچنین سرمایه‌گذاری از یوان چین استفاده کند.
به گزارش دیلی پاکستان، طبق این گزارش تمام شرکت‌های تجاری دولتی و بخش خصوصی پاکستان می‌توانند به جای دالر از یوان چین استفاده کنند.
با توجه به بازگشایی شعبه بانک‌های چین در پاکستان بازگشایی ال سی با استفاده از یوان برای تجارت در بازار بین الملل ممکن خواهد بود.
کارشناسان اقتصادی صدور اجازه بانک مرکزی برای استفاده از یوآن در مبادلات تجاری پاکستان را خبر خوب برای اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۸ توصیف و عنوان می‌کنند این اقدام به کاهش قیمت دالر نیز کمک خواهد کرد.
در حال حاضر بانک مرکزی چین با بانک مرکزی کشورهای مختلف از جمله پاکستان اقدام به انعقاد پیمان های پولی دوجانبه کرده است.
ضرب‎الاجل یک ماهه به مهاجرین افغانستان
حکومت پاکستان اقامت ۱.۴ میلیون مهاجر افغانستان را فقط برای یک ماه تمدید کرده است. مهلت قانونی اقامت این مهاجران در پاکستان در ۳۱ دسمبر ۲۰۱۷ پایان یافت.
کم و بیش ۲.۷ میلیون مهاجر افغانی در پاکستان اقامت دارند که حدود ۱.۳ میلیون آن برای سال ۲۰۱۸ سند اقامت در آن کشور را دارند.
کابینۀ پاکستان روز چهارشنبه گفت که روند برگشت ۱.۴ میلیون مهاجر افغان را با کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و جامعۀ جهانی مطرح کرده است، اما در مورد هماهنگی این کار با حکومت افغانستان اشاره‌ای نکرده است.
پاکستان که از چند دهه به اینسو میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده است، اکنون مدعی است که به دلیل مشکلات اقتصادی و امنیتی نمی‌تواند از مهاجران افغان فاقد مدارک اقامت، میزبانی کند.
مقام‌های پاکستانی همچنان اتهام وارد می‌کنند که دهشت افگنانی که بر ضد ثبات و امنیت در پاکستان و افغانستان عمل می‌کنند، نیز در میان مهاجران پناه می‌گیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.