ناکامی و کامیابی افغانستان مربوط کیست؟

- ۰۵ جدی ۱۳۹۱

اظهارات نخست‌وزیر انگلیس که جنگ در افغانستان «موفقیت آمیز» بوده، مورد انتقاد قرار گرفته است. دیوید کامرون این اظهارات را هنگامی که به پایگاه‌های نیروهای انگلیس در افغانستان رفته بود، بیان داشت؛ جایی که ۴۳۸ سرباز انگلیسی جان باختند و کامرون اذعان کرده که این «هزینه سنگینی» است.
به گزارش راشا تودی، نخست‌وزیر انگلیس، دیوید کامرون، جنگ افغانستان را «یک موفقیت» نامید و گفت: عقب نشینی‌های آینده بر پایه دستاوردها بوده نه بر پایه ناکامی‌ها.
این تفاسیر برای خیلی‌ها مانند شوک بوده است؛ همان‌هایی که نقش ۱۱ ساله انگلیس را در افغانستان با ۴۳۸ کشته، بودن در باتلاق می‌بینند که هزاران زخمی و هزینه‌های سرسام‌آور درپی داشته است.
در همین حال، یک کارشناس امنیتی افغانستان وضعیت کنونی این کشور را «شکننده» و «برگشت‌پذیر» خوانده است.
او می‌گوید: با وجود اینکه بهبودهای زیادی از سال ۲۰۰۱ حاصل شده و او با دیوید کامرون موافق است که افغانستان دیگر پناهگاه تروریستی نیست؛ اما عدم تمایز نیروهای ناتو میان غیرنظامیان و طالبان جوی از خشم و نفرت را به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: ناتوانی در به دست آوردن دل‌ها و اذهان عمومی باعث شده نتایج ملموس بسیار سخت‌تر حاصل شوند.
این امر باعث نارضایتی‌های شدید در بین مردم افغانستان شده و بنابراین مردم زیادی به شورشیان پیوسته‌اند.
تیم کالینز، افسر سابق ارتش انگلیس و کارشناس ضد شورش که به خاطر سخنرانی‌اش پیش از جنگ عراق معروف است، می‌گوید: نیروهای ناتو پیچیدگی‌های افغانستان را دستکم گرفته و هدف‌های معارض زیادی را در جنگ علیه ترور و مواد مخدر به عهده گرفتند.
هر چند او در پایان گفت که اینکه جنگ افغانستان به عنوان یک موفقیت یا ناکامی دیده شود، بستگی به انتخاب خود افغان‌ها دارد.
کامرون همچنین اعتراف کرده که انگلیس هزینه گزافی را متحمل شده و اذهان عمومی به طور فزاینده‌یی علیه ادامه جنگ است. بنابراین آینده افغانستان چگونه خواهد بود؟
کالینز گفت: در چند سال آینده اینکه انگلیس و متحدانش متعهد به حمایت مالی از افغانستان شوند تعیین کننده است؛ این حمایت‌ها برای آن است که اطمینان حاصل شود که دستاوردهای ماموریت متحدان انگلیس از بین نرفته‌ است.
اگر جامعه بین‌المللی کمک‌های مالی خود به افغانستان را متوقف کند، این کشور سقوط می‌کند. هر کس که به تجربه شوروی سابق توجه نکند، از تبعات آن رنج خواهد برد.
عملیات فعال ناتو در پایان سال ۲۰۱۴، با واگذاری مسوولیت به نیروهای امنیتی افغان در شرف پایان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.