فعالان مدنی: مهره‌های پاکستان در افغانستان فعال شده‌اند

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنبه 18 جدی 1396 - ۱۷ جدی ۱۳۹۶

حامد گیلانی با اظهارات اخیرش می‌خواهد بگوید که پاکستان هیچ نوع دخالتی در امور افغانستان ندارد و مساله طالبان مشکل داخلی افغانستان است.
گلبدین حکمتیار نیز با گفته‌های اخیرش مبنی بر این‌که گروه دولت اسلامی موسوم به داعش از راه خاک ایران وارد افغانستان می‌شود، می‌خواهد از mandegar-3پاکستان حمایت و پشتیبانی کند.
پاکستان که در این روز‌ها به شدت تحت فشار امریکا قرار دارد، توسط مهره‌هایش در افغانستان می‌خواهد به دنیا بگوید که سران طالب در خاک افغانستان زنده‌گی می‌کنند و پاکستان هیچ نقشی در حضور داعش و طالب در افغانستان ندارد.
این اظهارات شماری از تحلیل‌گران سیاسی است که در واکنش‌ به اظهارات اخیر رهبر حزب محاذ ملی و گلبدین‌حکمتیار ابراز می‌شود.
سیدحامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی اسلامی به تازه‌گی گفته که بیشتر رهبران طالبان، در کدام کشور دیگر نه، بل در افغانستان زنده‌گی می‌کنند.
رهبر محاذ ملی تاکید کرده که آن آوازه‌ها را دیگر نمی‌پذیرم که می گویند سران طالبان در جای دیگری استند؛ این را از ضعف می‌گویند؛ زیرا کار دیگری از دست‌شان ساخته نیست، زور شان نمی‌رسد، بهانه می‌کنند، درحالی‌که بیشتر رهبران طالبان در وطن خود شان استند.
بااین حال، گلبدین حکمتیار نیز چند روز پیش گفت که داعش از راه خاک ایران وارد افغانستان می‌شود و جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش از عراق و سوریه، از خاک ایران به افغانستان صادر می‌شوند.
حکمتیار تاکید کرده که ایران می‌خواهد، همان بازی که به نام داعش در عراق و سوریه کرد در افغانستان هم بازی کند.
اما عزیز رفیعی رییس‌ مجمتع جامعه مدنی افغانستان می‌گوید: حامد گیلانی به عنوان یک مهره بسیار قوی پاکستان در افغانستان با اظهارات اخیرش می‌خواهد بگوید که پاکستان هیچ نوع دخالتی در امور افغانستان ندارد و مساله طالبان مشکل داخلی افغانستان است.
رییس‌ مجمتع جامعه مدنی افغانستان تاکید کرد: گلبدین حکمتیار نیز با اظهارات تازه‌اش در مورد داعش که گویا از ایران به افغانستان صادر می‌شود، می‌خواهند پای پاکستان را از قضایایی افغانستان بیرون بکشد.
او همچنان گفت: تمام این موارد نشان می‌دهد که مهره‌های بسیار قوی پاکستان در افغانستان فعال شده و در حال گسترش است و به حمایت پاکستان برخاستند و در حالت دفاع از پاکستان قرار گرفته اند.
رفیعی به این باوراست که تیره شدن روابط میان امریکا و پاکستان نشان‌گر فاصله عمیق میان امریکا و انگلس است، زیرا پاکستان یکی از مهره‌های بسیار مهم انگلیس در جنوب آسیا است؛ اما مساله مهم این‌است که مهره‌های افغانستانی پاکستان به حمایت از این کشور برخاستند و می‌خواهند پاکستان را صادق در راستای مبارزه با تروریزم نشان دهند.
اما گفته‌های حامد گیلانی واکنش‌های در شبکه‌های اجتماعی نیز داشته است.
فهیم فطرت : گیلانی «دانه از ما می‌خورد و تخم به پاکستانی‌ها می‌دهد»!
هرگاهی که دنیا بر پاکستان فشار می‌آورد تا دست از حمایت هراس‌افگنان «طالب/داعش» بردارد، بلافاصله خانواده‌های گیلانی و مجددی در حمایت از پاکستان صدا بلند می‌کنند.
درحالی‌که امریکا در کنار وضع تحریم‌های اقتصادی بر پاکستان، تهدید کرد که مواضع تروریستان طالب را در آن‌سوی مرز هدف قرار می‌دهد.
سید حامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی می‌‌گوید: «تمامی رهبران طالبان در افغانستان به‌سر می‌برند نه در خاک پاکستان». این مزدوران معلوم‌الحال آی اس آی سال‌هاست که از پول بیت‌المال کشور زیر نام خانواده‌های جهاد‌ی و روحانی تغذیه می‌کنند؛ اما همواره منافع پاکستان را بر منافع‌ملی کشور ترجیح داده اند/ می‌‌دهند.
جاسوسی برای بیگانه‌ها علنی تر و آشکارتر ازین نمی‌شود. حمایت از دشمن و قاتل مردم‌مان (پاکستان) اهانت به خون هزاران شهید است و خیانت‌ملی شمرده می‌شود. دیده‌شود که دولت افغانستان در برابر این اظهارات خلاف منافع‌ملی چه‌خواهد کرد.
این درجالی‌ست که وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به اظهارات ترامپ که کشورش را به دروغگویی متهم کرده بود، گفته که امریکا دوستی است که همیشه خیانت می‌کند.
خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان گفته که امریکا در عملکردش همانند یک متحد با دولت اسلام آباد شکست خورده و به خاطر ناکامی‌هایش در افغانستان دولت پاکستان را مقصر می‌داند. ما دیگر با امریکا هیچ ائتلافی نداریم. این رفتاری نیست که دو متحد با یکدیگر داشته باشند.
صحبت‌های وزیر امور خارجه پاکستان پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا درباره تعلیق کمک‌های مالی به پاکستان مطرح شده است.
وی گفته که زمان آن رسیده تا پاکستان ارتباطش را با امریکا قطع کند و حضور اطلاعاتی و دیپلماتیک امریکا در منطقه را متوقف سازد.
واشنگتن، دولت پاکستان را به بازی «دوگانه» با کمک به طالبان و شبکه حقانی که مسبب ناآرامی‌ها در افغانستان هستند، متهم می‌کند. اما اسلام‌آباد این مساله را رد می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :