آگاهان در واکنش به نامۀ نشر شده از طرف طالبان: پاکـستان نمـی‌گذارد طالبـان پا از گلیـم بیـرون نهنـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/سه شنبه 19 جدی 1396 - ۱۸ جدی ۱۳۹۶

برخی از آگاهان با اشاره به نامۀ نشر شده از نشانی گروه طالبان می‌‌گویند که طالبان در میان‌شان با مخالفت‌‌های جدی روبرو هستند.
در نامه‌یی که هفتۀ گذشته از طرف طالبان در غرب کشور نشر شد، این گروه مخالفت‌شان را با ملا هیبت الله آخوند‌زاده رهبر کنونی این گروه اعلام mandegar-3کرده‌اند.
طالبان طرفدار ملا اخترمحمد منصور رهبر پیشین این گروه، رهبری فعلی این گروه را متهم به نفاق افگنی میان طالبان کرده است. درهمین حال، آگاهان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار تأکید می‌کنند که پاکستان از سیاست استعماری بالای طالبان استفاده می‌کند. آنان باور دارند که دو دسته‌گی در میان طالبان وجود دارد، اما این دو دسته‌گی نمی‌تواند گروه طالبان را به صلح با دولت افغانستان نزدیک کند.
جنرال عتیق الله امر خیل، آگاه نظامی، می‌گوید: گروه‌های که به نیابت از یک کشور می‌جنگند، مورد استفادۀ سیاست‌های ظالمانۀ (زورگویانۀ) آن کشور قرار می‌گیرند. کشور حامی‌ طالبان نیز از چنین راهبردی بیرون نیست. پاکستان به عنوان حامی‌ طالبان در جهان می‌خواهد که طالبان به اساس چارچوب تعین شده حرکت کنند، در صورت عدول از این امر توسط یک شاخۀ دیگرشان سرزنش می‌شوند.
آقای امر خیل تأکید می‌کند که تا وقتی که ملاعمر رهبری پیشین طالبان زنده‌ بود، پاکستان از ایجاد چنین راهبردی در میان طالبان عاجز بود، اما پس از ملاعمر راهبردهای از طرف پاکستان میان گروه‌ طالبان راه‌اندازی شد و سبب دو دسته‌گی‌ در زمان ملا منصور رهبری قبلی این گروه نیز شده بود.
این کارشناس نظامی می‌گوید: پاکستان از هر راهبردی که برای بی‌ثباتی افغانستان موثر باشد؛ استفاده می‌کند و گروه‌ طالبان را برای تحقق این روند آماده می‌سازد، اما این به معنای اتحاد طالبان نیست، در میان طالبان دو دسته‌گی‌‌های وجود دارد که از مشکلات جدی این گروه است.
او گفت: طرف‌های مختلف در میان طالبان تلاش می‌کنند تا با نزدیک‌شدن با پاکستان امتیازات بیشتری به دست آورند. در غیر صورت پاکستان نمی‌گذارد تا طالبان از گلیم‌شان بیرون قدم بگذارند.
به گفتۀ او، پاکستان با ایجاد دو دسته‌گی در میان طالبان تلاش می‌کند تا گروه سر کش را توسط گروه دیگر آن مهار کند که این یکی از نمونه‌های سیاست زورگویانۀ پاکستان بالای طالبان است.
آقای امرخیل با اشاره به روند گفت‌وگو‌های صلح در کشور، گفت: این دو دسته‌گی روند صلح را نیز به چالش مواجه می‌سازد، هر چند او باور دارد که روند صلح افغانستان نیز توانایی برقراری صلح را ندارد، اما می‌گوید: ظرفیتی که بتواند از تنش‌های میان گروهی تروریستان، به‌ویژه طالبان استفاد ببرد در حکومت افغانستان وجود ندارد.
آقای امر خیل با اشاره به چند‌ دسته‌گی در رهبری حکومت می‌گوید: تا زمانی حکومت وحدت ملی به‌شکل واقعی ترسیم نشود، نمی‌تواند به چالش‌های کنونی رسیده‌گی کند.
او تأکید می‌کند که حکومت در صورت می‌تواند از دو دسته‌گی طالبان استفاده کند که دارای نهاد استخباراتی قوی باشد، اما متاسفانه، نهادهای استخباراتی و امنیتی کشور نیز از چالش‌های قومی، سمتی و زبانی رنج می‌برند.
او گفت: رسیدن به صلح با گروه طالبان تا زمانی که این گروه تحت قیادت پاکستان عمل می‌کنند، امکان پذیر نیست.
طالبانی که در غرب افغانستان فعالیت دارند، بیشتر از طرف‌داران ملا یعقوب فرزند ارشد ملا عمر رهبری پیشین این گروه هستند. آنان در زمان رهبری ملا اختر محمد منصور نیز با رهبری این گروه مخالفت کرده‌بودند و طرف به قدرت رسیدن فرزند ملاعمر بودند.
اما، وحید مژده آگاه مسایل سیاسی که اطلاعات بیشتر از گروه طالبان دارد، با اشاره به نامه‌یی پخش شده از طرف طالبان می‌گوید که نامۀ پخش شده به‌نام گروه طالبان، جعلی است و آقای مژده ادعا می‌کند که این نامه از طرف ریاست امنیت ملی، حکومت افغانستان به‌شکل جعلی پخش شده است.
آقای مژده با بیان این‌که گروه طالبان در میان‌شان مشکلات به این حد ندارند، می‌گوید: ملامنصور از اعتماد زیادی که بالای ملا هبیت‌الله رهبری کنونی طالبان داشت، او را به عنوان معاونش گزید و در حال حاضر طرف‌داران منصور طرف‌داران ملاهیبت‌الله نیز هستند.
به گفتۀ او، نشر چنین نامه‌ها نمی‌توان در صفوف گروه طالبان تفرقه ایجاد کند و اگر چنین تفرقۀ هم ایجاد شده باشد، حکومت افغانستان توانایی استفاده از این فرصت را ندارد.
او گفت: این نخستین بار نیست که چنین نامه‌های نشر می‌شود، در صورتی که حکومت نتواند از این فرصت استفاده کند، این‌کار سبب افزایش اتحاد طالبان می‌شود.
این در حالی است که چند پیش نیز برخی از گروه‌ طالبان به نیابت از طرف‌داری ملا یعقوب فرزند ارشد ملا عمر به رهبران این گروه مخالفت‌شان را اعلام کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.