رییس اجرایی: جایگاه قهرمان ملی در سطح بین‌المللی ثابت و محفوظ است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 19 جدی 1396 - ۱۸ جدی ۱۳۹۶

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در واکنش به اظهارات اخیر یکی از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گوید، جایگاه قهرمان ملی فراتر از افغانستان و در سطح بین‌المللی ثابت و محفوظ است.
mandegar-3دکتر عبدالله عبدالله که دیروز در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، هم‌چنان بیان داشت که در هر تصمیم در زمینۀ شناس‌نامه‌های برقی باید نگرانی‌های مردم و بخش‌های مختلف جامعه در نظر گفته شود.

به شخصیت‌های ملی باید احترام شود
رییس اجرایی در آن نشست گفت: «یکی از نماینده‌گان مجلس بدون این‌که صحبت‌هایش به قضیه پیوند داشته باشد در بارۀ قهرمان ملی کشور ابراز نظر کرد. او گفت: دورۀ جهاد و مقاومت یک دوره درخشان در تاریخ افغانستان می‌باشد و مورد احترام تمام مردم کشور است.
به گفتۀ آقای عبدالله، نظام امروز و حکومت فعلی نتیجۀ جهاد و مقاومت مردم افغانستان است و نقش قهرمان ملی در جهاد و مقاومت برازنده می‌باشد.
دکتر عبدالله به این باور است که «افغانستان اکنون نیز مورد تجاوز و تهاجم قرار دارد». او می‌گوید: مردم افغانستان در برابر این تجاوز ایستاده‌اند و می‌رزمند. مقاومت به همه مردم افغانستان تعلق داشت و از همه مردم افغانستان است و باید به شخصیت‌های ملی و ارزش‌های مردم افغانستان احترام کنیم.

شناس‌نامۀ برقی توزیع نمی‌شود
رییس اجرایی در بخشی از سخنانش به جنجا‌ل‌های اخیر در پیوند به توزیع شناس‌نامه‌های برقی اشاره کرد و گفت که توزیع شناس‌نامه‌های برقی به هویت ملی مردم افغانستان ارتباط دارد و این موضوع نباید سبب تفرقه میان مردم شود.
دکتر عبدالله می‌گوید که بحث‌های کلان باید سبب اتحاد مردم شود نه اختلاف. به گفتۀ او: «هر تصمیم در این زمینه باید نگرانی‌های مردم و بخش‌های مختلف جامعه را در نظر بگیرد و موجب وحدت و اتحاد بیشتر مردم گردد و مردم از آن حمایت و پشتیبانی کنند.
رییس حکومت با اشاره به این‌که در زمینۀ شناس‌نامه‌ها در کنار جنبه‌های حقوقی و قانونی مسأله، نظریات مردم افغانستان نیز مهم است، اظهار داشت: «به حیث رییس اجرایی کشور، طرف‌دار گفت‌وگوی ملی در این زمینه هستم تا رضایت و توافق تمام شهروندان افغانستان در بحث چگونه‌گی توزیع شناس‌نامه‌های برقی و هویت ملی به دست آید.
او هم‌چنان تأکید کرد که آماده‌گی‌های لازم در زمینۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی از سوی حکومت گرفته شده بود، ولی نظریات و دیدگاه‌های مردم در این عرصه برای ما مهم است و تأخیر در توزیع آن در مرحلۀ کنونی امر به‌جا و مطلوب می‌باشد، زیرا به باور آقای عبدالله: مهم‌ترین مسألۀ حفظ وحدت مردم افغانستان است. این کار باید زمانی آغاز شود که مورد توافق اقوام و مردم افغانستان باشد.
دکتر عبدالله در آن نشست به اهمیتِ و اعتبار شناس‌نامه‌های برقی اشاره کرد و گفت که این مسأله نیز مشخص است که از شناس‌نامه‌های کاغذی سو‌ءاستفاده‌هایی صورت گرفته است، اما این موضوع به تمام مردم افغانستان تعلق دارد و نباید بخشی از جامعه خود را از این روند بیرون و جدا احساس کند.
این درحالی است که با تأیید شدن طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس از سوی کمیسیون مختلط، تنش‌ها میان مخالفان و موافقان این قانون افزایش یافته و یکی از موضوع‌های مهم در هر جسلۀ پارلمان مبدل شده است. هم‌چنان قرار بود که روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی هفتۀ گذشته آغاز شود، ولی به دلیل همین مشکلات این روند آغاز نشد.

منافع ملی را در نظر داریم
رییس اجرایی ظاهراً به اظهارات آقای عطامحمد نور واکنش نشان داده گفت که ما در صحبت‌ها و تصمیم‌های خود همیش منافع ملی را در نظر گرفته‌ایم و هیچ‌گاه از منافع مردم چشم‌پوشی نکرده‌ایم و نمی‌کنیم.
او افزود: «این‌که ما صحبت نکرده‌ایم و گپ نزده‌ایم به این معنا نیست که حرفی برای گفتن نداریم. این‌که حکومت وحدت ملی چگونه شکل گرفت و حوادث و تحولات به کدام سو حرکت کرد، مشخص است».
دکتر عبدالله می‌گوید که نمی‌خواهد تجربه‌های گذشته و آسیب‌های مراحل قبلی تکرار شود. به گفتۀ او: در تصمیم‌گیر‌ی‌های خود باید روند کنونی را تقویت کنیم تا مردم به رفاه و آسایش دست یابند. قوت مردم افغانستان در وحدت آنان نهفته است.
اظهارات گیلانی خلاف منافع ملی
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در بارۀ اظهارات اخیر سید حامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی اسلامی واکنش نشان داد و آن را خلاف منافع ملی در کشور خواند.
دکتر عبدالله افزود که خیلی واضح است و نیاز به بحث و مذاکره ندارد و دنیا نیز به این حقیقیت دست یافته که پناه‌‌گاه‌های طالبان در کجا هستند.
او گفت که پایگاه‌ها تقویتی رهبران گروه طالبان و پایگاه‌های اعضای آن در کشور همسایۀ ما یعنی پاکستان اند. دکتر عبدالله می‌گوید که حکومت خواهان روابط نیک و حسن‌‌نیت با کشورهای‌ همسایۀ است که به باور او: چنین حسن نیت از سوی کشور همسایۀ ما صورت نگرفته اند.
گفتنی است که به تازه‌گی سید حامد گیلانی، رهبر حزب معاذ ملی اسلامی در نشستی در کابل گفته بود که در حال حاضر، بیشترین رهبران گروه طالبان در افغانستان حضور دارند، نه در کشورهای همسایه. او هم‌چنان علاوه کرده بود که در آیندۀ نزدیک، هیأتی را برای گفت‌وگو با طالبان نزد این گروه خواهد فرستاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.