رمز پیروزی در عصر اطلاعات و ارتباطات

گزارشگر:محمدرضا طلوعی/ شنبه 23 جدی 1396 - ۲۲ جدی ۱۳۹۶

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3یک راز موفقیت، همین است که اگر چیزی را نمی‌دانید، بپرسید و بعد دربارۀ آن‌چه به‌دست می‌آورید، پرس‌وجو کنید و اطلاعاتِ خودتان را افزایش دهید. افراد موفق، افراد موفقِ دیگر را زیر نظر می‌گیرند و منابع خبری و اطلاعات و تجربه‌های آن‌ها را شناسایی می‌کنند و خودشان در صددِ این برمی‌آیند که با آن منابع ارتباط برقرار کنند. در قدیم، زمانی که این تکنولوژی نوینِ کنونی در اختیار نبود، مثلاً در دورۀ کشاورزی، پدران به فرزندان (اکثراً پسران) این دانش و اطلاعات و تجربیات را منتقل می‌ساختند. اما در دورۀ صنعتی، پدران دیگر توانایی این را نداشتند که همۀ اطلاعات را به فرزندان‌شان بدهند، بنابراین آن‌ها را راهیِ کارگاه‌ها و دانشگاه‌ها می‌کردند تا مهارت‌های لازم را از استادان فرا بگیرند.
ما اکنون در عصر و دوره‌یی به سر می‌بریم که به آن عصر اطلاعات و ارتباطات می‌گویند؛ عصری که می‌توان آن را عصر گرداب اطلاعات دانست‌ـ که ماهیت جذب کردن دارد و بی‌چون و چرا همه را در نهایت به سمت‌وسوی خود جذب می‌کند. در این عصر، افراد موفق، افرادی هستند که خیلی سریع و حرفه‌یی مهارت‌ها را به صورتی خودآموخته فرا می‌گیرند و به کار می‌بندند. پدران و دانشگاه‌ها واقعاً و در عمل نمی‌توانند همۀ آن‌چه افراد به آن نیاز دارند را بدهند. پدران اگر بتوانند، فقط می‌توانند حمایت کنند و تشویق. استادان فقط می‌توانند راه را نشان بدهند و فرزندانی که جویای علم و دانش و موفقیت هستند، باید اقدام کنند به جست‌وجو و کاوش در منابع عظیم اطلاعاتِ موجود و فراگرفتن آن‌چه باید بدانند. می‌بایست که جست‌وجو کنیم و خودمان، خودمان را آموزش دهیم با استفاده از منابع علمی و کاربردی موجود.
انترنت، امروز فضایی است که می‌توان در آن همۀ این کارها را انجام داد. به عنوان مثال، در انترنت در حال حاضر میلیون‌ها سایت موجود است با میلیاردها صفحه اطلاعات. هزاران هزار نفر از بهترین استادان و دانشمندان به آن متصل هستند که هر یک منابع خاص و تخصصیِ خود را یافته‌اند و خود را با استفاده از آن منابع به‌روز می‌کنند. دقیق که نگاه کنیم، آن‌ها را افراد موفقی خواهیم یافت و طبق آن‌چه در بالا گفتیم، کافی است خودمان را به آن‌ها و نیز به منابع آن‌ها نزدیک کنیم و از این ارتباط و اتصال برای دست‌یابی به موفقیت‌های خود استفاده کنیم. امروزه با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های بسیار ساده و عملی می‌توان جهت افزایش اطلاعات گام‌های مثبت و سازنده‌یی برداشت. کشفیات جدید روان‌شناسی معتقد است که بهره‌گیری از اطلاعات تنها با برخورداری از هوش و ذکاوت و یا شانس نیست، بلکه توانایی استفاده، مهارت در عمل و قدرت تحلیلِ آن است. استفاده از توانایی‌های جسمی و روانی که در اعماق وجود هر فرد به صورت دست نخورده باقی مانده است، می‌تواند فرد را در راه رسیدن به هدف یاری کند و آن‌چه که موجب تفاوت میان فرد عادی و فرد موفق می‌شود، نحوۀ استفاده از این توانایی‌ها و داشته‌هاست که به صورت ویژه‌گی‌هایی نمایان می‌شود. این ویژه‌گی‌ها به فرد نیرو می‌دهند تا برای رسیدن به موفقیت فعالیت کند.
قدرت ایجاد رابطه یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر فردی می‌تواند جهت دست‌یابی به اطلاعات داشته باشد. امروزه دانشمندان علوم رفتاری به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط مایۀ قدرت است و کسانی که این فن را به نحو موثر به کار می‌گیرند، می‌توانند جهان را به گونه‌یی متفاوت درک کنند و جهان نیز آنان را به گونه‌یی متفاوت درک می‌کند. کسانی که بر اندیشه‌ها، احساسات و اعمال اکثر انسان‌ها تاثیر می‌گذارند، افرادی هستند که می‌دانند چه‌گونه از ابزار قدرت‌مند ارتباطات استفاده کنند. تقریباً تمام افراد موفق، قدرت فوق‌العاده در جلب دوستیِ دیگران دارند و می‌توانند با افرادی که خصوصیات و اعتقادات گوناگون دارند، ایجاد صمیمیت کنند. افراد موفق هم‌چنین دارای نرمش، انعطاف‌پذیری و جاذبۀ خاصی هستند و بدین ترتیب می‌توانند توجه افراد کثیری را به خود جلب کنند و از این طریق، اطلاعات خود را افزایش دهند.
چنان‌چه بتوان با افراد مناسب، رابطۀ صمیمانه و دوستانه برقرار ساخت، می‌توان هم نیاز آنان را برطرف نمود، هم آنان احتیاج فرد را برطرف سازند. پس برای نیل به موفقیت و هم‌سویی با افراد موفق در عصر گرداب اطلاعات، آسان است که موقعیت فعلی‌تان را با موقعیت ایده‌آل‌تان مقایسه کنید تا ببینید الان کجا هستید و در آینده به کجا خواهید رسید. این کار به شما انگیزه می‌دهد. برای خودتان ایجاد هدف کنید و بعد در صدد رسیدن به آن هدف برآیید. ابزار و امکانات لازم (افزایش دانش و آموخته‌ها و استفاده از ارتباطات مناسب) برای رسیدن به هدف‌تان را فراهم کنید و با انگیزه جلو بروید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.