رییس اجرایی حین توضیح نتیجۀ دیدار با هیأت سازمان ملل: به غیـر متمرکـزسـازی نظام در افغـانستان تأکیـد کردیـم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 26 جدی 1396 - ۲۵ جدی ۱۳۹۶

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی همزمان با پایان دیدار سران حکومت با هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید، بحث‌های عمیقی در این دیدار صورت گرفته است.
mandegar-3دکتر عبدالله عبدالله که دیروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، هم‌چنان گفت که در این دیدار به غیر متمرکزسازی نظام اداری و بیروکراتیک در کشور تأکید کرده و خاطر نشان ساخته‌اند که تمرکز بیش از حد تصامیم در مرکز، مشکلاتی را به وجود آورده است.
آقای عبدالله هدف سفر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به کابل را بررسی نزدیکِ وضعیت کشور عنوان کرد و گفت که در این دیدار بالای فرصت‌ها و چالش‌های موجود در کشور صحبت شد و آنان بحث‌های عمیقی در بارۀ افغانستان داشته اند.
دکتر عبدالله می‌گوید: مسایل منطقه‌یی، مبارزه با تروریسم، مبارزه در برابر مواد مخدر، مبارزه با پناه‌گاه‌های تروریستان، تخطی‌ها در نوار مرزی دیورند و تعزیرات در برابر گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان، برجسته‌ترین مواردی است که در دیدار ما با هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شد.
رییس اجرایی می‌گوید که این هیأت در پیوند به پروسۀ مردم‌سالاری، اصلاحات و حکومت‌داری خوب، برنامه‎های اقتصادی و توسعه‌یی حکومت وحدت ملى بحث و تبادل نظر کردند.
او گفت که سران حکومت در صحبت با اعضای شورای امنیت سازمان ملل روی دوام وضعیت سیاسی، همکاری‌های منطقه‌یی، حمایت از مردم افغانستان، اصلاحات دوام‌دار در کشور و به‌ویژه در مورد پناهگاه‌های امن تروریستان و گروه‌های هراس‌افگن صحبت کرده است.
داکتر عبدالله با اشاره به این‌که اعضای شورای امنیت نتیجه‌یی از وضعیت افغانستان گرفته و این نتیجه در تصمیم‌های آیندۀشان در بارۀ افغانستان کمک خواهد کرد، می‌افزاید: «برای هیأت در زمینۀ چالش‌ها و پیشرفت‌ها در مبارزه با تروریسم تأکید کردیم که مردم افغانستان در دفاع از سرزمین‌شان و مبارزه با هراس‌افگنی، بیشترین قربانی را متحمل شده اند و ما همواره در پی اصلاحات مستمر بوده‌ایم و باور داریم که اصلاحات دوامدار شرط اساسی تغییرات محسوب می‌شود».
رییس اجرایی حکومت می‌گوید که در این به هیأت سازمان ملل در مورد «غیر متمرکزسازی نظام اداری و بیروکراتیک» در افغانستان تأکید کرده و خاطر نشان ساخته اند که تمرکز بیش از حد تصامیم در مرکز، چالش به وجود آورده است.
دکتر عبدالله به این باور است که فاصله میان مردم و حکومت وجود دارد و او در این دیدار ابراز امیدواری کرده است که در فرصت‌های پیش‌رو، بتوانند با «فعالیت‌های مؤثر و دوام‌دار»، وضعیت زنده‌گی روزمرۀ مردم را بهبود ببخشند.
او می‌گوید که از ارادۀ جدی حکومت وحدت ملی برای برگزاری انتخابات و اصلاحات بنیادی در کمیسیون انتخابات به هیأت شورای امنیت اطمینان داده و گفته است: «حکومت در نتیجۀ یک انتخابات بد به وجود آمد و طبیعتاً دشواری‌هایی را به همراه داشت، اما ارادۀ قاطع برای اصلاحات در روند انتخابات داشته و به برگزاری انتخابات پارلمانی، شوراهای ولسوالی و ریاست جمهوری در زمان تعیین شده متعهد هستیم».
صحبت در پیوند به برنامه‌های اقتصادی حکومت و راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ و کوچک در سراسر افغانستان، دو بحث اقتصادی دیگری است که به گفتۀ رییس اجرایی از آن در دیدار با هیأت شورای امنیت سازمان ملل یادآوری شده است.
در سویی دیگر، خیریت عمروف، سفیر و نمایندۀ همیشه‌گی قزاقستان در سازمان ملل متحد و رییس دوره‌یی شورای امنیت سازمان ملل که ریاست هیأت را به عهده داشته، گفته است که آنان آمده اند تا با اقشار مختلف جامعۀ افغانستان دیدار کرده و در نتیجه با تحلیل وضعیت، در زمینۀ همکاری‌ها و کمک‌های‌شان با افغانستان برنامه‌ریزی کنند.
هم‌چنان، نیکی هیلی، سفیر و نمایندۀ امریکا در سازمان ملل دربارۀ اصلاحات انتخاباتی، مبارزه با مواد مخدر و وضعیت سیاسی افغانستان صحبت کرده است.
به نقل از خبرنامۀ ریاست اجرایی، نماینده‌گان کشورهای عضو شورای امنیت، به همکاری و کمک با افغانستان در بخش مبارزه با تروریسم، تحت فشار قراردادن حامیان تروریستان و هم‌چنان کمک در توسعه و بازسازی افغانستان تأکید ورزیدند.
گفتنی است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متشکل از کشورهای قزاقستان، ایالات متحدۀ امریکا، بولیویا، چین، ساحل عاج، گینه استوائی، ایتوپیا، فرانسه، کویت، هالند، پیرو، پولند، فدراتیف روسیه، سویدن و بریتانیا در این نشست حضور داشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.