شکستن آخرین کمربند امنیتی شهر فراه

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 2 دلو 1396 - ۰۱ دلو ۱۳۹۶

برخی اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند که طالبان با اسلحۀ « لیزری» پاسگاه‌های پولیس را در این ولایت مورد حمله قرار می‌دهند.
آنان می‌گویند که گروه طالبان تا ۵ کیلومتری مرکز شهر فراه رسیده‌اند و آخرین کمربند امنیتی نیز توسط این گروه شکستانده شده است.
mandegar-3ناامنی‌ها در ولایت‌ فراه نگرانی‌های گسترده‎یی را ایجاد کرده است. بربنیاد آمار شفاخانۀ مرکزی این ولایت، ۱۴۰ تن در سه هفتۀ اخیر کشته و زخمی شده‌اند.
عبدالصمد صالحی، عضو شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نیروهای امنیتی ولایت فراه تحت محاصرۀ شدید دشمن قرار دارند و روزانه شمار زیادی از نظامیان کشور در این ولایت شهید و زخمی می‌شوند.
آقای صالحی افزود که در نشست‌های محتلفی که با مسوولان امنیتی به‌ویژه فرماندۀ «لوای ارتش» داشته‌‌اند از وضعیت بد نیروهای امنیتی که همه روزه در این ولایت قربانی می‌دهند نگرانی خود را ابراز کرده‌‌اند، اما به گفتۀ او، مسوولان ارشد امنیتی در پاسخ، تأکید کرده‌اند که کمیت‌ نیروهای امنیتی در ولایت فراه اندک است و این سبب شده است تا دشمن پیشروی داشته باشد.
به گفتۀ این عضو شورای ولایتی فراه، طالبان در این ولایت به اسلحۀ «لیزری» ( وسیلۀ تعین کننده فاصلۀ اسلحه و هدف) و «دور بین‌شب» مجهز هستند و شبانه پاسگاه‌های امنیتی را مورد هدف قرار می‌دهند.
آقای صالحی تصریح می‌کند که طالبان در ۵ – ۶ و ۱۰ کیلومتری شهر فراه رسیده‌اند و نیروهای امنیتی در حالت دفاعی قرار گرفته‌اند و اگر طالبان بخواهند یک شب وارد شهر و تعمیر ولایت را تسخیر می‌کنند.
او گفت: طالبان اخیرین کمربند امنیتی شهر فراه مورد حمله قرار داده و منسوبان امنیتی را شهید کرده‌اند، تلفات نیروهای امنیتی در این ولایت در حد نهایت بلند قرار دارد، اما دولت مرکزی و نهادهای مسوول امنیتی هیچ توجهی ندارند.
آقای صالحی با انتقاد تند از نهادهای استخباراتی، می‌گوید: گروه طالبان از افراد بومی ولایت فراه هستند، اما نیروهای استخباراتی باید روشن سازند که تجهیزات را دشمن از کجا به دست می‌آورد؟
او گفت: همه روزه طالبان با تهاجم به پوسته‌های پولیس سربازان را شهید و تجهیزات آن را با خود می‌برند.
این عضو شورای ولایتی فراه با تأکید افزود که ولسوالی‌های گلستان و بگوا کاملاَ در دست طالبان قرار دارد و سایر ولسوالی نیز برخی وقت‌ها در دست طالبان و چند ساعت در دست دولت می‌باشد و دولت تنها در چند روستا محدود این ولسوالی‌ها فعالیت دارد.
این در حالی است که آمر امنیت ولایت فراه با ۴ تن از محافظانش شب یکشنبه، به اثر انفجار ماین کشته شد. به گفتۀ مسوولان امنیتی، این حادثه ساعت دو شب گذشته در نزدیکی پاسگاه«حیدر قلی» اتفاق افتاده است.
همچنان، رحم الدین ریگ وال ربیس امور مهاجران ولایت فراه می گوید که از اثر جنگ‌های میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در این ولایت بیش هفت هزار خانواده، بیجا شده‌اند.
از سویی هم، اعضای مجلس نماینده‌گان نیز نگرانی خود را از بدتر شدن اوضاع امنیتی فراه ابراز کرده‌اند. محمد سرورعثمانی، عضو مجلس نماینده‌گان، با اشاره به هجوم گروه طالبان به ولایت فراه می‌گوید: وضعیت ولایت فراه بسیار نگران کننده است و از حکومت می خواهیم که به این وضعیت توجه کند تا فراه بدست طالبان سقوط نکند.
اما، نجیب دانش سخنگوی وزتارت داخله گفته که برای سرکوب هراس افگنان در این ولایت عملیات ویژۀ راه‌اندازی شده است.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که چند پیش والی فراه گفته بود که طالبان با اسلحۀ روسی مجهز هستند و در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.