استاد عطا محمد نور: از برنامۀ وفاق ملی حمایت می‌کنیم

گزارشگر:صدیق/ سه شنبه 3 دلو 1396 - ۰۳ دلو ۱۳۹۶

عطا محمد نور والی بلخ که دیروز در جمعی از هوادارانش در این ولایت صحبت می‌کرد، از برنامۀ وفاق ملی احمد ولی مسعود رییس عمومی شهید مسعود، اعلام حمایت کرد.
mandegar-3آقای نور افزود که برای حل تنش‌های کنونی نیاز به یک برنامۀ ملی فراگیری است و از نخبه‌گان سیاسی خواست تا با جمع شدن تحت چتر «برنامۀ وفاق ملی» به یک توافق‌ بزرگ دست یابند.
والی بلخ در این نشست، ارگ را کانون توطیه در برابر نخبه‌گان سیاسی دانسته افزود: پول‌هایی را که برای توطیه‌ در برابر والی بلخ و برخی دیگر از فرماندهان مجاهدان و نخبه‌گان سیاسی استفاده می‌کنید، بهتر است این پول‌های را هزینۀ نهادهای استخباراتی کنید تا حملات دشمنان را خنثا سازند.
آقای نور می‌گوید: مسوولان حکومت وحدت ملی باید برای مردم پاسخگو باشند، اما آنان با تمام بی‌امنی‌ها و کشتار مردم هنوز هیچ‌ خمی‌ به ابرو نمی‌آورند. او نهادهای استخباراتی و امنیتی را متهم به پنهان‌‍کاری آمار دقیق تلفات حملات در هوتل انترکانتننتال کرد.
آقای نور از حکومت خواست تا توطیه در برابر نور، اسماعیل خان، همایون همایون، نخبه‌گان مشرقی و فرمانده امنیه قندهار را متوقف سازد و صدای مردم را بشنود.
به گفتۀ او، شما آقایان «واجب الاحترام غیر مسوول» که باور به دموکراسی قلابی خود داری حرف مردم را باید بشنوید که چه می‌گویند، در غیر آن محکوم به سقوط هستید. دست آورد شما در این ملک چیست؟ همین که فقر بیداد می‌کند دست‌آورد است؟ دست آورد شما همین است که هر روز مادری پارچه های گوشت فرزند خود را از تنه‌های درختان کنار جاده بچینند؟ شما به کدام دموکراسی باور دارید؟ معنی دموکراسی حاکمیت مردم برای مردم است، اما شما به کدام باورمندسی های مردم معتقد‌اید؟
او گفت: کسانی‌که از برکت میلۀ تفنگ ما و یاران ما امروز به قصرهای زرین لمیده‌اند، به‌جای این‌که برای مردم زمینۀ کار و اشتغال را ایجاد کند، نان را از دسترخوان گرفته‌اند و همه روزه مردم خون می‌خورند. آقای نور با تأکید افزود که کسانی که امروز از فاصله‌های دور به ولایت بلخ به‌خاطر حمایت از او میایند و صدا بلند می‌کنند به‌خاطر باقی ماندن او به عنوان والی بلخ نیست، اما این صداها صدای عدالت خواهی هستند.
آقای نور با اشاره به شرکای بین‌المللی افغانستان، گفت: شما برای تحقق دموکراسی و آزادی به افغانستان آمدیده‌اید، برای تأمین امنیت شهروندان افغانستان همکاری کرده‌اید، پول کمک کرده‌اید، اما نتیجۀ این همکاری‌ها همین است که شما سه کیلومتر را پیاده رفته نمی‌توانید و در قلب شهر مورد هدف قرار می‌گیرید. هوتل‌های مورد حمله قرار می‌گیرند و سران حکومت وحدت ملی که همه روزه آنان را ملاقات می‌کنید به دموکراسی و مردم سالاری باور ندارند.
آقای نور با اشاره به سفر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود که هیأت سازمان ملل متحد باید با مردم و جریان مختلف صحبت می‌کردند تا تصویر روشن از وضعیت افغانستان می‌داشتند.
آقای نور هم‌چنان، به اصلاحات در کمیسیون انتخابات اشاره کرده افزود که تا زمانی‌ که اصلاحات اساسی در کمیسیون انتخابات وارد نشود، به برگزاری انتخابات باور ندارند و افزود که کمیشنران کمیسیون انتخابات باید از پروسۀ همه جانبه که نهادهای مختلف در آن نظارت داشته باشند عبور کنند، نه تنها این‌که از طرف غنی و خود قصر نشینان تعین و بیرون شوند.
او گفت: ما برای راه اندازی حرکات سبز و نارنجی مصمم استیم. هدف ما تنها انداختن این‌ها از مسند قدرت قلابی شان است. حالا ما مجبور استیم تا برویم طرف انتخابات زود هنگام، یا حکومت موقت و یا هم تغییرات کلی در نظام ایجا شود.
آقای نور گفت: اگر دولت کنونی بخواهد با ترفندهای کنونی انتخابات برگزاری کند به هیچ عنوان مورد قبول مردم افغانستان نیست. اگر اصلاحات وارد نشود، این سران حکومت نمی‌توانند از پیش مردم در انتخابات کامیاب شوند.
آقای نور می‌گوید: اگر حکومت به یک نتیجۀ مثبت به اساس یک توافق سیاسی با آنان نرسد و متوجه چالش‌های کنونی نشود،حرکت‌های سبز و نارنجی راه‌اندازی خواهند کرد و در صورت مجبوریت حرکت شدید‌تر را نیز در پیش خواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.