والی بلخ در واکنش به اعلامیۀ کاخ سفید: پیشنهاد ۱۲ فقره‌یی عملی شود

- ۰۷ دلو ۱۳۹۶

عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ بار دیگر تاکید کرد که حزب وی حاضر است تا تنش های به وجود آمدۀ سیاسی با حکومت وحدت ملی را از راه گفتگو حل کند.
آقای نور در یک پیام تویتر خود نگاشته است که حزب جمعیت طرح ۱۲ فقره‌یی را با ارگ شریک کرده تا از طریق آن توانایی حکومت وحدت ملی در قسمت «تعهد مشترک ما در برابر مردم افغانستان» تقویت گردد.
اظهارات آقای نور مبنی بر راه حل سیاسی با حکومت وحدت ملی در افغانستان یک روز پس از آن بیان شد که قصر سفید با نشر یک اعلامیه از رهبران افغانستان خواست تا مناقشات روی انتقال قدرت به والی جدید بلخ را به «زودی و به گونۀ صلح آمیز حل و فصل» کنند.
کاخ سفید اعلام کرده است که تنش‌ها بین والی بلخ و ارگ ریاست جمهوری باید از سوی خود افغان‌ها «در چارچوب قانون اساسی این کشور، حاکمیت قانون و اصل برابری در برابر قانون حل شود».
دفتر ریاست جمهوری امریکا در خبرنامه‌یی گفته است که تنش بین والی بلخ و ارگ ریاست جمهوری، «به هیچ صورت» از طریق خشونت قابل حل نیست.
در این خبرنامه تاکید شده که کاخ سفید تنش بین والی بلخ و ارگ ریاست جمهوری را از نزدیک دنبال می‌کند.
کاخ سفید از «طرف‌های دخیل» خواسته تا تنش ایجاد شده بر سر انتقال قدرت به یک والی جدید را به گونه سریع و صلح‌آمیز حل کنند.
کاخ سفید تاکید کرده که ادامه بن‌بست بر سر این موضوع تنها به سود «تروریستان و دشمنان» افغانستان است.
پیش از این نیز مایک پنس معاون رییس جمهوری امریکا در تماس تلفنی با محمداشرف غنی رییس جمهور، بر حل مسالمت آمیز تنش بین والی بلخ و ارگ ریاست جمهوری تاکید کرده بود.
در حالی که قصر سفید گفته است که افغان ها خود باید در بارۀ این مسئله در «چهارچوب قانون اساسی شان» تصمیم بگیرند، آقای نور گفته است که خواستار حل بحران موجود در «چارچوکات توافقنامه حکومت وحدت ملی» است.
قانون اساسی افغانستان به رئیس جمهوری صلاحیت برکناری و گزینش والیان ۳۴ ولایت کشور را می دهد اما توافقنامهء تشکیل حکومت وحدت ملی، که میان محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله، صورت گرفت، بر اصل تساوی در گزینش مقام های ارشد حکومتی تاکید دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.