قتل عام در کابل

گزارشگر:یک شنبه 8 دلو 1396 - ۰۷ دلو ۱۳۹۶

منابع اعلام کرده‎اند که شمار تلفات حملۀ انتحاری در کابل به ۱۲۰ کشته و نزدیک به ۲۰۰ زخمی رسیده است. بیشتر قربانیان این حمله که با استفاده از آمبولانس صورت گرفت، غیرنظامیان هستند.
mandegar-3این انفجار حوالی ساعت ۱ بعد از ظهر در چهارراهی صدارت در نزدیکی شفاخانۀ جمهوریت و دفتر سابق وزارت داخله رخ داده است.
نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله گفت که فرد مهاجم با یک آمبولانس خود را به چهار راهی صدارت رسانده و از بازرسی اول امنیتی به بهانه اینکه بیماری در داخل آمبولانس است، عبور کرده است.
او افزوده است که در بازرسی دوم فرد مهاجم تشخیص داده می‌شود و ماموران پولیس قبل از اینکه اقدام به شلیک کنند، راننده آمبولانس بمب‌گذاری شده را منفجر می‌کند.
شفاخانۀ ایمرجنسی که اکثر زخمی‎ها برای درمان به آنجا منتقل شده است، حمله دیروز را «قتل عام» خوانده است
این حادثه کم‎سابقه خوانده شده است. برخی از کاربران شبکه‎های اجتماعی حادثۀ دیروز را به رویداد خونین ۱۰ جوزا همسان دانسته اند.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.
انگشت اتهام به پاکستان
ریاست جمهوری و ریاست اجرایی افغانستان با نشر خبرنامه‌هایی این رویداد را محکوم کردند.
رییس حکومت گفته است: دشمنان افغانستان باید بدانند که در جنگ کنونی و تحمیل‌شده، بازنده هستند و حقانیت مبارزۀ نیروهای امنیتی و دفاعی ما علیه همه گروه‌های تروریستی بدون تفکیک، نسبت به هر زمان دیگر حمایت مردم و جامعه‌جهانی را به‌دست آورده‌است.
آقای غنی بار دیگر تأکید ورزیده است که افغانستان از چندین سال بدین‌سو در مقابل یک جنگ تحمیلی قرار دارد و گروه‌های تروریستی که مکان تمویل و تجهیزشان مشخص است، برای اهداف بیگانه‌گان می‌جنگند و می‌خواهند مانع ثبات و رفاه افغانستان شوند که هرگز به این خواست شان نخواهند رسید.
رییس حکومت تصریح می‌دارد که تروریزم وارد مرحلۀ گستردۀ تهدید جهانی شده‌ است و این موضوع را وی باربار در کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌یی برای سران کشورهای جهان مطرح کرده و تأکید نموده‌است که افغانستان در خط نخست این نبرد جهانی قرار دارد و باید همه کشورها بدون تفکیک وارد یک مبارزۀ جدی علیه این پدیدۀ شوم گردند.
رییس اجرایی نیز گفته است که افزایش حملات تروریستی ارتباط مستقیم به فشارهای جامعه جهانی بر حامیان تروریسم و دهشت‌افگنان دارد. مردم افغانستان دربارۀ لانه‌ها و مراکزی که سال‌هاست آن‌ها را هدف قرار می‌دهد، شکایت کرده و خواستار مداخله و رسیده‌گی جامعه جهانی برای برچیدن این پایگاه‌ها شده‌اند. امروز جهان به ندای مردم افغانستان لبیک گفته و فشارهای بی‌سابقه را بر حامیان منطقه‌ای تروریستان و لانه‌های آنان وارد کرده است.
آقای عبدالله افزوده که تروریست‌پروران با تشدید حملات انتحاری و انفجاری، از یک سو در پی کاهش فشارهای جامعه بین‌المللی و از جانب دیگر، به دنبال انتقام‌گیری هستند. اما آن روز فرا می‌رسد که کشورهای تروریست‌پرور، به خاطر ریختاندن خون صدها و هزاران انسان بی‌گناه مورد بازپرس قرار گیرند.
رییس اجرایی گفته است که برای مقابله با تجاوز آشکار خارجی و قتل عام شهروندان بی‌گناه، مسوولیت رهبران سیاسی افغانستان، مقام‌های دولتی و نخبگان جامعۀ ما به مراتب سنگین‌تر شده است. امروزه برای مقابله با جنایت‌های ضدبشری و هولناک تروریستان و حامیان خارجی‌شان، نیازمند بسیج عمومی و همگانی هستیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.