اشرف‌غنی به جامعۀ جهانی: پاکستان را از حمایت تروریسم باز دارید

گزارشگر:سه شنبه 10 دلو 1396 - ۰۹ دلو ۱۳۹۶

رییس حکومت وحدت ملی روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با جوکو ویدودو رییس‌جمهور اندونیزیا گفت که برای دوستان بین المللی وقت تصمیم فرا رسیده است تا با هر وسیلۀ ممکن، کشورهایی‌که از تروریزم حمایت می‌کنند و پناه‌گاهی برای تروریستان شده‌اند را از تخطی و فعالیت‌های mandegar-3غیر قانونی باز دارند.
آقای غنی افزود که کشورهایی که به تخطی از قوانین بین المللی ادامه می‌دهند، باید تجرید و منزوی شوند. اشاره آقای غنی در صحبت های امروزش پاکستان بود که از چند ماه به این سو به شدت زیر فشار گسترده جهانی قرار دارد و متهم به دامن زدن به ناامنی در افغانستان است.
او با اشاره به نظام دموکراتیک کشور اندونیزیا گفت که نقش این کشور در جهان اسلام بی نظیر است و باید این نقش به دید قدر و عزت دیده شود. به گفته آقای غنی، موفقیت اندونیزیا در ایجاد یک نظام دموکراتیک به خصوص در جهان اسلام از اهمیت خاص برخوردار است. آقای غنی اندونیزیا را نماد تعامل دانست.
هر چند سفر روز رییس‌جمهور اندونیزیا به کابل، همزمان بود با حمله مهاجمان گروه داعش به یکی از تأسیسات نظامی وزارت دفاع در ناحیه پنجم شهر کابل، رییس‌جمهور غنی در واکنش به این حملات گفت که لانه‌ها و مراکز این گروه‌ها در پاکستان است و توقع مردم افغانستان از دوستان بین‌المللی این کشور این است که در این مورد تصمیم واضح بگیرند.
آقای جوکوویدودو رییس جمهور اندونیزیا را سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در میدان هوایی استقبال کرد. پیش از این سفر،… ادامه صفحه ۶
پاکستان را از حمایت…
آقای دانش نیز به اندونیزیا رفته بود تا روابط افغانستان و این کشور را مستحکم تر سازد.
به گفته غنی در گذشته زمانی که تلفات غیر نظامیان در حملات انتحاری زیاد می‌شد، گروه طالبان مسوولیت آن را نمی پذیرفت، اما حلمه اخیر در کابل که بیشتر از ۱۰۰ نفر و عمدتا غیر نظامیان در آن کشته شدند، این گروره مسوولیت اش را به دستور باداران اش به عهده گرفته است.
آقای غنی گفت: « توقع مردم افغانستان از دوستان بین المللی این است که وقت تصمیم فرا رسیده تا با هر وسیلۀ ممکن، کشورهایی را که از تروریزم حمایت می‌کنند و به تروریستان وحشی پناهگاه و تسهیلات فراهم می‌کنند، از این تخطی غیر قانونی و غیر اخلاقی باز دارند، و در صورتی که این کشورها به تخطی از قوانین بین المللی ادامه دهند، آنها را تجرید و منزوی نمایند.»
این درحالی‌ است که پیش از این رییس جمهور اندونیزیا در سفرش به پاکستان، به حکومت آن کشور پیش‌نهاد کرده بود تا برای رسیدن افغانستان به صلح و پایان جنگ در این کشور، یک کمیته مشترک از علمای دینی سه کشور ایجاد گردد. آقای جوکو ویدودو این پیشنهاد را چند روز پیش در دیدار با ممنون حسین رییس جمهور پاکستان مطرح کرده بود و افزوده بود که برای تأمین امنیت در افغانستان پا پیش می‌گذارد.
در همین حال، رییس‌جمهور اندونیزیا از استقبال حکومت افغانستان از او و هیأت همراه اش تشکر کرد و وعده سپرد که افغانستان را در بخش های انکشافی و تجارت همکاری خواهد کرد.
رییس‌جمهور اندونیزیا گفت، ما یک مرکز بزرگ اسلامی را نیز در افغانستان ایجاد خواهیم کرد و در کنار این، در بخش‌های ساخت و ساز، تجارت و تعلیم و تربیه با کابل همکاری خواهیم کرد. رییس‌جمهور اندونیزیا همچنان از رییس جمهور غنی خواست در ماه اپریل امسال، به کشور اندونیزیا سفر کند.
پیش از این محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح و شماری از مقام های این شورا با دعوت رییس جمهور اندونیزیا به آن کشور رفته و با حمایت دولت و جامعه دینی آن کشور دوباره به افغانستان برگشته بود.
این نخستین‌بار نیست که حکومت افغانستان از پاکستان به عنوان حامی تروریزم انتقاد می‌کند، اما بار نخست است که مقام های ارشد امنیتی و رییس جمهور، عامل تمام مشکلات امنیتی در افغانستان و منطقه، پاکستان را می داند و از جامعه جهانی رسمن می خواهد برای کشاندن پاکستان به انزوا بیشتر تلاش کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.