وابستگی بیش از حد به پاکستان فاجعه است

- ۰۹ جدی ۱۳۹۱

شماری از نماینده‌گان مجلس و آگاهان به این باورند که نبود راهبرد شفاف و سیاست روشن داخلی و خارجی در حکومت افغانستان، زمینه استفاده‌جویی پاکستان را مساعد ساخته است.
پاکستان روز جمعه در اعتراض به آنچه لت‌ و کوب‌ شهروندان این کشور در خاک  افغانستان توسط نیروهای امنیتی عنوان می‌کند، اقدام به بستن مرز تورخم کرد.
اما ناوقت روز گذشته مرز تورخم به روی عبور و مرور مسافران باز شد.
به گزارش تلویزیون یک، در دو روز گذشته که مرز تورخم مسدود بود، افزون بر برهم خوردن سیستم واردات و صادرات با این کشور، گزارش‌های نیز نشر شده اند که بیش از هشت کودک در نتیجۀ سرما و انتظار پشت در تورخم، جان باخته اند.
شماری از نماینده‌گان مجلس افغانستان حکومت را متهم به نداشتن یک سیاست روشن در روابطش با کشورهای همسایه ساخته اند.
منورشاه بهادری، از نماینده‌گان مجلس گفت: «پالیسی‌های سیاسی افغانستان یک پالیسی واکنشی بوده. هیچگاه بحث منافع اصلی یا ملی افغانستان را درست نتوانسته سنجش بکند، که در قبال آن پالیسی‌های سیاسی خود را اختیار بکند تا فشارها علیه حکومت پاکستان متساعد شود و از سوی حکومت پاکستان حقوق و امتیازات از نظر همسایه‌داری یا ترانیزیت به ما داده شود.»
در این حال، اسدالله سعادتی، یک نماینده دیگر مجلس گفت: «حکومت افغانستان می‌تواند با مدیریت سالم هم با همسایه‌گان که با آنان مرز مشترک داریم، یک تعهد مشترک و متقابل و مستحکم داشته باشد که هر لحظه این قابل نقض‌کردن و بستن نباشد و هم راه‌های بدیل را این‌ها جستجو بکنند.»
کارشناسان اقتصادی گفته اند که راه‌های زیادی برای خودکفا‌شدن افغانستان در عرصه اقتصادی و دیگر بخش‌ها وجود دارد که می‌تواند افغانستان را از وابستگی به پاکستان نجات دهد، اما دولت هرگز به آن توجه نکرده است.
آگاهان اقتصادی و شماری از نماینده‌گان مجلس گفته اند که حکومت افغانستان هرگز روی سیاستی کار نکرده است که افغانستان را از وابستگی‌های اقتصادی و سیاسی نجات دهد.
آذرخش حافضی، آگاه امور اقتصادی گفت: «دولت در یک آشفته‌گی به سر می‌برد. ما ضرورت به این داریم که یک فکر رهنمای ملی برای رشد اقتصادی افغانستان، برای توازن بیلانس تجارت ما» بوجود بیاوریم.
آقای حافظی افزود: «ما شش میلیارد واردات داریم. کمتر از پنج‌صد میلیون صادرات داریم. این یک فاجعه اقتصادی است. هر وقت که این یارانه‌های بین‌المللی اقتصاد مصنوی، ما را تنها بگذارند، در آن صورت قدرت خرید در بازار بین‌المللی را نداریم.»
از سوی دیگر، وزارت تجارت گفته است که پاکستان بارها توافق‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور را نقض کرده است.
وحیدالله غازی‌خیل، سخنگوی وزارت تجارت گفت: «صادرات ما تنها به پاکستان پابند نیست، کشورهای دیگر هم استند، به ایران هم صادرات صورت می‌گیرد، به هند هم صورت می‌گیرد، به آسیای میانه هم صورت می‌گیرد، اما راه حل دایمی این است که انشاالله در سال ۲۰۱۳ افغانستان عضویت در سازمان دبلیو- تی -او را بدست آرد، باز ما این مشکلات را نخواهیم داشت.»
این نخستین بار نیست که پاکستان موافقت‌نامه‌های امضا شده با دولت افغانستان را نقض می‌کند و هر مشکل سیاسی را با بستن مرز افغانستان پاسخ می‌گوید بل پیش از این نیز موارد نیز گزارش شده اند.
اقدام پاکستان تنها مسدود ساختن تورخم نیست، روز جمعه چندین شهروند افغانستان در لندی کوتل توسط پاکستانی‌ها به شدت لت و کوب شده اند. این افراد پاسپورت و ویزای پاکستان را نیز داشته اند.
با این همه، وزارت خارجه افغانستان تنها با پخش خبرنامه‌یی از آغاز بررسی‌ها در این مورد، خبر داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.