محکمه صحرایی یک بانوی جوان در تخار بررسی می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 15 دلو 1396 - ۱۴ دلو ۱۳۹۶

mandegar-3به دنبال نشر ویدیویی از محکمه صحرایی یک بانوی جوان در ولایت تخار، مسوولان محلی این ولایت می‌گویند که این محکمه صحرایی از سوی خانواده این بانو در منطقه‌ای دور افتاده‌ای به نام «رباط» در ولسوالی چاه‌آب صورت گرفته است.
در ویدیوی نشر شده از جریان این محکمه صحرای دیده می‌شود که بانویی از سوی چند فرد با خمچه‌های چوب در انظار عمومی مورد لت و کوب قرار می‌گیرد. مسوولان محلی می‌گویند که این بانو که بیش از ۲۰ سال سن دارد و عروسی کرده است اما شوهرش در ایران است.
خلیل اسیر سخنگوی فرماندهی پولیس تخار به هشدار می‌گوید که براساس تحقیقات اولیه آنان، خانواده این دختر خبر می‌شوند که یک پسر جوان در خانه این بانو داخل شده و اعضای خانواده پسر و خانم را تنها می‌بینند و پس از آن، این بانو اول از سوی خانواده‌اش لت و کوب می‌شود و سپس از سوی اقارب نزدیکش محکمه صحرایی می‌شود.
آقای اسیر می‌گوید که خسر این بانو نیز در محکمه صحرایی این بانو حضور دارد. به گفته او، این بانو خواهرزاده یکی از قوماندان‌های قریه رباط به نام «قوماندان فیض» است و گویا با پسر اندر این قوماندان محلی رابطه عاشقانه داشته است. آقای اسر می‌گوید، که موضوع هنوز هم برای آنان تثبیت نشده است.
سخنگوی فرماندهی پولیس تخار می‌گوید که این قضیه در ماه قوس سال جاری اتفاق افتاده است؛ اما هنوز که بیشتر از دو ماه از این رویداد می‌گذرد برای پی‌گیری آن اقدام عملی صورت نگرفته است. او می‌گوید که به دلیل دوری قریه و زمستان، آنان نتوانسته اند هنوز به ساحه بروند و قضیه را از نزدیک بررسی کنند.
در همین حال، سنت الله تیموری سخنگوی والی تخار می‌گوید که برای بررسی هرچه زودتر این قضیه هیاتی از سوی مسوولان این ولایت موظف شده است تا موضوع را به صورت جدی پیگری کند.
سخنگوی والی تخار به نقل از بانویی که از سوی مردم محل محکمه صحرایی شده است، می‌گوید که او با باز شدن راه مواصلاتی در فصل بهار به مرکز این ولایت خواهد آمد و شکایت خود را به نهادهای عدلی و قضایی خواهد سپرد.
با این حال، که رزم‌آرا حواش، رییس امور زنان ولایت تخار به هشدار می‌گوید، که اطلاعات این قضیه هنوز تایید نشده است و جزیات دقیقی در دست نیست. به گفته او، این نخستین محکمه صحرای در ولایت تخار در جریان امسال است. در حالی که از این قضیه بیشتر از دو ماه می گذرد، اما مسوولان محلی با بهانه کردن دوری راه و بند بودن آن در زمستان می‌گویند که هنوز به این قضیه رسیدگی نتوانسته اند و حتا اطلاعات دقیقی هم ندارند. گفته می‌شود که ولسوالی چاه آب یکی از مناطق نسبتا ناامن در این ولایت است.
محکمه صحرایی در افغانستان پدیده‌ای تازه‌ای نیست و پیش از این نیز در شماری از ولایت‌ها از جمله ولایت غور رخ داده است. حدود دوسال پیش یک دختر جوان به نام رخشانه به اتهام فرار با یک مرد از سوی ساکنان محل در شهر فیروز کوه سنگ‌سار شد.
نشر ویدیوی سنگسار رخشانه واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی داشت و مقام های دولتی آن را جنایت خواندند.
در کنار رخشانه، چندین دختر جوان دیگر در این ولایت از سوی افراد مسلح غیر مسوول و بزرگان و عالمان دینی محلی به گونه صحرایی سنگ‌سار و یا تیر باران شده اند.
پس از دست به دست شدن ویدیوی محکمه صحرایی این بانوی جوان در تخار، اداره مستقل ارگان های محلی نیز در خبرنامه ای گفته است که مقام های محلی این ولایت موضوع را با جدیت بررسی کنند و عاملان این قضیه را به پنجه قانون بسپارند. در خبرنامه اداره ارگان های محلی آمده است که بررسی این مساله برای آنها مهم است و به مقام های محلی دستور داده شده است که آن را پی‌گیری کنند.
ولایت های شمالی، غربی و ولایت های شرقی همواره مکان های غیر مطمین برای زنان و به ویژه دختران جوان اند. در سال جاری، ده‌ها مورد قتل، خودکشی و خشونت های تکان دهنده با زنان در ولایت های شمالی، سمنگان، سرپل، جوزجان، فاریاب و همین ولایت تخار گزارش شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.