پاکستان: آمادۀ میانجیگری هستیم

- ۱۶ دلو ۱۳۹۶

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر این‌که هیچ راه حل نظامی برای جنگ به طول انجامیده افغانستان وجود ندارد هشدار داد، تا زمانی که همه طرف‌ها در این کشور وارد مذاکرات صلح نشوند پیشرفت حاصل نخواهد شد.
mandegar-3به گزارش بلومبرگ، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان در عین حال طرح دولت دونالد ترامپ برای افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان را با هدف کمک به نیروهای امنیتی افغانستان بی‌تاثیر خوانده و گفت: اسلام آباد آماده میانجی‌گری برای مذاکرات با طالبان است.
عباسی در این مصاحبه اظهار داشت: در پایان این افغان‌ها هستند که باید پشت میز مذاکره نشسته و گفت‌وگو کنند.
وی افزود: اینها اتباع افغان بودند که در داخل پاکستان دستگیر شدند. آنها در هیچ حمله تروریستی دست نداشتند. بنابراین ما آنها را تحت تعقیب قضائی قرار ندادیم و به افغان‌ها واگذار کردیم.
با این حال دولت افغانستان این ادعای نخست وزیر پاکستان را رد کرده و گفته هیچگونه تحویل زندانی انجام نشده است.
تیره شدن روابط پاکستان و امریکا بر سر همکاری نکردن حکومت پاکستان برای از میان بردن گروه‌های تروریستی، مسوولان این کشور را بر آن داشته است تا از هر دریچه کمک بگیرند و بکوشند خود را برائت دهد.
دونالد ترامپ هم اعلام کرد که دروازه‌های صلح با طالبان باید بسته شود و دولت افغانستان هم گفته است که صلح باید در میدان‌های نبرد جست‌وجو شود. در پی همین تلاش‌ها، اکنون سفیر اسلام‌آباد در واشنگتن می‌گوید که طالبان باید در مذاکرات صلح شرکت کنند.
اعزاز احمد چودهری، سفیر اسلام‌آباد در واشنگتن می‌گوید که دولت افغانستان باید تمام گروه‌ها را در مذاکرات صلح مشارکت دهد و طالبان نیز باید در این مذاکرات شرکت کنند.
به گفتۀ چودهری، افغانستان با مشکلات زیادی مانند فساد مالی، قاچاق مواد مخدر، حضور فعال گروه‌های مافیایی و ناامنی مواجه است.
چودهری تأکید می‌کند: هر اتفاقی در افغانستان بیفتد، پاکستان متهم می‌شود و این در حالی است که ارتش ما موفقیت زیادی در مبارزه با تروریسم کسب کرد و شبه‌نظامیان را به محاصرۀ خود در آورده است.
اعزاز احمد چودهری می‌گوید که تعلیق در روابط پاکستان و امریکا که در ۷۰ سال گذشته ادامه داشته، اشتباه بزرگی خواهد بود. سفیر اسلام‌آباد در واشنگتن افزوده است: «ما خواهان ارتباط با امریکا بر پایۀ برابری و احترام متقابل هستیم».
چودهری اظهار داشت: هر زمانی که دو کشور با هم همکاری کرده‌اند، از منافع مشترک سود بردند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش هیأتی از پاکستان به افغانستان آمد و گفتند که به کار مشترک برای از میان برداشتن گروه‌های تروریستی تعهد دارند.
پیش از آن، رییس عمومی امنیت ملی و وزیر داخلۀ افغانستان به پاکستان رفته بودند. این مقام‌ها پس از سفر پاکستان، در نشست خبریی در کابل گفتند که اسناد و مدارک «غیرقابل انکار» در مورد پناه‌گاه‌های هراس‌افگنان و حضور رهبران طالبان در پاکستان را با مقام‌های ارشد این کشور شریک کرده‌اند.
بالا گرفتن تنش بین پاکستان و امریکا در ماه‌های اخیر در حالی است که ترامپ در نخستین پیام توئیتری خود در سال ۲۰۱۸ میلادی، از قطع کمک‌های واشنگتن به اسلام‌آباد خبر داد و اعلام کرد که واشنگتن در اقدامی «احمقانه» در ۱۵ سال گذشته ۳۳ میلیارد دالر به این کشور کمک کرده است که این روند ادامه نخواهد یافت.
ترامپ گفته بود که پاکستان جز «دروغ» و «فریب‌کاری»، چیزی تحویل امریکا نداده و رهبران این کشور مقام‌های امریکا را «احمق» فرض کرده‌اند.
گفتنی است که مسوولان حکومت وحدت ملی به طالبان هُشدار داد اند که هیچ راه گریزی ندارند و به هر «سوراخی» که بروند، بیرون کشیده می‎شود.
سخن از قطع گفت‌وگوهای با طالبان در حالی بلند شد که حکومت‌های گذشته و حالِ افغانستان بارها از این گروه خواسته است تا به پروسۀ صلح بپیوندند. حکومت حامد کرزی به همین خاطر شورایی را به نام «شورای عالی صلح افغانستان» ایجاد کرد. از آن‌زمان تا کنون، اما این گروه یا به این صداها پاسخ رد داد و یا هم به آن وقع نگذاشته است. تلاش‌های برای کشاندن گروه طالبان به میز مذاکره، همواره به شکست مواجه شده است.
آگاهان به این باور اند که ایدئولوژی طالبان به آنان اجازۀ پیوستن به حکومت افغانستان را نمی‌دهد و از این جهت، تلاش‌های عده‌یی از مقام‌های پیشین و بر حال حکومتِ افغانستان برای کشاندن آن به پای میز مذاکره به ناکامی خواهد انجامید. به باور آگاهان، علاقه‌مندی عده‌یی از مقام‌ها به گفت‌وگو با طالبان، به «عشق یک‌طرفه» می‌ماند؛ به این معنا که مقام‌ها بنابر تعلقات سیاسی-قومی به طالبان دلبسته‌گی دارد. آگاهان تأکید دارند که اگر همین مقام‌ها روزی به دست طالبان برسند، آنان را یک لحظه زنده نخواهد ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.