آگاهان: ارگ با طالبان رابطۀ پنهانی دارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 17 دلو 1396 - ۱۶ دلو ۱۳۹۶

امریکا باید نام گروه طالبان را وارد فهرست سیاه تروریستی این کشور کند تا ارادۀ مبارزه با این گروه در افغانستان ایجاد شود.
برخی آگاهان با اشاره به موقف اخیر دولت امریکا و افغانستان در رابطه به منتفی شمردن مذاکره با گروه طالبان می‌گویند که در حال حاضر نام گروه mandegar-3طالبان در فهرست گروه‌های تروریستی امریکا قرار ندارد.
آنان می‌گویند که هرچند گروه طالبان جنابت بشری را در افغانستان مرتکب شده‌اند؛ اما رهبری افغانستان گروه طالبان را به چند دسته تقسیم کرده و شماری از رهبران طالبان به شکل پنهانی با ارگ رفت و آمد دارند.
سید عسکر موسوی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: امریکا در امر مبارزه با تروریسم در افغانستان راهبرد روشن ندارد. دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا دید‌‌گاه‌های متناقض در رابطه به گروه طالبان در افغانستان داشته است.
آقای موسوی افزود که رویکرده‌های پاردوکسی آقای ترامپ، در رابطه با کشورهای منطقه و گروه‌ تروریستی طالبان در افغانستان سبب شده تا طالبان بیشتر از پیش فعال شوند. اگر امریکا به‌شکل جدی در برابر طالبان قرار دارد و در تلاش سرنگونی این گروه‌ است باید نام گروه مذکور را وارد فهرست سیاه تروریستی این کشور کند.
او می‌گوید: چون راهبرد امریکا در رابطه به گروه‌ طالبان روشن نیست، بناَ دولت افغانستان باید در رابطه به سخنان اخیر دونالد ترامپ سنجیده قدم بردارد تا دوباره گول سخنان احساساتی واشنگتن را نخورد.
به گفتۀ او، بُعد بیرونی گروه طالبان ارتباط مستقیم با پاکستان دارد، اما برخورد امریکا با این کشور یک برخورد احساساتی و مقطعی است. چون امریکا مانند سال ۲۰۱۴ هر از گاهی که بخواهد افغانستان را ترک می‌کنند، اما امریکا به هیچ‌ قیمتی پاکستان را ترک کردنی نیست. چون منافع امریکا در اسلام آباد نسبت به کابل بیشتر است. امریکایی‌ها پس از ترک افغانستان در سال ۲۰۱۴ مرکزهای نظامی خود را منفجر ساختند و اسلحۀ خود را به ‌پاکستان دادند.
این استاد پیشین دانشگاه آکسفورد، با اشاره به تناقض‌ گوی‌های رهبری حکومت افغانستان، در رابطه به گروه تروریستی طالبان می‌گوید: محمد اشرف غنی راهبرد روشن در برابر طالبان ندارد، گه‌گاهی گروه طالبان را مخالفان سیاسی و گاهی ]برادران ناراضی[صدا می‌کند.
او تأکید می‌کند که برادر خواندن و مخالف سیاسی خواندن طالبان به این معنی‌ست که «حملات انتحاری و انفجارهایی را که طالبان در مسجد و مرکز‌های فرهنگی انجام می‌دهند و در آن صدها تن کشته و هزارها تن زخمی می‌شوند، به اساس تعریف آقای غنی فعالیت‌ سیاسی این گروه بشمار می‌رود.
او می‌گوید: همه روزه شمار زیاد نظامیان افغانستان در جنگ با طالبان کشته می‌شوند، اما پالیسی غنی در برابر طالبان توهم با بازی‌های سیاسی و عوام فریبانه است.
آقای موسوی هم‌چنان می‌گوید: روند صلح در افغانستان بیشتر به یک‌بازی سیاسی می‌ماند و گفت‌وگوهای صلح نیز به این‌معناست که “ دم از صلح بزن، اما آمادۀ حنگ باش” و صلح‌بازی‌های کابل تأثیر پذیر از پالیسی‌های است که امریکا آن را بازی می‌کند. در حال حاضر قبلۀ سیاسی کابل واشنگتن است و هزینۀ شورای عالی صلح نیز از طرف آنان پرداخته می‌شود، تلاش‌های امریکا برای متحد کردن اسلام و کابل است تا جایگاه بلند منطقه‌یی خود حفظ بکند نه برقراری صلحی که ما توقع داریم.
آقای موسوی با انتقاد از شورای عالی صلح نیز گفت: شورای عالی صلح هیچ دست آوردی ملموسی تا هنوز نداشته است. هزینۀ هنگفتی صرف این نهاد می‌شود، اما در برابر آن هیچ رویکرد موثری از این نهاد بیرون داده نشده تا برای مردم قناعت بخش باشد. اگر امریکایی‌ها بخواهند، با طالبان صلح می‌کنند، شورای عالی صلح هیچ موثریت در این مورد ندارد.
در همین حال، رحمت الله بیژن پور آگاه سیاسی، اما نسبت به تنش‌های ایجاد شده اخیر خوشبین است و می‌گوید: تنش‌های به‌میان آمدۀ اخیر میان افغانستان – امریکا، پاکستان و گروه طالبان فصل جدید است که می‌تواند منجر به یک تصمیم جدی‌ در رابطه به سرنوشت صلح و گروه طالبان شود.
آقای بیژن پور با بیان‌ این‌که تنش‌ها میان امریکا و پاکستان به عنوان حامی گروه طالبان تداعی به انزوا رفتن پاکستان را در منطقه دارد، گفت: اما سیاست‌های مبهم امریکا در رابطه سرنوشت گروه طالبان در افغانستان سبب شده تا دولت افغانستان نیز نتواند پالیسی روشنی را در رابطه به این گروه روی دست گیرد. رهبری حکومت وحدت ملی به راهبردهای عوام فریبانه تا هنوز به پیش رقته‌‌اند.
او گفت: در فرصت کنونی امریکا باید برای روشن ساختن موقف پاکستان در رابطه با طالبان بالای این کشور فشار وارد کند و افغانستان اسناد و مدارک دست داشتۀ خود به نهادهای بین‌المللی بسپارد. چون افغانستان در مرحله‌یی قرار ندارد تا فشار نظامی بالای پاکستان وارد کند هم از نگاه نظامی و اقتصادی تفاوت بسیار در میان وجود دارد.
این آگاه سیاسی تأکید می‌کند که نفی کردن گفت‌وگوهای صلح با طالبان از طرف امریکا فلسفۀ وجودی شورای عالی صلح را زیر پرشس قرار داده است. پس از اعلام این موضوع دولت افغانستان نمی‌تواند با طالبان پیمانی را دست‌خط کند.
او گفت: منتفی شدن گفت‌وگو‌های صلح با گروه طالبان یک تقابل را میان کشورهای حامی طالبان مانند پاکستان و کشورهای قربانی طالبان مانند افغانستان و امریکا به وجود خواهد آورد.
آقای بیژن پور با اشاره به سخنان اخیر محمد اشرف غنی که گفته است طالبانی که آمادۀ صلح هستند با ایشان صلح می‌شود، گفت: این یک تناقض میان گفته‌های واشنگتن و کابل را نشان می‌دهد و آقای غنی گروه طالبان را به چند دسته تقسیم می‌کند. در حالی که طالبان همان گروه تروریستی هستند، اما شمار از رهبران طالبان به شکل پنهانی با ارگ رفت و آمد دارند، ولی هیچ اطمنانی وجود ندارد که طالبان به میز مذاکره حاضر شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.