در روز جهانی مصونیت انترنت مطرح شد: ۸۰ درصد برنامه‌های کمپیوتری در افغانستان فاقد جواز اند

گزارشگر:چهار شنبه 18 دلو 1396 - ۱۷ دلو ۱۳۹۶

mandegar-3اعضای جامعه انترنتی افغانستان همزمان با تجلیل از روز جهانی مصونیت انترنت می‌گویند که بیش از ۸۰ درصد از برنامه‌های کمپیوتری که وارد افغانستان می‌شوند، فاقد جواز اند.
جامعه انترنتی افغانستان در همکاری با سازمان بین المللی مصوونیت انترنت و نهاد تکنیشین امروز سه شنبه (۱۷ دلو) طی نشستی در کابل از روز جهانی مصوونیت انترنت تجلیل کردند.
زمری وفا عضو بورد جامعه انترنتی افغانستان در این نشست گفت که براساس بررسی انجام شده از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU ) حدود ۸۰ درصد از مواد و برنامه‌های کمپیوتری که وارد افغانستان می‌شود فاقد جواز اند.
وی افزود که مواد و برنامه‌های کمپیوتری که وارد افغانستان می‌شوند در بیشتر موارد منتقل کننده ویروس‌های کمپیوتری و انترنتی بوده و به منظور از کار انداختن سیستم و یا هم به منظور دزدی اطلاعات یا سوء استفاده‌های سایبری از آنان استفاده می‌شود.
آقای وفا همچنان بیان داشت که براساس تحقیقات که کمپنی بین‌المللی کرسپرسکی بر استفاده کنندگان انترنت و تجهیزات کمپیوتری در افغانستان انجام داده از هر پنج کمپیوتر سه کمپیوتر ویروسی بوده و درکل بیش از ۵۰ درصد سیستم های کمپیوتری درافغانستان ویروسی می باشد.
آقای وفا در این باره بیان داشت که براساس همین تحقیقات افغانستان در معرض تهدیدهای گسترده سایبری قرار داشته و احتمال سوء استفاده از سیستم‌های کمپیوتری مردم افغانستان در حملات سایبری در حد بالا امکان پذیر است.
این عضو بورد انترنتی افغانستان از حکومت خواست که تدابیر جدی برای تامین مصوونیت استفاده کنندگان از انترنت و جلوگیری از حملاتی سایبری که ممکن است سیستم های انترنیتی شهروندان افغان را مورد سوء استفاده قرار دهند روی دست بگیرد.
وی گفت که تصویب قانون مجازات سایبری گامی به سوی تامین مصوونیت انترنتی به حساب می آید اما این اقدام کافی نیست و حکومت قوانین استفاده از انترنت را نیز باید تصویب کرده و جلو ورود مواد و برنامه‌های بدون جواز در بازار را بگیرد.
به گفته وی، هم اکنون افغانستان در رده صدم کشورهایی قرار دارد که از انترنت مصوون برخوردار اند و این آمار نشان دهنده عقب ماندگی شدید کشور بوده و نیاز است با اتخاذ تدابیر جدی، عقد موافقتنامه‌های بین المللی، کشور به رده ۲۰ بهترین، کشورهای مصوون در استفاده از انترنت قرار بگیرد.
آقای وفا در اخیر تصریح کرد که جامعه انترنتی افغانستان تا یک ماه دیگر برنامه ای را به منظور رهنمایی برای تامین مصوونیت استفاده از انترنت در افغانستان ارائه خواهد کرد.
از سویی هم عرفان الله صافی رییس بخش MIS وزارت معارف در این نشست از توسعه سیستم انترنت در مکاتب افغانستان خبر داد.
آقای صافی گفت که این وزارت تصمیم دارد که براساس یک پلان ده سال مکاتب افغانستان را با سیستم انترنت مجهز ساخته و زمینه آموزش انترنتی را برای دانش آموزان که به مکاتب دسترسی ندارند مهیا سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.