وزارت عدلیه: تخلـفات کودکـان کاهش یافتـه است

گزارشگر:چهار شنبه 18 دلو 1396 - ۱۷ دلو ۱۳۹۶

وزارت عدلیه می‌گوید، ۱۷۱ کودک که در مراکز اصلاح و تربیه اطفال این وزارت نگهداری می‌شوند به جرایم علیه امنیت ملی کشور متهم اند.
عبدالبصیر انور وزیر عدلیه که روز سه شنبه (۱۷ دلو) در یک نشست خبری درکابل صحبت می‌کرد گفت، در مجموع ۷۸۴ کودک در مراکز اصلاح و تربیه mandegar-3اطفال این وزارت در ولایت‌های مختلف کشور نگهداری می‌شوند.
آقای انور گفت: «۱۷۱ کودک به ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی کشور متهم اند که برخی آنان حتا با واسکت‌های انتحاری بازداشت شده اند».
به گفته او، از مجموع کودکان متخلف، ۸۰ تن آنان دختر هستند.
وزیر عدلیه گفت، بیشتر تخلفاتی که توسط کودکان انجام شده در سن ۱۶ و ۱۷ سالگی بوده است.
او همچنین خاطر نشان کرد که تعداد کودکان متخلف در سه سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۳ تا امسال به تناسب چهارده سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است که بیشتر برنامه های آگاهی دهی در خصوص حفاظت از کودکان توسط خانواده ها موثریت داشته است.
وزیر عدلیه بیان داشت که در مراکز اصلاح و تربیه کودکان این وزارت، تعلیمات دینی، برنامه های سواد آموزی، خدمات صحی و حرفه نیز به همکاری ۱۲ نهاد همکار آموزش داده می‌شوند.
آقای انور همچنین گفت که در مراکز تربیه کودکان کتابخانه‌ها ایجاد شده و نیز کودکان متخلف به وکیل مدافع نیز دسترسی دارند.
به گفته او، گلدوزی، نجاری، نقاشی و سایر حرفه ها به کودکان مراکز اصلاح اطفال آموزش داده می‌شود و این وزارت در نظر دارد تا در آینده نزدیک به همکاری برخی نهادهای همکاری نمایشگاهی را از تولیدات این کودگان برگزار کند.
بصیر انور افزود که این وزارت ۱۱ روانشناس و تعدادی از متخصصانی که در راستای جرایم امنیت ملی کار می‌کنند را در مراکز اصلاح و تربیه کودکان استخدام کرده است تا کودکان به صورت درست تربیه و دوباره به جامعه تقدیم گردد.
او یاد آور شد که عوامل متعدد سبب می شود که کودکان به تخلفات دست بزنند؛ اما عامل عمده و اصلی عدم توجه خانواده‌ها به کودکان است.
به گفته او، وزارت عدلیه در ۱۰ ولایت برای اصلاح کودکان مرکز دارد که ارائه خدمات در این مراکز نیز مطابق به قوانین نافذه کشور بهتر است؛ اما کودکان متخلف در شماری دیگر ولایات در خانه‌های کرایی نگهداری می‌شوند نارسایی‌ها در آن وجود دارد.
وزیر عدلیه بیان داشت که این وزارت در سال آینده خورشیدی مراکز تربیه و اصلاح کودکان به شکل معیاری در ولایت‌های پروان، غور، غزنی و تخار ساخته می‌شوند.
این در حالی است که گروه های تروریستی از کودکان به حیث سربازان جنگی استفاده کرده و آنان را شستشوی مغزی داده و به انجام حملات انتحاری تحریک می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.