آماده‌گی‌های فدراسیون کرلینگ افغانستان برای مسابقات زمستانی ۲۰۲۲

گزارشگر:شنبه 21 دلو 1396 - ۲۰ دلو ۱۳۹۶

ورزش کرلینگ چیست؟
mandegar-3کرلینگ یک ورزش تفریحی، اجتماعی و سرگرمی سالم برای همه (نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و معیوبان) می‌باشد که این ورزش جهت رشد و انکشاف ذهن رول به‌سزایی را دارد.
کرلینگ در اواخر قرن وسطی به صورت تیمی که بیشتر جنبۀ تفریحی داشت، در اسکاتلند انجام می‌شد. آنان توپ را از جنس سنگ آماده می‌ساختند و آن را به سمت دایره که منحیث هدف قرار می‌دادند، روی یخ می‌لغزاندند و تلاش می‌کردند که باید توپ سنگی به دایره یا نقطه هدف برسد.
کرلینگ امروز با پیشرفت علم این ورزش به شکل علمی و دقیق میان دو تیم که هر تیم متشکل از چهار ورزشکار می‌باشد، اجرا می‌گردد. هر تیم به نوبه خود یک توپ را به سمت هدف روی میدان یخ که ۵ متر عرض و ۴۰ متر طول دارد می‌لغزانند. یکی از چهار نفر یک تیم، توپ را که از جنس سنگ گرانیت است، در دست گرفته و آن را به سمت هدفی که سه از دایره تشکیل شده، می‌لغزاند.
۲ نفر دیگر هم جارو (برس مخصوص) به دست گرفته و مسیر سنگ را هموارتر می‌کنند و نفر چهارم در نقطۀ هدف قرار دارد و هدف‌گذاری می‌کنند. هر تیم ۸ توپ می‌لغزاند و هر تیم تلاش می‌ورزد تا توپ تیم مقابل را از میدان منحرف و توپ خود را جایگزین آن کند و هرچه توپ به دایره نزدیکتر شود، امتیاز بیشتر می‌شود. این ورزش در سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی شامل بازی‌های المپیک زمستانی شد، طی این مدت، تیم مردان کانادا بر کرلینگ المپیک حکمرانی کردند. آنان با به دست آوردن مدال طلا در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و مدال نقره‌یی ۱۹۹۸ و برونزی ۲۰۰۲ را از آن خود کردند.
تاریخچۀ ورزش کرلینگ در افغانستان
منورشاه شهزاد، مسوول رسانه‌های کمیتۀ ملی المپیک کشور در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی نظر به شوق و علاقه‌یی که به ورزش‌های اجتماعی داشت، پس از جست‌وجو و بررسی تمام رشته‌های اجتماعی، ورزش کرلینگ جلب و توجه‌اش را به خویش جلب کرد.
آقای شهزاد پس از این‌که علاقه‌مند رشتۀ ورزش کرلینگ شد، در تلاش ایجاد این ورزش دلچسپ، جالب و هیجان‌انگیز در افغانستان گردید، با هر کس مشوره کرد و به گفتۀ او، همه پاسخ رد دادند و گفتند که این رشته در افغانستان امکان‌ناپذیر است، اما او دست از ایجاد این ورزش نکشید و شب و روز به تلاش‌های خود ادامه داد و توانست از طریق سایت‌های انترنتی تا حدی معلومات به‌دست آورد.
پس از این‌که امیدواری پیدا کرده برای ایجاد این رشته با دوست خود آقای احمد عزیزی مشوره کرده و در تلاش ایجاد فدراسیون ورزش کرلینگ در افغانستان شدند. خوش‌بختانه با همکاری آقای احمد عزیزی کارهای رسمی آن را در چارچوپ کمیتۀ ملی المپیک کشور و در نزد سازمانی جهانی آغاز کردند.
پس از ارتباط با سازمانی جهانی و کمیتۀ ملی المپیک کشور، اولین جلسه به تاریخ ۱۵ میزان ۱۳۹۵ خورشیدی در مقر کمیتۀ ملی المپیک کشور دایر و تشکیل فدراسیون قرار ذیل تشکیل یافت:
۱٫ منورشاه شهزاد، بنیان‌گذار و رییس فدراسیون
۲٫ اسدالله باتوری، سکرتر جنرال فدراسیون
۳٫ احمد الله عزیزی، مسوول ارتباط خارجه
۴٫ بریالی احدیار، معاون مالی و اداری
۵٫ سمیع‌الله پام، معاون فنی و مسلکی
۶٫ بهاره بهار محبوبی، معاون در امور بانوان
آموزش ورزشکاران کرلینگ افغانستان در مسکو
ورزشکاران کرلینگ هر یک:
منورشاه شهزاد، بنیان‌گذار و رییس فدراسیون کرلینگ، اسدالله باتوری سکرتر جنرال و عضو تیم ملی، عزیزالله نوری عضو تیم ملی، مسعود نوری عضو تیم ملی، علی سجاد ولی‌زاده، عضو تیم ملی، بریالی احدیار معاون و عضو تیم بزرگ‌سالان، انجنیر محمد اکرم ذکی عضو تیم بزرگ سالان و اسدالله ساحل عضو تیم بزرگ‌سالان افغانستان به تاریخ ۱۰ قوس ۱۳۹۶ مصادف به ۲۰۱۷-۱۲-۰۸ کابل را به مقصد مسکو پایتخت کشور روسیه جهت آموزش‌های حرفه‌یی، تکتیک و مهارت‌های مسابقه ترک و و در مسکو نظر به برنامه‌های از پیش تعیین شده، تمرین‌های ورزشی خود را پیش بردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.