تنـها مطبـعۀ دولتـی غزنـی در حـال سـقوط قـرار دارد

- ۲۳ دلو ۱۳۹۶

mandegar-3تنها مطبعۀ دولتی در ولایت غزنی در آستانۀ سقوط قرار دارد. مسؤولان این مطبعه می‌گویند که بی‌توجهی دولت و فرسوده شدن تجهیزات این چاپ خانه، سبب شده است که این مطبعه فقط هفته یک روز فعالیت کند.
اما ریاست اطلاعات و فرهنگی غزنی می‌گوید که از هر راه ممکن جلو سقوط این مطبعه را خواهند گرفت. ظفر بامیانی در این باره گزارش می‌دهد.
آمریت مطبعۀ آزادی در غزنی می‌گوید که به دلیل بی‌توجهی دولت، فرسوده‌شدن ماشین‌های چاپ و کاهش تعداد کارمندان، این مطبعه دولتی رو به سقوط است.
رحمت‌الله ریحان، آمر این مطبعه می‌گوید که پس از حملۀ طالبان بر مرکز موزیم غزنی در سال ۱۳۹۴، وسایل و امکانات این مطبعه نیز تخریب شده بود؛ اما هنوز دولت در زمینه بازسازی آن توجه نکرده است.
آقای ریحان گفت: «قبلأ مطبعه آزادی ۲۰ نفر کارمند داشت؛ اما حالا فقط دو نفر کارمند دارد که دولت همکاری نمی‌کند، بسیاری از وسایل که در انفجار سال ۱۳۹۴ تخریب شده بود تا هنوز ترمیم نشده و ادارات دولتی اوراق شان را برای چاپ در این مطبعه نمی‌آورند».
آقای ریحان، به صدای امریکا گفت که بر اساس حکم ریاست جمهوری افغانستان، تمام ادارات دولتی مکلف اند تا اسناد و اوراق اداری مورد ضرورت شان را در مطابع دولتی چاپ کنند؛ اما نبود امکانات در یگانه مطبعه دولتی دراین ولایت، سبب شده است که بسیاری از ادارات به مطابع خصوصی مراجعه کنند.
ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی می‌گوید که در تلاش است تا هرچه زودتر، این مطبعه از وضعیت کنونی که در حال سقوط قرار دارد بیرون شود.
بشیرمحمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ غزنی می‌گوید: «طرح را ما ساخته پاس کردیم که هیچ اداره دولتی مکلف است که چاپ خود را به دیگر مطابع خصوصی روان نکنند؛ چون اصول واضح است به دلیل حفظ محرمیت و بالا رفتن عواید».
عبدالعلی فکوری، یکی از مدیران پیشین مطبعۀ آزادی می‌گوید که نداشتن سرمایه و محدودیت‌های دولتی باعث شده است که این مطبعه در رقابت از چاپخانه‌های خصوصی عقب بماند.
آقای فکوری می‌افزاید «در بازار آزاد نرخ ارزان می‌شود، یگانه چیزی که بسیار سر مطبعه دولتی تأثیرگذار بوده، همین فوتوکاپی‌ها است که نه مالیه می‌دهند و بسیار عاجل مواد خود را به دسترس مشتری قرار می‌دهند».
ازسویی موجودیت مشکلات در این مطبعه سبب شده است که بیش از ده نشریه چاپی در سال‌های اخیر متوقف شوند.
برخی از فرهنگیان غزنی می‌گویند که چند سال قبل بیش از ۱۶ روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و گاهنامه در غزنی چاپ می‌شد؛ اما در سال‌های پسین فقط دو نشریه چاپ می‌شود.
فعالان رسانه‌یی غزنی می‌گویند که در صورت بهبود فعالیت‌های این مطبعه دولتی، برای رسانه‌های چاپی نیز سهولت فراهم می‌شود و این رسانه‌ها رشد خواهند کرد. مطبعۀ آزادی، تنها چاپخانۀ دولتی در غزنی است که فقط هفتۀ یک روز چاپ دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.