والی کابل: برای جلوگیری از غصب زمین‌ها کاری صورت نگرفته است

- ۱۰ جدی ۱۳۹۱

والی کابل می‌گوید که به هدف جلوگیری از غصب زمین در شهر کابل تا اکنون کارهای لازم صورت نگرفته است.
یک روز پس از نشر گزارش مجلس نماینده‌گان در خصوص غصب زمین‌های دولتی  در شهر کابل، والی این ولایت به ولسوالان و فرماندهان امنیۀ ولسوالی‌های این ولایت دستور داد تا در شناسایی غاصبان اقدام جدی نمایند.
عبدالجبارتقوا به روز یکشنبه نشستی را به همین منظور با ولسوالان و فرماندهان امنیه ولسوالی‌های چهارده گانه کابل در مقر کارش برگزار کرد.
وی گفت که تا حال هیچ کاری به خاطر جلوگیری از غصب زمین‌ها در کابل صورت نگرفته است.
والی کابل برخی ازمقامات حکومتی را در غصب زمین‌های دولتی متهم کرد اما تاکید کرد که تلاش‌ها به هدف جلوگیری ازغصب زمین‌ها بیشتر ساخته اند: «گراف غصب اراضی هر روز بالا رفته می‌رود، اینجاست که غاصبین زمین جرأت پیدا می‌کنند، اگر جلو پنج قضیه گرفته شود غصب به هر سویۀ که باشد کوشش کنیم که فرصت‌ها را ازدست ندهیم و فرصت‌ها را به آنها آماده نسازیم که اراضی دولتی را غصب کنند، این وظیفه ماست که قبل ازغصب شدن جلو اش را بگیریم.»
این در حالیست که به روز شنبه  کمیسیون خاص بررسی و تحقیق مجلس از غصب بیش از یک میلیون جریب زمین های دولتی در سراسر افغانستان خبر داد.
اعضای این کمیسیون گفته اند، ازجمله این رقم تنها چهل هفت هزار جریب آن در کابل می‌باشد که توسط یازده تن غصب شده است.
در همین حال، حشمت الله عنایت رییس اداری وزارت زراعت در نشست ولایت کابل گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که هژده هزار تن در غصب زمین‌های افغانستان متهم اند.
وی بر خلاف معلومات مجلس می‌گوید که از مجموع تمام غاصبان زمین سه صد و سی تن آنان متهم به غصب زمین در شهر و ولسوالی های کابل می باشند.
در همین حال شماری از اشتراک کننده های نشست روز یکشنبه می‌گویند که غاصبین زمین از طرف غرب کابل به طرف بگرامی رو آورده اند و برای زمین های دولتی اسناد جعلی ترتیب می دهند.
جاوید دلاور ولسوال بگرامی به رادیو آزادی گفت: اگر مقام‌های کابل با او همکاری نمایند وی قادر است تا جلوی این غاصبین را بگیرد: «زمین‌های که در شهر کابل به اشکال مختلف گرفته شده و یا در دامنه تپه ها غصب شده اند این روند هنوز هم در برخی مناطق مانند بگرامی ادامه دارد مافیای زمین می خواهند تا این زمین ها را با اسناد تقلبی بدست بیاورند، مساله مهم این است که مافیای زمین به سطح مقامات بلند پایه حمایت می شوند، ما از مقامات بلند رتبه توقع داریم که با ما همکاری کنند و این ها را به محکمه محول کنند اما متاسفانه این اجراات نمی شود وقتی ما آنها را تسلیم می کنیم دوباره آزاد می شوند.»
گزارش ها می‌رسانند که بیشتر غاصبان بالای زمین های دولتی دست به اعمار خانه‌های رهایشی، شهرک‌ها، دکاکین و حتی مارکیت‌های تجارتی زده اند.
به اساس معلومات وزارت شهر سازی، در حال حاضر روزانه بین یک هزار تا یک هزار و پنج صد جریب زمین دولتی از سوی زورمندان در این کشور غصب می شود.
مسوولان این وزارت می‌گویند، این مساله بسیاری از پروژه های انکشافی را به مشکل روبرو ساخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.