پاک‌کاری موترهای شیشه سیاه سرگرمی و یا عمل جرمی

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 2 حوت 1396 - ۰۱ حوت ۱۳۹۶

دیروز بخش‌هایی از شهر کابل شاهد ایجاد ایست‌های تازه برای پاک کردن موترهای شیشه سیاه بود. این کار مزیدی بر بندش جاده‌های پُر ازدحام و بازرسی شهر شده و بر سرگردانی و دیررسی شهروندان به کارهای‌شان افزوده بود.
mandegar-3در بخش‌های زیادی از شهر، نیروهای گارنیزیون کابل مجهز با تجهیزات فراوان نظامی آمده و موترهای شیشه سیاه را کناری ایستاد می‌کردند، صحبت می‌کردند و می‌کوشیدند راننده‌گان را قانع به برداشتن فلم‌های دودی و شیشه‌های موترهای‌شان کنند. این کار نهادهای دولتی در رأس آن وزارت داخله، از بس در سال‌های پسین زیاد شده و نتیجه‌یی در پی نداشته است، این روزها یک نوع سرگرمی معلوم می‌شود.
چند روز پیش و پس از اتفاق چندین رُخ‌داد تروریستی، فرمانده عمومی گارنیزیون کابل هُشدار داد که هیچ فرد یا گروهی پس از این نمی‌تواند با موتر شیشه سیاه و بدون پلیت در داخل شهر گشت و گذار کند.
افضل امان، فرمانده عمومی گارنیزیون کابل گفته بود که پس از این به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد از سلاح غیر قانونی و شیشه سیاه استفاده کنند.
پس از این هُشدار بود که شماری از نقاشان و شهروندان کابل در اقدامی نمادین با نقش کردن «فرعون صایب! چی را انتقال میتی که شیشه‌های موترت سیاه است، نمبر پلیت نداری و تلاشی نمیتی»در دیوارهایی که برای محافظت نهادهای داخلی و خارجی از سنگ‌های استنادی ساخته شده اند، در برابر کسانی که با موترهای شیشه سیاه گشت‌وگذار می‌کنند، اعتراض کردند.
بارها شاهد بوده‌ایم که نهادهایی که در میدان‌های نبرد دست‌آوردی نداشته اند، با کندن پلاستیک‌های دودی از روی شیشه‌ها و یا هم شکستن شیشه‌های سیاه، خواسته اند حضور و توانایی خود را به رُخ مردم بکشند، چهرهٔ مضحک این وضعیت زمانی بیشتر نمایانده می‌شود که زورمندان اجازۀ برداشتن شیشه‌های سیاه موترهای خود را نمی‌دهند؛ بارها شاهد بوده‌ایم که به این نیروها تمکین نکرده و حتا دست به دعوا زده و یا از مقابل نیروهای موظف با بوق‌های بلند عبور کرده و بی‌پروایی خود را بیشتر نشان داده اند.
این یادداشت در پی نفی این کار نیست و چه بسا نیاز است تا این‌همه موترهای شیشه سیاه که بارها گفته شده که از طریق این موترها جرایم جنایی، اختطاف، دزدی، قاچاق مواد مخدر و حتا انتقال تروریستان صورت گرفته است و چه بسا چهرهٔ شهر کابل را تبدیل به پاتوق گروه مافیایی کرده است.
در چند سالِ اخیر، موترهای شیشه سیاه و بدون پلیت در شهر کابل افزایش یافته و شیشه‌های فلم‌دار در وسایط دولتی و غیر دولتی و اشخاص زورمند، نگرانی‌های زیادی را در میان شهروندان به بار آورده است.
براساس گزارش‌هایی که پیش از این نشر شده، دزدان و باندهای تبه‎کار با استفاده از موترهای شیشه‎ سیاه دست به دزدی‌های مسلحانه، اختطاف و قتل زده‎اند.
اگرچه این نگرانی از چندین سال بدین‌سو در میان مردم وجود داشت که دولت نیز برای از میان بردن آن تدابیر سنجیده بود و حتا رییس‌جمهور پیشین فرمانی در این زمینه صادر کرد و کاروزاری نیز راه‌اندازی گردید، اما نتیجۀ مطلوب به دست نیامد و هر بار موترهای شیشه سیاه و بدون پلیت بیشتر از گذشته در خیابان‌ها و جاده‌ها دیده شدند که سبب انتقادهای زیادی بر نهادهای امنیتی به ویژه پولیس شد.
مسوولان امنیتی هم به این باور است که اکثریت فعالیت‌های غیر قانونی و خلاف‌کاری‌ها در همین موترهای شیشه سیاه و توسط زورمندان انجام می‌شود و حتا در مواردی عاملان حملات انتحاری و تهاجمی نیز توسط همین موترها به شهر آورده شده اند.
اما بازده روند چندین ساله‌یی پاک‌کاری موترهای شیشه سیاه نشان می‌دهد که مسوولان نهادهای مسوول، راه را درست نیامده اند. وقتی در یک جاده شیشهٔ موتری از این فلم‌های دودی پاک می‌شود در جادهٔ دیگر، ده‌ها دکانِ فروش این‌گونه فلم‌ها و شیشه‌های سیاه وجود دارد، در عرض دقایق دوباره موترهای پاک شدۀ خود را سیاه پوش می‌سازند. این وضعیت حتا این گمانه را نیز در میان شهروندان ایجاد کرده است که گویا کسانی در نهادهایی که دست به چنین کاری می‌زنند، هستند و با وارد کننده‌گان این اموال هم‌دست اند و وقتی بازار آنان را کساد می‌بینند، اقدام به این کار می‌کنند.
حالا تنها راه‌حلی که پیش چشم سبز می‌شود، این است که نهادهای مسوول در نخست وارد کردن این وسایل را غیرقانونی و جرم اعلام کنند و پس از آن دست به پاک کردن شیشه‌های سیاه بزنند تا آرام‌آرام این وضعیت از حالت سرگرمی بیرون شده و نتیجهٔ همه‌پذیر بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.