تاپی و بزرگ نمایی ارگ

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 6 حوت 1396 - ۰۵ حوت ۱۳۹۶

نخستین بخش خط لوله انتقال «گاز تاپی» روز جمعه چهارم حوت با حضور رهبران کشورهای عضو این پروژه در ولایت هرات گشایش یافت که موج استقبال مردم را در رسانه‌‌های اجتماعی و جمعی در پی‌ داشت. در ولایت‌های مختلف شهروندان با استقبال از این پروژه به رقص و پایکوبی پرداختند.
mandegar-3اما مسوولان ادارۀ امور و سخنگویان ارگ در تارنما‌های فیسبوک‌شان این پروژه را دست آورد حکومت وحدت ملی و شخص محمد اشرف غنی قلم داد کردند. شاه‌ حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ارگ گفته که ناامنی‌ها جلو پیشرفت افغانستان را گرفته نمی‌تواند. اگر چالش‌ها در حکومت وحدت ملی وجود دارد،‌ تاپی‌‌هم است! همزمان با برگزاری مراسم نخستین بخش کار خط لوله انتقال «گاز تاپی» در هرات، در برخی از شهر‌های کشور به‌ویژه کابل هلیکوپترها ورق‌های را از هوا پرتاب کردند و مژده افتتاح کار تاپی‌ را به مردم دادند.
در حالی که از طرح خط لولۀ انتقال گاز تاپی ۲۳ سال می‌گذرد، اما به‌دلیل مسایل امنیتی کار آن در داخل خاک افغانستان بارها به تعویق افتاده است و در حال حاضر نیز تنها با افتتاح بخش نخست کار آن در کشور نمی‌توان کار را تمام شده اعلام کرد و باید کمتر و بیشتر ۲۳ ساله دیگر انتظارکشید تا این پروژه به بهره برداری برسد. کار بزرگ‌‌نمایی ارگ و مسوولان رسانه‌یی این نهاد از« تاپی» بیشتر به یک روند کار‌زار انتخاباتی می‌ماند. ارگ تلاش می‌کند تا با راه‌اندازی نشر و پخش و برزگ‌نمایی تصاویر غنی در مراسم مرتبطه به پروژه‌های ملی که شاید سال‌ها را در برگیرد تا به‌بهره برداری برسد، مردم را اغوا کند و فرصت‌ دوباره جای پا پیدا کردن را در میان مردم فراهم کند. ارگ نشینان تلاش می‌کنند با این روش به روی ناکام‌های خود پرد اندازند و ذهنیت مردم را دوباره به خود جلب کنند. نصب تصاویر از محمد اشرف غنی در جاده‌‌های پایتخت و ولایت‌ها با نشانی‌های از خط لوله تاپی حکایت این روند را بیشتر برملا می‌سازد. در حالی که افغانستان دومین کشوری‌ست که از آن خط لولۀ انتقال گاز تاپی عبور می‌کند و این رویای تمام مردم افغانستان که تاپی ‌بتواند در روند زنده‌گی مردم با مزایایی که دارد تغییرات را ایجاد کند. خانه‌ها روشن شوند و اقتصاد مردم بهتر شود. بدون تردید مردم افغانستان از چنین برنامه‌های حمایت همه جانبه می‌کنند. اما ارگ نشینان باید بدانند که بهره‌برداری تاپی سال‌ها کار را پیش‌رو دارد و نباید این پروژه را برای مردم غلو‌آمیز تعریف کنند.
به اساس توافق‌ صورت گرفته افغانستان در قرارداد ۳۰ ساله تاپی، می‌تواند در سه مرحله، مقدار مشخص گاز برداشت کند. این کشور، در۱۰سال نخست این پروژه، سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب، در۱۰ سال دوم سالانه ۱ میلیارد مترمکعب و در۱۰ سال سوم ، سالانه ۱،۵ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خریداری خواهد کرد.
محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در حالی پروژۀ تاپی را دست آورد خود و حکومت‌اش می‌داند که این طرح‌ سال‌ها پیش ارایه شده و سال‌های پس شاید تکمیل شود. اما چیزی که برای مردم افغانستان مهم است و چشم‌های مردم بدان دوخته شده است، به سر رسیدن پروژه مذکور است تا افغانستان بتواند از مزایایی این پروژه استفاده بهینه ببرد. در حالی که به سر رسیدن این پروژۀ بزرگ منطقه‌یی نیاز به همکاری جدی کشورهای عضو آن دارد، اما هند و پاکستان دو شریک عمدۀ این پروژه دشمن همدیگر‌اند، پاکستان به هند به دیده دشمن می‌نگرد و هند نیز عین دید را با پاکستان دارد. آیا حکومت نظامی پاکستان اجازه خواهد داد تا صنایع تشنۀ هندوستان توسط انرژی آسیایی مرکزی سیرآب شود؟ این و چندین پرشس دیگر نیز وجود دارد که شک و تردید‌ها را نسبت به تکمیل شدن تاپی افزایش می‌دهد. پاکستان سومین کشور است که ۸۰۰ کیلومتر از خط لوله گاز تاپی از آن عبور می‌کند تا به ساحۀ فاضلکای هندوستان برسد، اما حکومت پاکستان با درگیری که با هند دارد ممگن دست به اقدامات بزند. این ‌چالش‌های را پاکستان از زاویه‌های مختلف می‌تواند پیش‌گیرد، از طریق گروه‌های تروریستی تحت قیادت سازمان اطلاعاتی این کشور در افغانستان و کشمیر به آسانی می‌تواند به این کار مبادرت ورزد. چالش‌های موجود میان هند و پاکستان ریشۀ چندین سال دارد و پاکستان هیچ‌گاهی طرف‌دار پیشرفت اقتصاد هند نیست. هم‌چنان این نگرانی در سخنان نمایندۀ هند، در مراسم گشایش نخستین بخش کار پروژۀ تاپی در هرات روشن بود. مبشر اکبر وزیر دولت در امور خارجۀ هند گفت که «نباید دیوارهای را در برابر همدیگر ایجاد کنیم، زیرا اشتباه‌های که پدران ما کرده بودند، بهای آنرا ما می‌پردازیم و نباید فرزندان ما فردا، بهای اشتباه‌های ما را بپردازند.» او گفت که هند اکنون نیاز شدید به انرژی و گاز دارد و از طرح‌های همانند تاپی حمایت می‌کند. این سخنان او متوجه پاکستان بود و از ایجاد چالش توسط آن کشور به عنوان یکی از شرکای این پروژه نگرانی خود را ابراز کرد.
سهم هند و پاکستان از ۹۰ میلیون متر مکعب گازی که روزانه این لوله انتقال می‌دهد، به مقدار ۳۸ میلیون متر مکعب برای هر یک تعریف شده است. اما، هنوز اعتماد همکاری همه جانبۀ در میان هند و رقیب‌ سیاسی‌اش پاکستان وجود ندارد.
خط لوله تاپی ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را دارد و برای چهار شریک این طرح سودآور خواهد بود. این پروژه که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود، بیش از ۷میلیارد دالر برای احداث این خط لوله هزینه خواهد شد و هزینه گاز آن بیش از ۱۵ میلیارد دالر تخمیناَ برآورد شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.