شورای عالی صلح: کنفرانس علمای جهان اسلام به هدف تقبیح جنگ و تقویت صلح در افغانستان به زودی برگزار می‌شود/ آگاهان سیاسی: برگزاری چنین نشست‌هایی کمکی به روند صلح با طالبان نخواهد کرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 8 حوت 1396 - ۰۷ حوت ۱۳۹۶

مسوولان در شورای عالی صلح گفته‌اند که کنفرانس علمای جهان اسلام به هدف تقبیح جنگ و تقویت صلح در افغانستان به زودی در کابل برگزار می‌شود.

n00101814-bمسوولان شورای عالی صلح در نشست علمای دینی زون شرق درباره پروسه صلح که دیروز دوشنبه ۷ حوت/ اسفند در شهر جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار برگزار شده بود، گفتتد که نشستی به هدف تقبیح جنگ و تقویت صلح در افغانستان به زودی در کابل برگزار خواهد شد.
در این نشست که شماری از علمای دینی زون شرق، اعضای شورای عالی صلح و مردم مشرقی اشتراک کرده بودند، ضمن محکوم نمودن جنگ و کشتار مردم بی‌گناه، حمایت‌شان را از پروسه صلح در افغانستان، اعلام کردند.
والی ننگرهار دراین نشست اظهار امیدواری کرد که به زودی جنگ در کشور پایان یابد و مردم از صلح و ثبات بهره مند گردد و در سایه امنیت زنده‌گی کنند.
عطاءالرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح نیز ضمن برجسته خواندن نقش علما برای پایان دادن جنگ در افغانستان و تحقق صلح در کشور، خواستار همکاری همه جانبه آنان برای تقویت روند صلح در کشور شد.
معاون شورای عالی صلح افغانستان، ابراز امیدواری کرد که با حمایت مردم، دولت افغانستان و همکاران منطقوی و بین المللی شاهد تحقق صلح در کشور باشند.
معاون شورای عالی صلح به علما و اشتراک کنندگان  دراین نشست گفت: در آینده‌های نه چندان دور شاهد برگزاری کنفرانس علمای جهان اسلام در کابل، به منظور تقبیح جنگ و تقویت صلح در کشور خواهیم بود.

این در حالی است که دومین نشست پروسه کابل قرار است روز چهارشنبه هفته روان ۹ حوت/ اسفند با اشتراک بیش از ۲۸ کشور جهان در کابل برگزار شود.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ در ماه دلو/ بهمن سال روان  به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که مردم بی‌گناه افغانستان چپ و راست کشته می‌شوند، طاللبان در همه جای افغانستان مردم را می‌کشند. برای همین نمی‌خواهیم با طالبان گفت‌وگو کنیم، شاید زمانی برای این کار برسد ؛ اما به این زودی‌ها نخواهد بود.

و به دنبال گفته‌های ترامپ حکومت وحدت ملی پس از حملات تروریستی اخیر گروه طالبان در کشور، تاکید کردند که پس از این صلح را در میدان‌های جنگ به دست خواهند آورد.

حکومت گفته بود که گروه طالبان با حملات انتحاری اخیر”از خط سرخ عملا عبور کردند؛ بنابراین حکومت از تمام ابزارها و امکانات خود علیه این گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند؛ زیرا حکومت افغانستان به این نتیجه رسیده‌ که صلح را دیگر باید در میدان‌های جنگ جست‌وجو کرد.

اما آگاهان سیاسی با انتفاد از سیاست منتاقض حکومت افغانستان در برابر گروه طالبان تاکید دارند که باید حکومت سیاست خود در قبال گروه‌های تروریستی به خصوص طالبان را مشخص کند.

به گفته این آگاهان: حکومت غنی یک روز طالبان را به صلح و روز دیگر به جنگ دعوت می‌کند، مردم شاهد هستند که حکومت به طالبان باج می‎‌دهد، طالبانی زندانی را  گروه گروه به فرمایش شماری از سیاسیون از زندان‌ها آزاد می‌کند.

آنان می‌گویند: حکومت هیچ گونه برنامه مشخصی در خصوص جنگ یا صلح با طالبان ندارد و همواره سیاست حکومت در برابر طالبان مقطعی و  برخاسته از احساسات و مبتنی بر مسایل قومی و گروهی است.

به باور آنان: برگزاری چنین نشست‌های هیچ کمکی به روند صلح با طالبان نخواهد کرد، زیرا طالبان به هیچ قیمتی در میز مذاکره با حکومت افغانستان نخواهد نشست، چون‌که حکومت وحدت ملی توانایی به پای میز مذاکره کشانیدن طالبان را ندارد، هرچند حکومت کرزی نیز توانایی کشانیدن طالبان به پای میز مذاکره را نداشت.

آنان تاکید می‌کنند که  حکومت وحدت ملی به دلیل اختلافات درونی به شدت صدمه دیده؛ بنابراین طالبان می‌داند که حکومت وحدت ملی پایگاه مردمی خود را از دست داده، بدون شک به صدای صلح حکومت پاسخ مثبت نخواهد داد و منافع خود را از طریق مانند گذشته تامین خواهد کرد.
 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.