پاکستان با استقبال از طرح غنی: طالبـان یک جـریان سیاسـی است

گزارشگر:شنبه 12 حوت 1396 - ۱۱ حوت ۱۳۹۶

دولت پاکستان از پیشنهاد محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی برای گفت‌وگو با گروه مسلح طالبان استقبال کرد.
خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان در جمع روزنامه‌نگاران در اسلام آباد گفت: «طالبان افغانستان یک جریان سیاسی هستند و دولت پاکستان mandegar-3از پیشنهاد کابل برای گفت‌وگو با این گروه حمایت می‌کند.»
رییس حکومت وحدت ملی روز چهارشنبه در سخنرانی خود در برابر نماینده‌گان بیش از بیست و پنج کشور و سازمان بین المللی در کابل پیشنهاد خود را برای گفت‌وگو با طالبان مطرح کرد. اشرف غنی همچنین پیشنهاد کرد طالبان به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت شناخته شود، اجازه گشایش دفتر نمایندگی در افغانستان را داشته باشد، درباره آزادسازی نیرو‌های زندانی خود با کابل وارد گفت‌وگو شود و درباره حذف اسامی رهبران این گروه از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد مذاکره کند.
اشرف غنی طرح گفت‌وگو با طالبان را در دومین نشست روند کابل (کنفرانسی منطقه‌ای در پایتخت افغانستان که تمرکز آن بر تحقق صلح در این کشور استوار است) اعلام کرد. وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد اسلام آباد امیدوار است صلح و ثبات به افغانستان بازگردد چرا که معتقد است با اقدامات نظامی نمی‌توان مناقشه این کشور را حل کرد. طرح رییس جمهور افغانستان برای ازسرگیری مذاکرات صلح با طالبان و به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک حزب سیاسی چهارشنبه پیش چند روز پس از آنکه شبه نظامیان طالبان خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شدند، اعلام شد.
رییس حکومت وحدت ملی در عین حال تاکید کرد پیش از هر چیز شبه نظامیان طالبان باید به صورت رسمی دولت افغانستان و قانون اساسی این کشور را به رسمیت بشناسند تا راه برای گفتگو‌ها و برقراری صلح مهیا شود.
پیشنهاد اشرف غنی برای گفتگو با طالبان درحالی مطرح شده است که تلفات غیرنظامیان در درگیری‌ها و خشونت‌های ماه‌های اخیر در افغانستان به شدت افزایش یافته است و این گروه مسلح حملات خود را به شهر‌ها و شهرستان‌های مختلف افزایش داده است. گروه طالبان روز دوشنبه اعلام کرده بود برای تحقق صلح در افغانستان و پایان یافتن مناقشه مسلحانه شانزده ساله این کشور حاضر است با واشنگتن مستقیما وارد مذاکره شود.
دولت پاکستان در حالی از پیشنهاد اشرف غنی برای مذاکره با طالبان حمایت کرده است که به گفته مقامات کابل این کشور از دهه نود میلادی از گروه طالبان حمایت می‌کند و از نگاه بسیاری از شهروندان کشور، پاکستان یکی از اصلی‌ترین موانع صلح در افغانستان است. مسئولان و مردم افغانستان دولت پاکستان را به ایفای نقشی دوگانه در مناقشه افغانستان متهم می‌کنند چرا که معتقدند مقامات اسلام آباد از یک طرف از مبارزه ضدتروریستی آمریکا که پس از حملات یازدهم سپتامبر در افغانستان آغاز شد، حمایت می‌کنند، اما از طرف دیگر در خاک خود به طالبان پناه می‌دهند. مقامات آمریکا نیز معتقدند پاکستان از گروه‌های افراط گرای مسلح به ویژه طالبان و همچنین شبکه حقانی حمایت می‌کند. پاکستان سال گذشته نیز پس از اعلام راهبرد جدید ترامپ در افغانستان تعهد کرده بود که دیگر هیچ ساختار سازماندهی شده متعلق به هیچ گروه تروریستی را در خاک خود راه نخواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.