افغانستان برندۀ هشتمین دور مسابقات اسکی در بامیان شد

گزارشگر:یک شنبه 13 حوت 1396 - ۱۲ حوت ۱۳۹۶

mandegar-3هشتمین دور مسابقات جهانی اسکی با حضور اسکی‌بازان داخلی و خارجی در درۀ فولادی در مرکز ولایت بامیان، روز جمعه برگزار شده بود. این مسابقات ورزشی از هشت سال به این طرف، در دامنه‌های کوه بابا از سوی نهادهای ورزشی با همکاری ادارۀ محلی بامیان و با اشتراک دختران و پسران برگزار می‌شود.
قرار بود در هشتمین دور مسابقات بین‌المللی اسکی در بامیان، ورزشکاران از ۱۵ کشور شرکت کنند، اما به دلیل نبود پروازهای هوایی و ناامنی راه‌های مواصلاتی بامیان-کابل، ورزشکاران ۱۲ کشور خارجی در مسابقات امسال اشترک نتوانستند و مسابقه، روز گذشته تنها میان ورزشکاران افغانستان، انگلستان و امریکا برگزار شد.
در این مسابقه که بیشتر از ۵۰ ورزشکار از سه کشور افغانستان، انگلستان و امریکا اشتراک کرده بودند، افغانستان برندۀ مسابقه شد. مجتبی حسنی در میان مردان مقام اول را در این مسابقه از آن خود کرد و تاکین کاپا، از انگلستان مقام دوم و مهدی از افغانستان همچنان مقام سوم را به دست آورد.
این ورزشکاران می‌گویند که کوه‌های بابا و شاه فولادی، بهترین مکان ورزشی برای جوانان می‌باشد و آن‌ها باید از آب و هوای این مناطق، امنیت، برخورد و استقبال خوب مردم برای بالا بردن مهارت‌های‌شان در ورزش اسکی استفاده بیشتر کنند.
علی‌شاه فرهنگ، یکی از برگزار کننده‌گان این مسابقه می‌گوید که مسابقه امسال به روش افغانستان زیر نام «افغان اسکی چلینج» برگزار شده و در سال آینده قرار است این مسابقه به نام «افغان اسکی» در المپیک ثبت شود.
آقای فرهنگ می‌گوید: «هدف از راه‌اندازی چنین مسابقات، ترویج ورزش اسکی، رشد جوانان در بخش ورزش و دوری جوانان از اعتیاد به مواد مخدر می‌باشد».
ورزشکارانی که از کشورهای خارجی در مسابقات ورزش‌های زمستانی بامیان اشتراک کرده اند، می‌گویند که بامیان یکی از زیباترین مکان‌های دنیا است و باید جوانان این ولایت و در مجموع جوانان افغانستان از این فرصت استفادۀ خیلی زیاد کرده و در فصل زمستان مصروف تمرینات در بخش ورزش‌های زمستانی باشند.
تاکین کاپا که مقام دوم را در این مسابقات گرفت، می‌گوید: «اولین‌بار است بامیان آمدم. این یکی از آرزوهایم بود که در مسابقات اسکی در این ولایت شرکت کنم. تجربۀ فوق‌العاده بود».
این ورزشکار از برخورد و رفتار مردم بامیان، امنیت و فضای عالی بامیان شگفت‌زده شده و تأکید دارد که خیلی خوش حال است در این برنامه اشتراک کرده است و هرگز هم پشیمان نیست.
در بخش بانوان، امسال ششمین دور مسابقات بود که با قهرمانی فاطمه نظری ختم شد. مسابقات ویژۀ بانوان روز چهارشنبه هفتۀ گذشته برگزار شده بود و در آن شماری زیادی از دختران اسکی‌باز بامیانی اشتراک کرده بودند.
در پایان این مسابقات، برای برندۀ مقام اول، ۱۴ هزار افغانی، برای برندۀ مقام دوم ۷ هزار افغانی و برای برندۀ مقام سوم، ۳ هزار و پنجصد افغانی و برای مقام چهار تا دهم، یک هزار افغانی جایزۀ نقدی نیز داده شد.
بامیان به دلیل داشتن کوه‌های پُر از برف در زمستان و هوای خیلی مناسب و امنیت عالی در تابستان، از چند سال به این‌سو، تبدیل به یکی ولایت‌های خوب توریستی شده است و سالانه صدها هزار نفر برای بازدید از این ولایت، از سراسر افغانستان و کشورهای دور و نزدیک جهان به این ولایت سفر می‌کنند.
منبع: هُشدار

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.