در مراسم بیست‌وسومین سالگرد شهید مزاری مطرح شد: سیاست ‌قومی در حکومت بیداد می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 14 حوت 1396 - ۱۳ حوت ۱۳۹۶

از بیست و سومین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری، رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان، دیروز یک‌شنبه ( ۱۳ حوت) در ولایت بلخ گرامی‌داشت شد.
عطامحمد نور، والی بلخ در این مراسم حکومت را متهم کرد که برای فروپاشی احزاب، از میان آنان سربازگیری می‌کند و برای آنان پول‌های عملیاتی mandegar-3می‌دهد. وی خاطرنشان کرد که امروز از میان جمعیت اسلامی افغانستان نیز سربازگیری جریان دارد.
آقای نور که در جمع هزارها تن از شهروندان مزارشریف سخن می‌گفت، با بیان این‌که «ما نمی‌خواهیم احزاب به توهین گرفته شوند، این سوال را مطرح کرد که «چرا وزارت مخابرات به آقای محقق داده نمی‌شود؟
آقای نور با تأکید افزود که در حکومت فعلی سیاست‌ تک قومی بی‌داد می‌کند.
والی بلخ خاطرنشان کرد که اختلافات درونی چنان در میان ما رخنه کرده که تا امروز اثراتش را می‌بینیم. به گفته او، «وقتی ما متحد بودیم، نظام فعلی را اساس گذاشتیم، اما امروز تلاش وجود دارد که ما منزوی شویم».
وی تأکید کرد که «همه ما در یک محور، در رأس ما صلاح‌الدین ربانی قرار دارد».
آقای نور تصریح کرد که ما ستون نظام هستیم و اگر ما نباشیم این نظام فرو می‌ریزد. دوستانه می‌گوییم، ما طرفدار نظام هستیم، اما در برابر بی‌عدالتی سرخم نمی‌کنیم.
او خاطرنشان کرد: «ما شهروند درجه یک و درجه دو نیاز نداریم و تمام اقوام افغانستان باید در این حکومت سهم داشته باشند. تا هنوز عدالت تقلبی در این کشور وجود داشته و باید عدالت سیاسی و اجتماعی به شکل درست تأمین شود. ما می‌خواهیم یک کشور واحد داشته باشیم. ما دست برادری دراز می‌کنیم».
والی بلخ در عین حال افزود: «ما مالک این وطن هستیم. ما حق داریم که دعوای مالکیت افغانستان را کنیم. کسی که در بیرون درس خوانده و آمده، دعوای مالکیت می‌کند، اما ما دعوای حقیقی می‌کنیم و از حق خود یک خط عقب نمی‌رویم».
والی بلخ در پایان تأکید کرد که آرمان شهدا را به سرمنزل مقصود می‌رساند و با معاون اول ریاست جمهوری، استاد محقق، اسماعیل خان، احمدولی مسعود، جنرال رازق، همایون همایون، امان‌الله گذر و صدها جوان و یاران تعهد دادیم که به این راه ادامه بدهیم.
در همین حال، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در این مراسم گفت که شهید مزاری با مظاهر حکومت‌های استبدادی مبارزه داشت، با تبعیض مبارزه می‌کرد و مردم را به وحدت و برادری دعوت می‌نمود.
معاون دوم ریاست اجرایی خاطرنشان کرد: «مزاری می‌گفت: این‌قدر هزاره بگویید که دیگر هزاره بودن در این سرزمین جرم نباشد».
وی افزود: «مزاری روحیه زنده بودن و بالا رفتن را به مردم یاد داد. او می‌گفت استفاده از زور و سلاح به درد جامعه نمی‌خورد».
آقای محقق تصریح کرد: «کسانی که دست‌شان به خون مزاری آلوده بود، روز خوش ندیدند».
وی در عین حال در مورد وضعیت کشور، این سوال را مطرح کرد که چرا امروز ملت ما از مملکت‌شان گریزان اند؟ او در پاسخ گفت: «امروز مردم در این وطن احساس عزت نمی‌کنند!
رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در مورد فعالیت‌های داعش در کشور گفت که از درزآب جوزجان تا وردوج بدخشان ظلم داعش جریان دارد.
وی افزود که گروه داعش تنها ۱۶ عملیات علیه هزاره‌ها و شیعیان انجام داده، اما تأکید کرد که ما در برابر ظلم داعش ایستاده هستیم و این ایستاده‌گی ما در دوران جهاد و مقاومت تجربه شده است.
آقای محقق در عین حال خاطرنشان کرد که «ما در تصمیم‌های مملکت شریک بوده و در قدرت شریک هستیم».
عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی، بیست و سه سال پیش از امروز توسط گروه طالبان بازداشت و به شهادت رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.