آقای دانش ۳۰۰ قانون برای کیست؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 15 حوت 1396 - ۱۴ حوت ۱۳۹۶

محمد اشرف غنی به سبب نهایی شدن ۳۰۰ قانون تحت نظر محمد سرور دانش، از معاون دوم‌ خود سپاس گزاری کرده است. اما یکی دو روز پس از آن، محافظان محمد سرور دانش یک خبرنگار تلویزیون خصوصی طلوع را در مسیر جادۀ دارلامان مورد ضرب و شتم قرار دادند. این موضوع واکنش‌ نهادهای حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران را نیز در پی‌داشت.
مجیب‌خلوتگر ریییس اجرایی نهاد نی ( حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان ) به‌ بی بی‌ سی گفته که لت و کوب‌ شهروندان به هر عنوان که صورت گیرد، در مغایرت با قانون قرار دارد.
اما، پرسش اصلی این‌ است کسی که قانون‌ می‌داند و حتا یک‌روز پیش از این‌که به عنوان معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی به کرسی تکیه زند، در دانشگاه‌ها به عنوان استاد حقوق تدریس می‌کرده‌، به زیر دستان‌اش چه تدریس کرده است؟
آقای دانش که پیشوند قانپوه را با خود یدک می‌کشد بایستی به زیر دستانش آداب اجتماعی و رفتار با شهروندان را آموزش می‌داد، محافظانش را باید آموزش داد که با شهروندان چه‌گونه رفتار کنند و بدانند که به اساس قانون همه شهروندان از حقوق و حقۀ مساوی برخودار هستند. به‌جای نوشتن و نظارت کردن و نهایی کردن ۳۰۰ قانون، بایست سه‌کلمۀ ساده به محافظان خود آموزش می‌داد تا « آداب، رفتار و اخلاق‌ اجتماعی» را مد نظر داشته باشند.
آقای «قانونپوه» این بار نحست نیست که محافظان شما شهروندان را مورد اهانت و ضرب و شتم قرار می‌دهند. در سال ۹۴ نیز زیر دستان‌ شما بالای یک منسوب پولیس هجوم بردند و پس از آن معاون نهاد اصلاح و تغییر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. اگر شما نظارت از قانون دارید بایست این بحث را نیز جدی بگیرد که قانون جز برای تأمین عدالت و شهروند محوری تأمین حقوق مردم چیزی اضافه نیست. قانون که مخافظانش را اصلاح نکند قانون نیست، شما قانون را برای چه کسی نهایی ساخته‌اید.
آقای دانش شما به عنوان معاون دوم رییس جمهور که خود را محافظ قانون می‌دانید و ۳۰۰ قانون تحت نظر شما نهایی شده‌است، باید بدانید که ابتدا شما به تخلف از نوشته‌ها و کار کرده‌های خود با زیردست‌تان مبادرت ورزیده‌اید و باز چگونه توقع دارید که شهروندان بتوانند از قانون‌های نهایی شده پاس داری کنند.
هرچند هر ازگاهی عبور و مرور (خط وسیر) مسوولان ارشد حکومتی از منزل به دفتر و به‌عکس آن به علت تحت نظارت شدید امنیتی، سبب مختل شدن ترافیک می‌شوند، اما بعضاَ زیر دستان این مسوولان ارشد شهروندان را مورد اهانت و ضرب وشتم قرار می‌دهند که سبب نگرانی و عصبانیت شهروندان شده است.
این موضوع واکنش‌های تند رسانه‌های اجتماعی را نیز در پی‌داشت، برخی از کابران فیسبوک با گماشتن هشتک تصویر نقاشی شده از یک موتر شیشه سیاه نوع شاسی بلند در پهلوی تصویر محمد سرور دانش معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی، نگاشته‌اند که از کوچه‌های محل زنده‌گی فرعون‌ها عبور نکنید.
خوشحال نبی‌زاده یکی از این کابران نوشته که از کوچه‌های محل زنده‌گی «فرعون‌ها» نگذریم!
آقای نبی زاده افزود که داشتم به قضیه لت‌و کوب جمال ناصر فرهمند توسط محافظان دانش فکر می‌کردم که ناگهان محافظان «فرعونی» پیش رویم سبز شده مانع حرکت موترم شدند.
بعد از ۱۷ دقیقه انتظار، معلوم شد که «فرعون صاحب» و یا مهمان فرعون صاحب وارد محله می‌شده!
او افزود: قربانت شوم «فرعون صاحب»، وعده ‌پاسبانی ارزش‌های دین و «جهاد و مقاومت» را خداوند خودش داده‌است، شما لطفا به‌خاطر پاسبانی دین خدا، بنده‌گان خدا را اذیت نکنید!
شعار‌های عوام فریبانۀ غنی
محمد اشرف غنی پس از رسیدن به کرسی ریاست حکومت وحدت ملی اعلام کرد که فرهنگ مسدود کردن جاده‌ها را هنگام عبور و مرور مسوولان ارشد حکومتی از بین‌می‌برد، اما نه‌تنها که این فرهنگ در زمان ریاست ایشان از بین‌ نرفت بل بیشتر و چاق‌تر گردید. آقای غنی که شعار داده بود که دیگر جاده‌ها هنگام عبور مسوولان بلند پایۀ حکومتی بسته نمی‌شود، پس از به قدرت رسیدن حتا در دیدار از یک بیمارستان به ساعت‌ها جاده‌ها را می‌بندد. برخی از گزارش‌ها ناشی از آن است که دیدار غنی از ارگ تا دارلامان بیش از یک‌میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد که صرف منسوبان خاص امنیتی‌اش می‌شود.
تلفات هنگام ترافیک سنگین
در همین حال، مسوولان کابل امبولانس گفته‌اند که سالانه بیش از یک‌هزار بیمار در مسیر جاده‌های کابل به اثر سنگینی ترافیک و راه بندی‌ها جان می‌دهند. این در حالی است که بیشتر این راه بندی‌ها هنگام عبور مسوولان ارشد حکومتی اتفاق می‌افتد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.