آواره‎شدن بیش از ۳۰ هزار تن در دو ماه

گزارشگر:چهار شنبه 23 حوت 1396 - ۲۲ حوت ۱۳۹۶

از آغاز سال ۲۰۱۸ تا حال بیش از ۳۰ هزار تن در افغانستان، از مناطق اصلی‌شان بیجا شده اند. دلیل اساسی این تحول درگیری‌های مسلحانه جاری در این کشور عنوان شده است.
mandegar-3دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور هماهنگی کمک‌های بشری گفته است که در بیشتر از دو ماه گذشته، بالاتر از ۳۰ هزار تن از محلات اصلی خود در افغانستان بیجا شده اند. این دفتر با نشر گزارشی، روز گذشته اعلام کرد که درگیری‌های مسلحانه جاری در این کشور عامل عمده آوارگی مردم بوده است.
بر بنیاد این گزارش، از روز نخست ماه جنوری سال‌روان تا ۱۱ مارچ این سال در مجموع حدود ۳۰ هزار و ۷۰۰ تن مجبور شده اند که منازل خود را ترک کنند. بخش عمده افراد بیجاشده را، باشندگان ولایت های قندز و تخار تشکیل می دهد. این آمار نشان می‌دهد که روزانه به گونه اوسط، بیش از ۴۳۸ تن، در نقاط مختلف این کشور از منازل خود متواری شده اند.
در سال گذشته میلادی، در کل ۴۴۵ هزار تن در سراسر افغانستان محلات‌شان را ترک کرده بودند.
به اساس این گزارش در حالی که نیروهای امنیتی افغان در برابر گروه شورشی طالبان می‌جنگند، فعالیت‌های گروه تروریستی «دولت اسلامی» هم با گذشت هر روز در حال توسعه بوده و این گروه حملات‌شان را گاه ناگاه در کابل پایتخت افغانستان انجام می‌دهند.
جیمز ماتیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز روز سه شنبه (۱۳ مارچ ۲۰۱۷) وارد کابل شد. این در واقع دومین سفر ماتیس به کشوری می‌باشد که در آن حدود ۱۱ هزار سرباز امریکایی مستقر هستند.
دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده هم در ماه اگست سال گذشته اعلام کرد که نیروهای بیشتر کشورش را برای سرکوب گروه طالبان به افغانستان خواهد فرستاد.
اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تازگی از یک برنامه جامع گفتگو با گروه طالبان سخن گفته است. اما گروه‌های جنگجو تا حال هیچ گونه واکنش در قبال اظهارات غنی نداشته اند. در عوض، حملات این گروه در نقاط مختلف افغانستان شدت گرفته است.
بر بنیاد گزارش‌ها، حدود ۱۴ درصد از خاک افغانستان از سوی گروه طالبان به گونه مستقیم کنترول می‌شود و در ۳۰ درصد دیگر قلمرو این کشور درگیری جریان دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.