نکلسن: مشروعیت دینی طالبان سلب می‌شود

گزارشگر:سه شنبه 29 حوت 1396 - ۲۸ حوت ۱۳۹۶

mandegar-3جنرال جان نیکلسن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می‌گوید که برعلاوۀ فشارهای دیپلوماتیک و نظامی بر طالبان، فشارهای مذهبی و اجتماعی را نیز در سال روان میلادی بر این گروه وارد خواهند ساخت.
جنرال نیکلسن که روز دوشنبه با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت، رییس جمهور غنی، پیشنهاد سخاوتمندانۀ صلح را به طالبان پیشکش کرد که امید به آینده را فراهم می‌کند و فرصتی است که صلح، ثبات و آسایش افغانستان را در پی خواهد داشت.
اما او تأکید کرد: «امسال ما شاهد فشارهای اجتماعی بر طالبان برای صلح خواهیم بود، انتخابات برگزار خواهد شد، مردم افغانستان رهبر آیندۀ شان را انتخاب خواهند کرد، فشارهای مذهبی با برگزاری نشست علما در اندونیزیا و جاهای دیگر بر طالبان وارد خواهد شد تا مشروعیت دینی جهاد در افغانستان را از آنان دور سازد».
جنرال نیکلسن، همچنان گفت که جنگ امسال ادامه خواهد یافت؛ اما نیروهای خارجی در میدان نبرد حضور نخواهند داشت. او گفت که نیروهای خارجی نیروهای افغان را مشوره و آموزش خواهند داد و این گونه پروسۀ صلح و عملیات‌های نظامی در برابر طالبان به صورت موازی پیش خواهد رفت.
فشارهای دیپلماتیک موضوعی دیگری است که به گفتۀ وی، توسط کشورهایی که پروسۀ صلح افغانستان را حمایت می‌کنند، بر گروه‌های تندرو وارد خواهد شد.
فرمانده عمومی ناتو تأکید کرد که امریکا فشارهای خود را بر پاکستان وارد خواهد ساخت تا به روند مصالحه و پروسۀ صلح افغانستان گردن نهد.
او افزود: «ترکیب تمام این فکتورها در سال ۲۰۱۸، تمام فشارها برای صلح وارد می‌شود، چیزی که امسال نظر به سال‌های دیگر متفاوت می‌سازد».
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش از این وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا اخیراً گفته است که برخی از طالبان، به روند مذاکرات صلح علاقمندی نشان داده اند.
محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان نیز تأیید کرده است که طالبان در پیام‌های رسمی و تبادل دیدگاه شان، جنگ را راه حل نمی‌دانند و سال آیندۀ خورشیدی گام‌های استوار برای صلح برداشته خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.