اعضای مجلس نماینده‌گان: تأخیر در برگزاری انتخابات قابل قبول نیست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 29 حوت 1396 - ۲۸ حوت ۱۳۹۶

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که تاریخ برگزاری انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات هر روز به عقب می‌رود و «این قابل قبول» نیست.
آنان که در جلسۀ دیروز دوشنبۀ، ۲۸ حول این اتاق صحبت می‌کردند هم‌چنان تأکید کردند مخالف «تعویق» برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی mandegar-3از تاریخ که قبلاً اعلام شده بود، قابل قبول نیست.
اعضای مجلس هم‌چنان گفتند که حکومت وحدت ملی برای سرکوب داعش در ولایت ننگرهار به «اندازۀ کافی» تلاش نکرده است.
انتخاباتِ به موقع و شفاف
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان گفت: تاریخ برگزاری انتخابات هر روز به عقب می‌رود، این قابل قبول نیست، فقط در یک مورد و آن‌هم که برای شفافیت انتخابات باشد تا این روند برای حل مشکلات در کشور راه‌حل باشد».
آقای ابراهیمی می‌افزاید که انتخابات یک روند ملی است و مجلس نماینده‌گان به برگزاری انتخابات شفاف همواره تأکید کرده و می‌کند.
رییس مجلس نماینده‌گان می‌گوید که کمیتۀ روسای این مجلس تصمیم می‌گیرد تا اعضای کمیسیون انتخابات را برای پاسخ‌گویی در یکی از نشست‌های پس از سال نو این مجلس، فرا بخواند تا در مورد آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات به مجلس گزارش دهند.
در همین حال، غلام حسین ناصری، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید که تعویق برگزاری انتخابات از ۱۶ سرطان به ۲۹ ماه میزان سال آیندۀ خورشیدی به معانی آن است که حکومت اراده‌یی برای برگزاری انتخابات ندارد.
آقای ناصری اظهار داشت: «مردم اکثر ولایت‌ها سردسیر در اواخر ماه میزان به دلایل سردی هوا، کوتاه بودن روزها و دور بودن فاصله‌های مراکز رأی‌دهی، نمی‌توانند به پای صندوق‌های رأی بروند، اما کمیسیون انتخابات به این محدودیت‌ها توجه نکرده است».
به گفتۀ او: اگر زمان برگزاری انتخابات به تعویق می‌افتد هم باید در اول ماه میزان برگزار شود و حتماً باید برگزار شود، در غیر آن، حکومت مشروعیت نیم‌بند خود را نیز از دست خواهد داد.
این گفته‌های در حالی مطرح می‌گردد که اخیراً کمیسیون انتخابات از تعویق احتمالی سه ماهۀ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی خبر داده است. از سوی هم، برخی نماینده‌گان از چگونه‌گی استخدام کارمندان ساحه‌یی کمیسیون انتخابات انتقاد دارند.
به گفتۀ آنان، امتحان رقابتی جذب کارمندان انتخابات غیر شفاف بوده و اکثراً بدون برگزاری رقابت استخدام شده اند.
به گفتۀ برخی از اعضای مجلس: کمیسیون انتخابات در استخدام کارمندان ساحه‌یی، حق مسلم بسیاری از داوطلبان را ضایع کرده است.
رییس مجلس نماینده‌گان نیز گفت که استخدام کارمند بدون در نظرداشت مشارکت داوطلبان جفا در حق داوطلبان و در واقع، «کم‌بینی» نسبت به قانون اساسی است؛ زیرا در قانون اساسی بر اصل مشارکت تأکید شده است.
این در حالی است که پیش از این اعضای کمیسیون انتخابات از دخالت زورمندان محلی در روند استخدام کارمندان این نهاد انتقاد کرده اند.
داعش در حال پیش‌روی
همزمان با این، ظاهر قدیر، نمایندۀ مردمِ ننگرهار در پارلمان در نشست دیروز اعلام کرد که حکومت وحدت ملی برای سرکوب داعش در این ولایت به اندازۀ کافی تلاش نکرده است.
آقای قدیر می‌گوید که گروه تروریستی داعش در حال گسترش فعالیت‌هایش در ولایت ننگرهار این ولایت است.
او در ادامه افزود که مردمِ ننگرهار از فساد و ناامنی در این ولایت به ستوه آمده است. ظاهر قدیر اظهار داشت: «سیاست‌مداران داخلی در حالی برای مردم شرق کشور دسیسه‌سازی می‌کنند که مردم از سوی داعش، نیروهای خارجی و مخالفان مسلح کشته می‌شوند.
این نمایندۀ مردم در مجلس اظهار داشت: جنگجویان گروه تروریستی «لشکر اسلام پاکستان» و گروه تروریستی داعش در ولسوالی‌های اچین و شینواری فعالیت‌های‌شان را افزایش داده است.
ظاهر قدیر در بخش از سخنانش می‌گوید: «ما از طالبان می‌خواهیم تا به روند صلح بپیوندند، زیرا جامعۀ جهانی به قربانی مردم افغانستان احترام نمی‌گذارند».
در سوی دیگر، عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به رسانه‌ها گفته است که «تلاش‌های زیادی» برای سرکوب داعش در این ولایت صورت گرفته و نیروهای امنیتی در مبارزه با این گروه تروریستی دستاوردهای بسیاری داشته اند.
این در حالی است که پیش از این نیز برخی از نماینده‌گان پارلمان ادعا کرده بودند که «دست‌های پنهان» در حکومت وحدت ملی از گروه تروریستی داعش در افغانستان حمایت می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.