غنی در مراسم آغاز سال جدید آموزشی: تفـرقه در معـارف جـای نـدارد!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 4 حمل 1397 - ۰۴ حمل ۱۳۹۷

سال جدید آموزشی با نواختن زنگ مکتب از طرف محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی دیروز به ‌شکل رسمی آغاز گردید.
آقای غنی که دیروز شنبه (۴ حوت) در مراسم آغاز سال جدید آموزشی صحبت می‌کرد، گفت: تا دو سال آینده چالش‌های نبود ساحتمان مکتب‌ها و mandegar-3کتاب‌های آموزشی حل خواهد شد.
محمد اشرف غنی با اشاره به چالش‌ها در عرصۀ آموزش و پرورش، گفت: وضعیت زنان در این وزارت قابل قبول نیست و از وزارت آموزش و پرورش خواست تا به حقوق زنان در چارچوب این نهاد توجه ویژه کند.
آقای غنی گفت: در نهادی که بیشتر و یا نصف آن را دختران و زنان تشکیل می‌دهند، این وضعیت قابل قبول نیست. دختران اگر خود را در سطح رهبری نبینند، چرا درس بخوانند؟ حقوق زنان تنها زیاد شده می‌تواند.
رییس حکومت وحدت ملی گفت: برای نخستین بار افتخار داریم که کتاب‌های مدرسه‌های اسلامی و دارالعلوم‌ها به بهترین قطع و صحافت به چاپ رسیده‌اند. کتاب‌های سواد آموزی هم بر اساس قابلیت‌ها نوشته و چاپ شده اند.
آقای غنی در بخشی دیگر از سخنان خود، تأکید کرد که تفرقه در معارف جای ندارد. ایجاد هرنوع تفرقه و یا فضای توهین و تحقیر در معارف قابل قبول نیست.
او افزود: «آینده ما مشترک است، درد ما درد مشترک است؛ پس باید مشترکاً دردها را مرهم بگذاریم.»
آقای غنی در این همایش که در لیسه امانی برگزار شده بود، گفت که برای حل مشکلات فراراه استادان و شاگردان مکتب‌ها برنامه‌های بنیادی روی دست گرفته شده‌ است.
او گفت که شش هزار ساختمان مکتب در دو سال آینده در سراسر کشور ساخته خواهد شد و مشکل کمبود ساختمان برای مکتب‌ها با این کار حل خواهد شد.
آقای غنی گفت: « در سال جدید به تعداد شش هزار ساختمان مکاتب اعمار خواهد شد. به وزیر انکشاف دهات در این خصوص هدایت داده‌ام و ۲۰۰ میلیون دالر بودجه برای آن تخصیص داده شده است.»
به گفتۀ او، ۵۰ درصد مکتب‌ها در سراسر کشور ساختمان ندارند، سه میلیون و ۵۰۰ هزار کودک از آموزش و مکتب به دور‌اند و نزدیک به یک هزار مکتب در سراسر کشور بسته‌اند.
این سخنان در حالی بیان می‌شود که سال‌های گذشته شماری زیاد مکاتب در مرکز و ولایت‌‌ها بدون ساختمان بوده‌اند و هم‌چنان، تیزاب پاشی به روی دانش آموزان و بسته شدن مکتب‌ها از طرف مخالفان حکومت از دغدغه‌های اصلی نهادهای آموزشی به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش بوده است.
او افزود که به تمام اداره‌های دولتی هدایت داده است تا با معارف همکاری کنند.
آقای غنی گفت: « هدایت من به تمام وزارت‌خانه‌ها این است که با معارف همکاری همه جانبه نمایند و معارف را در رأس هر برنامۀ خویش قرار دهند.»
آقای غنی گفت سال جدید آموزشی را سال همکاری با معارف نام گذاری کرده‌‌ایم و به مشکلات آموزگاران در سراسر کشور رسیده‌گی خواهد شد.
او افزود: «من به آموزگاران وعده کرده‌ام که مسکن و سرپناه قابل استطاعت برای آنان فراهم می سازم. تا اکنون در این خصوص موفقیت‌های لازم نداشته‌ایم، اما به وزارت شهرسازی و ادارۀ اراضی هدایت داده‌ام که برای حل این مسأله یک طرح عملی را ترتیب کنند که نه تنها برای استادان بلکه برای برگشت کننده‌ها، بیجاشدها داخلی و بازمانده‌های شهدا نیز سرپناه و مسکن فراهم خواهم کرد.»
او هم‌چنان گفت که نقش زنان را در رهبری وزارت معارف و دیگر اداره‌های دولتی افزایش خواهد داد.
آقای غنی از استادان و دانش‌آموزان و اهل معارف خواست تا از روند صلح و هم‌چنان روند انتخابات پشتیبانی کنند.
این در حالی است که آمار‌های نشر شده از طرف وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد مردم کشور بی‌سواد هستند و مراکز سواد آموزی به دلیل ناامنی و برنامه‌های ناکام آموزشی موفق نبوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.