از تـهِ دل گـریه کـن!

گزارشگر:دو شنبه 6 حمل 1397 - ۰۵ حمل ۱۳۹۷

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3خانم، شما چرا این‌قدر گریه می‌کنی؟
می‌خواهید بدانید که چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان گریه می‌کنند؟ علتش این است که هورمون پرولاکتین که غدد اشکی را تحریک می‌کند و به نظر می‌رسد علت گریه باشد، به‌طور متوسط در خانم‌ها ۵ برابر بیشتر از آقایان است. اگر خانم ۱۸ ساله هستید، طبیعی است که بیشتر از جنس مخالف گریه کنید، چون در سن ۱۸ ساله‌گی پرولاکتین خون خانم‌ها ۶۰ درصد بیشتر از آقایان است.

اشک شوق
احساسات و هیجاناتی که اشک آدم را در می‌آورند، حتماً لازم نیست ناراحت‌کننده باشند. انسان‌ها برای بیرون ریختن و دور کردن احساساتی مانند ناامیدی، عصبانیت و حتا شادی و آرامش گریه می‌کنند. مثلاً بعضی‌ها در هنگام تجربه‌های زیبایی مانند تولد فرزند یا خرید موتر مورد علاقه که رسیدن به آن به نظر خیلی دور بوده، گریه می‌کنند.

اشک بریز، توجه بگیر!
همۀ ما می‌دانیم که گریه کردن آن‌هم از نوع احساسی‌اش، باعث می‌شود که دیگران بیشتر به ما توجه کنند. ما از کودکی یاد گرفته ایم که با گریه کردن توجه دیگران را به خود جلب کنیم و گریه هرقدر بلندتر باشد، توجه دیگران بیشتر جلب می‌شود. به عقیدۀ داکتر سیمون مور استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه متروپولیتن لندن، اشک یک ابزار اجتماعی است. اما اگر اشک فقط یک ابزار اجتماعی بود، هیچ کس در تنهایی و در خلوت خودش گریه ‌نمی‌کرد. بنابرین، به نظر می‌رسد اشک ریختن و گریه کردن، فواید طبیعی و جسمی دیگری هم داشته باشد.

چشم بادامی بیشتر اشک می‌ریزد
در فرهنگ‌های مختلف، راه‌های ابراز احساسات، متفاوت است. در انگلستان افراد کاملاً خودشان را کنترل می‌کنند و تا جایی که می‌توانند احساسات‌شان را در جمع بروز نمی‌دهند. تنها اشکی که ممکن است در حضور جمع در این کشور ریخته شود، اشک ناشی از نتایج مسابقات فوتبال است. اما در عوض چشم‌بادامی‌ها تا دل‌تان بخواهد در حضور هم اشک می‌ریزند. در جاپان، مردم با گریه کردن، خشم و عصبانیت را از بین می‌برند و هر وقت غم و غصه‌یی در زندگی‌شان پیش آید، به قدرت اشک پناه می‌برند. آن‌ها برای رفع خسته‌گی در یک روز کاری به جای آن‌که به یک باشگاه کاراته بروند، به کلوپ گریه می‌روند، دور هم می‌نشینند، یک فیلم غمناک تماشا می‌کنند و از ته دل گریه می‌کنند. کتاب‌ها و نمایشگاه‌های درام و هر چیزی که قابلیت سرازیر کردن اشک را داشته باشد هم در این کشور طرفدار زیادی دارد.

منبع: انتشارات گاج

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.