مسوولان در کمیسیون انتخابات: بی‌طرفی را رعایت می‌کنیم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 6 حمل 1397 - ۰۵ حمل ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که روند ثبتِ نام رأی‌دهنده‌گان در انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها به تاریخ ۲۵ ماه حمل سال جاری آغاز خواهد شد.
mandegar-3گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات که دیروز در نخستین برنامۀ آموزشی آموزگاران انتخاباتی کمیسیون انتخابات صحبت میکرد، گفت، کمیسیون انتخابات آمادۀ برگزاری انتخابات است و تلاش دارد انتخابات آینده را با شفافیت کامل برگزار کند.
همزمان با این، سرور دانش، معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی در دیدار با نمایندۀ سازمان ملل برای افغانستان گفته است که زمان برگزاری انتخابات پارلمانی به زودی اعلام خواهد شد.
بی‌طرف برای جلوگیری از بحران
رییس کمیسیون انتخابات در این نشست خبری هم‌چنان گفت که برای جلوگیری از رفتن افغانستان به سمت بحران، وعده می‌دهند که بی‌طرفی‌شان را در امر برگزاری شفاف انتخابات حفظ کنند.
آقای صیاد می‌گوید که روند ثبتِ نام رأی‌‌دهندگان از طریق شناسنامه‌های ورقی و در دو مرحله صورت خواهد گرفت. به گفتۀ‌ او: مرحلۀ نخستِ ثبت نام رأی‌دهندگان در مراکز ولایات را تحت پوشش قرار داده و سپس در شهرستان‌ها و روستاها انجام خواهد شد. کمیسیون مستقل انتخابات در مرحلۀ اول ثبت نام رای دهندگان ۱۲ هزار کارمند جذب کرده است.
رییس کمیسیون انتخابات گفت که کمیسیون مستقل انتخابات گام‌های عملی را برای برگزاری انتخابات در سال جاری برداشته و تا ده روز آینده، تقسم‌اوقات انتخاباتی را نیز اعلام خواهد کرد.
او به مردم وعده داد که کمیسیون انتخابات آماده‌گی کامل برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها را دارد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
آقای عبدالبدیع صیاد در پیوند به گزینش رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات نیز گفت که ده تن برای احراز این پُست انتخابات شده اند و قرار است تا روزهای آینده یک تن به عنوان رییس دبیرخانه گماشته شود.
در حین حال، معاذالله دولتی، معاون اداری کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که افغانستان در یک «حالت دشوار» قرار دارد و نباید کسی در جریان انتخابات به نفع و ضرری کسی کار کند.
آقای دولتی می‌افزاید که تخطی در کار کمیسیون انتخابات به عنوان جرایم انتخاباتی پنداشته شده و کمیسیون انتخابات تخطی کارمندان را نادیده نمی‌گیرد. او از آموزگاران انتخاباتی نیز خواست که با در نظرداشت شرایط کشور و اصل بی‌طرفی در کمیسیون مستقل انتخابات، کارشان را انجام بدهند.
با این حال، شهلا حق، سرپرست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات در آن نشست گفت که چالش‌‎های انتخابات گذشته این کمیسیون را متضرر کرده، اما کارمندان کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات پیشرو متعهد می‌باشند.
بانو حق با اشاره به تاریخ ثبت نام رأی‌دهنده‌گان گفت که ثبت نام رأی‌دهندگان از طریق شناس‌نامه‌های ورقی نخستین اقدام کمیسیون انتخابات برای مشخص شدنِ تعداد رأی‌دهنده‌گان در کشور است و این کار باید به گونۀ درست انجام شود.
ارادۀ جدی و قاطع برای برگزاری انتخابات
در سوی دیگر، سرور دانش در دیدار با تادامچی یاماماتو، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل برای افغانستان گفته است که برگزاری انتخابات برای مردم افغانستان اهمیت اساسی دارد و حکومت افغانستان به برگزاری به موقع آن مصمم است.
آقای دانش می‌افزاید که حکومت وحدت ملی براساس تعهدات خود با مردم و جامعۀ جهانی، در برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها ارادۀ جدی و قاطع دارد.
معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی اظهار می‌دارد که به دلیل «کمبود فرصت» مسأله حوزه‌های انتخاباتی از طرف حکومت و کابینه نیز به زودی مشخص خواهد شد تا کمیسیون بتواند آماده‌گی لازم را بگیرد.
او با اشاره به برخی از موضوعات تخنیکی انتخابات می‌گوید که براساس احکام قانون، حکومت مکلف است که احصاییۀ نفوس کشور را برای نماینده‌گی عادلانه از حوزه‌های رأی‌دهی به کمیسیون مستقل انتخابات ارایه کند.
از سویی هم، در این دیدار نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان گفته است که سازمان ملل متحد آماده‌گی کامل دارد تا همچنان حکومت افغانستان را در برگزاری «هرچه بهتر» انتخابات همکاری کند.
آقای دانش در حالی از اعلام زمان برگزاری انتخابات در آیندۀ نزدیک خبر می‌دهد که پیش از این کمیسیون انتخابات تاریخ ۱۶ سرطان را زمان برگزاری این انتخابات اعلام کرده بود.
«حمایت قاطع» از برگزاری انتخابات حمایت می‌کند
در عین حال، ویس‌احمد برمک، وزیر امور داخله در دیدار با جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی حمایت قاطع، پیرامون تأمین انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها بحث و گفت‌وگو کردند.
دفتر رسانه‌های وزارت امور داخله در خبرنامه‌یی که به روزنامۀ ماندگار فرستاده، گفته است که در این دیدار دو طرف روی تأمین امنیت انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها بحث و تبادل نظر کردند.
به نقل از خبرنامه، آقای برمک در این دیدار گفته است که وزارت امور داخله به خاطر تأمین امنیت انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها آماده‌گی کامل را روی دست دارد و نیروهای پولیس ملی در تأمین امنیت مردم و مراکز رأی‌دهی در انتخابات با حفظ بی‌طرفی نقش خود را ایفا خواهد کرد.
هم‌چنان فرمانده عمومی حمایت قاطع نیز تصریح کرده است که نیروهای حمایت قاطع آماده است نیروهای امنیتی افغانستان را در تأمین امنیت انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها حمایت همه‌جانبه کند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که شماری از نماینده‌گان مردم در پارلمان بارها از چگونه‌گی برگزاری انتخابات پارلمانی ابراز نگرانی کرده و تأکید کرده اند که باتوجه به شرایط کنونی کشور، امکان برگزاری انتخابات شفاف وجود ندارد. آنان تأکید دارند که «حکومت ارادۀ» برای برگزاری انتخابات شفاف را ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.