بیجاشده‌گان در وضعیت ناگواری به سر می‌برند

گزارشگر:چهار شنبه 8 حمل 1397 - ۰۷ حمل ۱۳۹۷

براساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بیجا شدگان داخلی افغانستان و کسانی که از پاکستان عودت کرده اند، اکنون در وضعیت بسیار ناگوار در هوای آزاد، زیر خیمه‌ها یا مساکن موقتی به سر می‌برند.
mandegar-3این موضوع را روز دوشنبه دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی کمک‌های بشری (OCHA) در گزارش خبری ماهانه اش نشر کرده است. براساس این گزارش، افزون بر آن دست کم ۷۰۰ هزار نفر در این کشور دسترسی به آموزش ندارند.
تقریباً دو میلیون جمعیت افغانستان نمی‌توانند برای مداوای شان به داکتران مراجعه کنند و بیش از یک و نیم میلیون نفر هیچ بازاری در نزدیکی شان ندارند تا اموال مورد نیاز یا مواد غذایی را خریداری کنند. دفتر هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد، این ارقام را از ۱۵ ولایت از ۳۴ ولایت تهیه کرده است.
سازمان ملل در مجموع از آغاز سال ۲۰۱۶ به این سو، بیش از یک میلیون نفر از بیجاشدگان داخلی را که در اثر منازعه ها آواره شده اند و بیش از یک میلیون عودت کننده از پاکستان را ثبت کرده است.
افزون بر آن پاکستان به دلیل بدتر شدن رو به افزایش مناسبات اش با افغانستان، فشار بر جمعیت بزرگ مهاجران افغان را که قسماً از ده ها سال در پاکستان زندگی می کنند، افزایش داده است.
اینجا در ۱۰ کیلومتری شهر هرات، ده ها خانواده بیجا شده از ولایت های بادغیس، غور و فراه در خیمه ها مسکن گزین شده اند.
این فشارها بسیاری از مهاجران را مجبور می کند که به کشور جنگ زده شان برگردند. آنها غالباً نمی توانند در ولایت های شان که جنگ جریان دارد، برگشته و به زندگی جدید شروع کنند. به این ترتیب آنها مجبور می شوند که به عنوان آوارگان داخلی در مناطق دیگر زندگی کنند.
فلیپ کروپف، سخنگوی دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی کمک های بشری می گوید که روشن نیست آیا همه کسانی که به عنوان بیجا شده داخلی ثبت شده اند هنوز هم در آوارگی به سر می برند یا به خانه‌های خود برگشته اند، چونکه دسترسی به بسیاری مناطق در افغانستان سخت است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.