مجلس سنا: تضمینی وجود دارد که طالبان آزادشده دوباره به جنگ نپردازند؟

- ۱۲ جدی ۱۳۹۱

مجلس سنای افغانستان از اقدام پاکستان مبنی بر رهایی هشت طالب از زندان‌های آن کشور استقبال کرد.
اما مجلس سنا در مورد سرنوشت طالبانی‌که از زندان‌های پاکستان آزاد شده اند، ابراز نگرانی کرده می‌گوید که معلوم نیست که اسلام آباد با این کارش، چه هدفی را دنبال می‌کند.
بخشی از جلسۀ عمومی روز سه شنبۀ مجلس سنا به همین مساله اختصاص یافته بود.
شماری از سناتوران در این نشست در مورد آیندۀ این طالبان ابراز نگرانی کرده گفتند که  شورای عالی صلح افغانستان باید در این زمینه برای آنان وضاحت بدهد.
فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا نگرانی‌های سناتوران را به جا دانسته و سپس فیصله کرد تا رییس شورای عالی صلح روز چهارشنبه جهت ارایۀ معلومات به جلسۀ این مجلس حاضر شود.
او گفت: رهایی سران طالبان یک اقدام نیک است، ما پروسۀ صلح را تایید می‌نمایم در گذشته نیز تایید کرده بودیم، مطابق وعده، رییس شورای عالی صلح به روز چهار شنبه هفتۀ جاری می‌آید و در کمیته روسا بحث صورت می‌گیرد که آیا شورای عالی صلح از این مساله خبر است یا نه و زمانی‌که آنها رها می‌شوند کدام تضمین وجود دارد که دوباره آنها با مخالفان نمی‌پیوندند؛ از نتیجۀ آن شما را با خبر می‌سازیم.»
نگرانی ها در حالی مطرح می شوند که وزارت خارجۀ پاکستان شام روز دوشنبه با نشر اعلامیۀ مطبوعاتی از آزادی هشت طالب از زندان‌های آن کشور خبر داد.
به نقل از همین اعلامیه، ملا نورالدین ترابی وزیر عدلیه رژیم طالبان، و یک تعداد از اعضای دیگر این گروه چون الله داد طیب، امیر احمد گل، عبدالباری و ملاداود جان نیز شامل این آزاد شدگان اند.
آزادی طالبان از زندان های پاکستان حدود دو ماه قبل در جریان سفر رییس شورای عالی صلح افغانستان به اسلام آباد آغاز شد.
در آن زمان مقام های پاکستان اعلام کردند که نه طالب را از زندان آزاد کرده اند.
اما اعضای مجلس سنا می گویند که تا اکنون در مورد سرنوشت این زندانیان آزاد شده معلومات در دست نیست.
این سناتوران از حکومت انتقاد کردند که چرا تا اکنون در این مورد با مقام های پاکستان صحبت نکرده اند.
رفیع الله گل افغان یک از سناتوران در مورد گفت:»ما از رهایی طالبان استقبال می نمایم کار نیک است، ما از حکومت خود می خواهیم زندانیان که رها می شوند و کسانیکه دو ماه قبل رها شده بودند سرنوشت آنها چی شد آیا حکومت ما یا شورای عالی صلح با آنها کدام ارتباط دارد یا نه.»
همزمان با این نگرانی ها، شورای عالی صلح تایید می کند که آنان در مورد سرنوشت نه زندانی طالب که حدود دو ماه قبل از زندان های پاکستان آزاد شده اند معلومات ندارد.
اما مسوولان این شورا می‌گویند که در آینده نزدیک رییس شورای عالی صلح با رییس‌جمهور کرزی به پاکستان سفر می‌کند و این موضوع را با مقام‌های آن کشور مطرح می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.