همایش منطقه‌یی نوروز در کابل برگزار شد

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 11 حمل 1397 - ۱۰ حمل ۱۳۹۷

پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، کابل گواه برگزاری همایش منطقه‌یی نوروز با حضور ده‌ها فرهنگی و چهره‌های سیاسی بود.
این برنامه از نشانی سازمان نخبه‌گان افغانستان و در قصر ملکۀ باغ بابر برگزار شده بود، سخنرانان این همایش پیرامون اهمیت نوروز و سهم این جشن mandegar-3باستانی در همگرایی کشورهای منطقه صحبت کردند.
حسام الدین تالقانی رییس سازمان نخبه‌گان افغانستان، در سخنانی پیرامون اهمیت تاریخی و سهم نوروز در همکاری و همگرایی منطقه‌یی صحبت کرد.
به گفتۀ آقای تالقانی، نوروز به مثابۀ یک ارزش کلان ملی ما مطرح است و حفظ آن یکی از رسالت‌های همه شهروندان می‌باشد.
احمدضیا مسعود، معاون حزب جمعیت اسلامی در این همایش گفت: همانگونه‌یی که بهار تحفۀ طبیعت است و نوروز پیام‌آور زنده‌گی نو است.
به گفتۀ آقای مسعود: «رستاخیز طبیعت در نوروز می‌تواند برای همه اسنان الگویی باشد تا با در نظر داشت آن همه کارها و پیکار زنده‌گی خود را آماده سازند و زمینه‌های دوست داشتن زنده‌گی، تعالی شخصیتی و رشد را پیدا کنند».
در این حال، دکتر سرور مولایی از پژوهشگران معروف و استاد دانشگاه‌های ایران گفت: «جشنی که در دورۀ غزنویان و حکومت بغداد برگزار می‌شد، در هیچ دورۀ دیگر برگزار نگردیده است».
به گفتۀ او: همه حکام حکومت های اسلامی از این جشن باشکوه گرامی داشت می‌کردند و یکی از علت‌های ستیز برخی‌ها با نوروز عدم آگاهی آنان از گذشتۀ گرامی داشت از نوروز است.
همچنان، فاضل سانچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ ضمن پیام تبریکی‌اش، نوروز را به عنوان جنبش طبیعت توصیف کرده و گفت: «بهار نماد دادخواهی و عدالت است، برافراشتن جهنده و پرچم در نوروز نشانۀ آزدای‌خواهی‌ است».
آقای سانچارکی به این باور است که کشورهای حوزۀ نوروز از ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی خوبی برخوردار می‌باشد. به گفتۀ او: «بندرگاها دارند، معادن دارند، منابع دارند ظرفیت‌های انسانی وسیع دارند اگر این منطقه باهم همکار و همگرا باشند باهم این منطقه به یک رشد بسیار فوق العاده دست پیدا خواهد کرد».
رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در افغانستان که یکی از اشتراک کننده‌گان همایش منطقه‌یی نوروز بود گفت: «نوروز جشن رستاخیز طبیعت، نماد طراوت و محبت است؛ عید فرهنگی شرقی‌ها و حامل ارزش‌های برجستۀ ماست».
آقای ملکی خاطر نشان کرد: نوروز با فطرت انسان سازگاری دارد و میان مردم صلح می‌آورد. به گفتۀ او، اسلام نوروز را همچو یکی از سنت‌های که با فطرت انسان سازگار است، پذیرفته است و تأیید کرده است. بسیاری از سنت‌های که در پیش از اسلام بود، اسلام آنان را نپذیرفت.
کابل در حالی میزبان همایش منطقه‌یی نوروز بود که سال ۱۳۸۸ خورشیدی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد جشن نوروز را هم‌چون جشن جهانی به رسمیت شناخت و پس از آن این جشن همه ساله با شرکت مقام‌های افغانستان، ایران، ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، آذربایجان و ترکیه در یکی از این کشورها با حضور نماینده‌یی از سازمان ملل متحد، برگزار می‌شود.
حکومتِ معیوب و بی‌‌باور به برگزاری انتخابات
این برنامه با سخنان سیاسی هم همراه بود. احمد ضیا مسعود معاون حزب جمعیت اسلامی در این برنامه، ضمن انتقاد از عملکردهای مسوولان حکومت وحدت ملی گفت که تنها راه بیرون شدن از چالش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برگزاری انتخابات است و اما مسوولان حکومت هیچ‌گونه آماده‌گی و اعتقادی برای راه‌اندازی انتخابات ندارند.
به گفتۀ آقای مسعود: افغانستان نیازمند آمدن تحول بنیادی سیاسی است و این تحول از طریق برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و بدون تقلب به دست می‌آید.
معاون حزب جمعیت اسلامی در ادامۀ سخنانش گفت: حکومت وحدت ملی در بی‌ثباتی سیاسی، عدم مشروعیت و در حالت شکنند به‌سر می‌برد؛ این حکومت معیوب است و توان خدمت به مردم را ندارد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که مسوولان حکومت وحدت ملی در پیام‌های نوروزی خود روی برگزاری انتخابات پارلمانی فراوان تآکید کردند و اعضای کمیسیون انتخابات اعلام کرده اند که تقویم انتخاباتی در هفتۀ آینده رسانه‌یی می‌شود.
گفتنی است که همایش منظقه‌یی نوروز با اجرای ترانۀ نوروزی «باد نوروزی وزید» توسط تیم ترانۀ لیسۀ موزیک به پایان رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.