احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





چه‌طور خوب بخوابیم؟

- ۱۲ جدی ۱۳۹۱

در جای خود جابه‌جا می‌شوید، می‌چرخید، بالشت خود را از زیر سرتان برمی‌دارید و روی سر می‌گذارید، رو اندازتان را با پا تکان می‌دهید و با آن یک توپ فوتبالِ پارچه‌یی می‌سازید، از خروپفِ همسرتان متعجب می‌شوید و به تنگ می‌آیید که چه‌طور او مانند کودکی معصوم به خواب رفته و از شما غافل شده. بله، هیچ فاجعه‌یی بدتر از بدخوابی و بی‌خوابی نیست! پس اگر دوست دارید راه‌حل هوشمندانه‌یی برای این مشکل بیابید، با این مطلب همراه شوید!
فقط ۲۰ دقیقه فرصت دارید!
اگر نمی‌توانید در مدت زمان ۲۰ دقیقه به خواب ناز بروید، بلند شده و دست به کار خسته‌کننده‌یی بزنید تا چشمان‌تان گرم شود. نشستن در تاریکی شب یا خواندن دستوالعمل گرنتی یخچال‌فریزر می‌تواند کارهای مفیدی باشند! البته به هیچ‌وجه خود را در معرض نورهای تند و شدیدی چون تلویزیون یا مانیتور رایانه قرار ندهید؛ که این دست نورهای خیره‌کننده به مغز شما پیام بیدارباش را مخابره می‌کنند.
خوابِ بعد‌ازظهر ممنوع!
بدین ترتیب، مطمین خواهید بود زمانی که به بالین می‌روید، کاملاً خسته و خواب‌آلود هستید. اگر هم به این چُرتِ بعدازظهر به‌خصوص در روزهای جمعه آن‌هم بعد از تناول شوربای چرب و روغنی عادت کرده‌اید، حداقل زمان خوابِ نیم‌روزِ خود را نهایتاً به یک ساعت یا کم‌تر کاهش دهید و ترجیحاً آن را تا پیش از ساعت ۱۵ به پایان برسانید.
به برنامه روزانه وفادار باشید
حتا اگر در تعطیلات آخر هفته هستید نیز بکوشید تا در بازه زمانی همیشه‌گی از خواب بیدار شده و به خواب بروید. اگر چرخه منظمِ خوابِ خود را حفظ کنید، نه تنها می‌توانید حس بهتری داشته باشید، بلکه تکلیف‌تان با خودتان نیز روشن است.
ورزش پیش از خواب ممنوع!
از انجام تمرینات ورزشی، ۴ ساعت پیش از خواب خودداری کنید. گرچه ورزش‌های معمول می‌تواند خسته‌گی لازم را برای خوابی راحت تأمین نماید، اما نباید نزدیک زمان خواب به آن‌ها همت گمارید. برای نیل به این مهم می‌توانید صبح زود یا بعدازظهرها به ورزش بپردازید.
تشریفات ویژه برای خواب
مهم است که نشانه‌هایی به بدن نشان بدهید تا خود را برای خواب آماده نماید. گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش، مطالعه ۱۵ دقیقه‌یی یا نوشیدن چای بدون کافئین نظیر انواع چای سبز و دم‌نوش‌های گیاهی، یا انجام تمرینات آرام‌بخش از این موارد هستند.
تخت‌خواب فقط برای خواب!
به هیچ‌وجه محل خواب خود را به جایی برای تماشای تلویزیون، مطالعه یا انجام بازی‌های ویدیویی با تبلت تازهتان تبدیل نکنید و فقط و فقط در آن‌جا بخوابید. بدین ترتیب، زمانی که به تخت می‌روید، بدن‌تان می‌داند زمان خواب فرا رسیده است ولاغیر!
مواد غذایی محرک ممنوع!
۴ تا ۶ ساعت پیش از خواب از مصرف مواد غذایی حاوی مواد محرک نظیر کافئین، نیکوتین و الکول دوری کنید؛ که این مواد از به‌خواب‌رفتن شما پیش‌گیری می‌کنند. به همین خاطر باید از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار، چاکلیت و برخی داروها پیش از خواب اجتناب کرد. از این گذشته، مصرف سگرت یا نوشابه‌های الکولی نیز خواب شما را با مشکل مواجه می‌کند حتا اگر به صورت تفننی باشند.
اصولاً اگر به خواب خوب دل‌بسته‌اید، باید شب‌هنگام از خوردن غذاهای سنگین یا مواد غذایی صنعتی نظیر انواع ساسیچ، کالباس و از آن بدتر همبرگر دوری کنید؛ چون ممکن است خواب‌تان با اختلال مواجه شده و از کابوس‌های شبانه نیز بی‌نصیب نمانید!
از طرف دیگر قرار نیست که خود را ریاضت بدهید، اگر واقعاً گرسنه‌تان است و روده‌های‌تان با همدیگر کشتی می‌گیرند، به یک خوراکی کوچک و سبک روی آورید. می‌گویند که مصرف لبنیات ـ مانند نوشیدن یک لیوان شیر گرم ـ قبل از خواب بسیار مفید خواهد بود.
حمام آب گرم
اگر به دنبال خوابی راحت هستید، از گرفتن دوش آب گرم آن‌هم حدوداً ۹۰ دقیقه پیش از خواب غفلت نکنید. بدین ترتیب با افزایش دمای خارجی بدن به کاهش دمای داخلی آن و بروز حالت خواب‌آلوده‌گی کمک خواهید کرد.
اتاق خواب آرام و راحت
اتاقی که بسیار گرم یا بسیار سرد است، به هیچ‌وجه برای خواب مناسب نیست. اگر هم نور صبح‌گاهی شما را اذیت می‌کند، می‌توانید پنجره‌های اتاق را با پرده‌یی زیبا مسدود کنید یا اگر سروصدای بیرون عاملی مزاحم است، بهتر است از پنجره‌های دو جداره با انواع گوشی‌های مخصوص خواب استفاده نمایید.
خورشید، ساعت زیستی
صبح به محض آن‌که از خواب برخاستید، به بیرون رفته و ۱۵ دقیقه را در زیر نور آفتاب به‌سر ببرید. باید به خود اجازه دهید تا نور طبیعی، ساعت زیستی‌تان را تنظیم مجدد کنید و با تطبیق بیش از پیش با مادر طبیعت، خود را به آرامشی جسمی برسانید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.