استفادۀ گسترده از تابلیت K در پایتخت «تابلیت K باعث بربادی خودم و نام‌بدی فامیلم شد»

گزارشگر:حسیب الله صوفی زاده/ چهار شنبه 15 حمل 1397 - ۱۴ حمل ۱۳۹۷

امروزه در کنار مصرف سایر مواد مخدر و نشه‌آور، مصرف قرصی به نام تابلیت K در میان نوجوانان و جوانان به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته است.
این ماده ۴ گرامی خطرناک در پایتخت به‌ وفور پیدا می‌شود. پزشکان می‌گویند که تابلیت k به سلامت جسمی و روانی آدم‌ها به شدت خطرناک است و mandegar-3در درازمدت باعث مرگ می‌گردد.
کریمه (مستعار) بانوی ۱۷ ساله در یکی از رستورانت‌ها در حوزۀ چهارم پایتخت به روزنامۀ ماندگار گفت که اولین‌بار زمانی‌که هم‌صنفانم در مکتب قرص K را توصیف می‌کردند، گمان می‌کردم که این مواد می‌تواند به مشکلات و دردهایم پایان ببخشد و تقریباً شش ماه به طور مداوم از این قرص‌ها استفاده کردم، بدون این‌که از عوارض آن آگاهی داشته باشم.
او افزود: «زمانی‌که به خود آمدم، همه‌چیزم را از دست‌رفته دیدم و همین ناآگاهی و نفهمی باعث بربادی زنده‌گی خودم و نام‌بدی فامیلم شد.
وی که در یکی از خانواده‌های نسبتا فقیر در کابل زندگی می‌کند، می‌افزاید: در روزهای اول زمانی‌که از این قرص‌ها استفاده می‌کردم، احساس شادابی و نشاط وصف‌ناشدنی به من دست می‌داد و آهسته آهسته این قرص‌های لعنتی مرا از درس و مکتب بازداشت و زمانی‌که پول برای خرید قرص نمی‌داشته باشم، برای تهیه آن تن به هرکاری می‌دهم تا بتوانم به آن دسترسی پیدا کنم و یا از نزد دوستانم به شکلی از اشکال به دست‌اش بیاورم.
حمید (مستعار) از فروشنده‌گان تابلیت K در خیرخانۀ کابل می‌گوید: شما افرادی‌که از این مواد استفاده می‌کنند، با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.
وی به روزنامۀ ماندگار گفت: «مشتریانی‌که این‌گونه تابلیت‌ها را همه‌روزه از من خریداری می‌‌کنند، در کنار این‌که اکثراً جوانان و نوجوانان (هم پسران و دختران) هستند؛ بیشتر افراد سرمایه‌دار و کارمندان ادارات دولتی هستند که در محافل شب‌نشینی‌های‌شان از تابلیت استفاده می‌کنند.»
این فروشندۀ تابلیت K به شرط فاش‌نشدن نامش گفت که تابلیت K چند برابر قیمت‌تر از مردان به زنان به فروش می‌رسد.
وی گفت که این تابلیت در بین جوانان به نام‌های مختلف از جمله ریدبال، شیرچاپ، ارث، دندان، پنج ستاره، یک و دو، سلور، دانس و غیره یاد می‌شود.
این فروشنده تابلیت k گفت که جوانان از خوردن آن قصه‌های جالبی دارند و تابلیت تبدیل به نقل مجلس شب‌نشینی‌ها و مهمانی‌ها شده است.
بیشتر افراد از این قرص‌ها در مراسم‌های عروسی و برخی جشن‌های دیگر استفاده می‌کنند؛ چرا که این قرص‌ها سیستم عصبی و دماغی فرد را صدمه زده؛ فشار خون را بلند برده و باعث ازدیاد ضربان قلب می‌گردد و به افراد کمک می‌کند تا زمان زیادی را بیدار بماند و اثر خواب آلودگی در فرد را از بین می‌برد.
باشنده‌گان پایتخت می‌گویند که اگر حکومت برای جلوگیری از قاچاق و استفادۀ این مواد در داخل کشور برنامۀ دقیق و همه جانبه‌یی روی دست نگیرد، در درازمدت این مواد شیمیایی خسارات زیان‌باری را بر پیکر این جامعه وارد خواهد کرد که جبران آن ممکن نخواهد بود.
داکتران می‌گویند که استفاده از قرص‌های روان گردان یا K در درازمدت کشنده بوده و باعث عقیم شدن مردان می‌گردد. کسانی‌که از قرص‌های روان‌گردان استفاده می‌کنند، درجه حرارت بدن‌شان بالا می‌رود و از هوای گرم لذت می‌برند. حتی در هوای گرم تابستان از وسایل گرم کننده استفاده می‌کنند و چای زیاد می‌نوشند.
داکتر حارث عارف یکی از پزشکان مطرح در کابل می‌گوید که قرص‌های روان‌گردان ترکیبی از چند ماده هستند، از جمله متیل دی اکسی‌آمفتامین (MDMA) . این قرص‌ها حالت‌های روحی و روانی را تغییر می‌دهد.
استفاده از این ماده روان‌گردان به صورتی است که در اوایل کسی متوجه اضرار آن نمی‌شود و فقط از چند لحظه نشۀ کاذب آن لذت می‌برند، ولی آهسته آهسته این مواد عوارض ناگواری را به سیستم عصبی و بینایی انسان وارد می‌کند.
بر بنیاد تحقیقاتی‌که در مورد اضرار این ماده صورت گرفته است و نیز طبق اظهارات برخی از مصرف‌کننده گان این دارو، این مواد در بینایی افراد اخلال ایجاد کرده و سلول‌های دماغی را به گونۀ زیادی تخریب کرده و پوکی استخوان را به بار می‌آورد.
به گفتۀ آنان، کسانی‌که از این قرص‌ها استفاده می‌نمایند، اکثرا تبدیل به افرادی احساساتی و پرخاشگر می‌شوند که خود نیز از این موضوع رنج می‌برند.
«نیازمند برنامه‌ریزی بزرگ هستیم»
وزارت داخلۀ افغانستان قاچاق و فروش گستردۀ «تابلیت K» را در کابل تایید می‌کند.
نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله پیشتر به آریانا گفته است: «متاسفانه یک تعداد افراد هستند که برای منافع شخصی‌شان به تجارت نامشروع این مواد دست زده‌اند که غیرقانونی است و جلوگیری از آن به برنامه‌ریزی بزرگ نیاز دارد».
در کنار قرص k (کا) خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی در پایتخت به گونۀ عادی جریان دارد و نهادهای امنیتی نتوانسته جلو فروش آن را بگیرد.
احتمالاً تهیه این‌گونه قرص‌ها در کابل کار سختی نباشد و تنها کافی است که سرنخی از یکی از فروشنده‌گان و یا مصرف کنند‌ه‌گان این مواد به دست آورد.
قرص K در سال ۱۳۸۷ خورشیدی برای اولین‌بار در ولایت هلمند به دست نیروهای امنیتی افتاد که در آن زمان مسوولان این رویداد را شوکه آورد توصیف کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.