ریاست جمهوری دربارۀ حادثۀ دشت ارچی: پلان خونین طالبان در کندز خنثا شد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 15 حمل 1397 - ۱۴ حمل ۱۳۹۷

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌یی تلویحاً از عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی دشت ارچی کندز دفاع کرده و از جان باختن کودکان ابراز تأسف نموده است.
روز دوشنبه دوم اپریل نیروهای هوایی ارتش افغانستان بر مسجدی در ولایت کندز حمله کردند که به گفته مقام‌های امنیتی در این حمله چندین فرمانده mandegar-3طالبان کشته شدند؛ اما باشنده‌گان کندز به رسانه‌ها گفته‌اند که در این حمله ۵۰ غیرنظامی کشته و ۱۵۰ غیرنظامی دیگر زخم برداشتت‌اند.
ارگ دیروز در اعلامیه‌یی گفت که تامین امنیت و حفاظت جان و مال مردم از مسئولیت‌های اساسی حکومت افغانستان بوده و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور همواره کوشیده‌اند تا در تمام عملیات‌های خویش از دقت و هماهنگی کامل کار گرفته و تلاش می‌نمایند که به افراد ملکی آسیب نرسد.
در اعلامیه آمده است که طالبان به خاطر طرح یک پلان خونین، افراد خویش را از داخل و خارج کشور به ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز دعوت کرده بودند، تا یکبار دیگر هموطنان بی گناه ما را به خاک و خون بکشانند.
بر بنیاد اعلامیۀ ارگ، اردوی ملی افغانستان به اساس اطلاعات دقیق که از پلان متذکره داشت، تلاش ورزید تا آن را خثنی نموده، مردم را از فاجعۀ بزرگ نجات دهد، اما گزارش‌هایی وجود دارد که متاسفانه در این حمله به افراد ملکی نیز آسیب رسیده است.
بر بنیاد اعلامیه، به منظور روشن‌شدن چگونگی آسیب‌هایی که به افراد ملکی در این رویداد رسیده است، ریس‌جمهور غنی کمیسیونی را به ریاست جنرال خدایداد هزارهسرمفتش عالی دفتر شورای امنیت ملی که در ترکیب آن الحاج طاهر صافی و سید سلیمان حامد مشاورین رئیس جمهور و نمایندگان وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی، دادستانی کل و ریاست مستقل ارگان‌های محل شامل می‌باشند، موظف ‌نمود تا رویداد متذکره را به صورت جدی و همه‌جانبه بررسی کرده، گزارش یافته‌های خویش را در مدت یک‌هفته به جلسۀ شورای امنیت ملی ارائه کند.
در این حال، یوناما (دفتر معاونت سازمان ملل متحد) در افغانستان در واکنش به حمله هوایی نیروهای کشور که به اساس اظهارات مقام‌های امنیتی در آن، چندین فرمانده طالبان کشته شده، گفت که این قضیه را به شکل جدی بررسی می‌کند.
دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در صفحۀ تویترش نوشته که گروه حقوق بشر ما در حال حاضر در دشت‌ارچی کندز به‌خاطر بررسی این رویداد حضور دارند.
از سویی هم، فرمانده پولیس ولایت کندز می‌گوید که از حمله بر مسجدی در ساحۀ دشت ارچی این ولایت بی‌خبر بوده است.
حمید حمیدی فرماندۀ امنیه ولایت کندز در تماس با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در جریان عملیات نیروهای هوایی در کندز نبوده‌اند.
آقای حمیدی با بیان این‌که گزارش‌های ضد و نقیض در رابطه به تلفات حملۀ هوایی به یک مدرسه دینی در ولایت کندز وجود دارد، گفت: آمار تلفات این حادثۀ تا هنوز روشن نشده است و تیم‌های بررسی به ساحه فرستاده شده‌اند.
در همین حال، مقام‌های موجود در ساحه و نهادهای امنیتی نظارت کننده‌، تلفات غیرنظامیان در حمله‌ هوایی در دشت‌‌ارچی را رد کرده‌اند.
محمد حنیف رضایی، آمر امور عامه قول اردوی ۲۰۹ شاهین در این باره گفته است، این حمله بر جلسه طالبان در یک مدرسه دینی بوده که در آن چندین تن از گروه طالبان کشته شدند.
به گفته او، جلسۀ گروه طالبان زمانی مورد حمله قرار گرفت که در آن ارشدترین مقام‌های گروه طالبان اشتراک داشته و نیروهای امنیتی نظر به اطلاعات استخباراتی آنان را هدف قرار داده‌اند.
مسوولان دولتی می‌گویند که دراین حمله بیش از ۲۵ تن از گروه تروریستی طالبان را کشته‌اند. اما پزشکی در بیمارستان دولتی کندوز به بی بی سی گفته که بیش از ۵۰ نفر با زخم‌های شدید به بیمارستان منتقل شد‌ه‌اند.
در همین حال، یک خبرنگار محلی نیز می‌گوید که حمله به یک مراسم دستار بندی دانش‌آموزان در یک مدرسۀ دینی صورت گرفته است. هرچند او از آمار دقیق تلفات اظهار بی‌خبری کرد، اما گفت: امار تلفات نهایت زیاد است و در چند ساعت تا هنوز روند انتقال قربانیان به بیمارستان ادامه دارد.
او گفت: امکان دارد که برخی از سران گروه طالبان نیز در این مراسم اشتراک داشته باشند، اما گفته‌های مسوولان امنیتی را که ادعا می‌کنند: طالبان در منطقه رزمایش نظامی داشتند را رد کرد.
در همین حال، گروه طالبان ادعا کرده‌‌اند که هیچ فرد مربوط این گروه در میان کشته شده‌ها و زخمی‌ها نبوده‌‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.