کریم خلیلی: بـه خاطـر صـلح آمـادۀ قربانـی هستیـم

گزارشگر:چهار شنبه 15 حمل 1397 - ۱۴ حمل ۱۳۹۷

صلح خواهی ما به معنای تسلیمی طالبان نیست، بل ما خواهان صلح عزتمند هستیم.
محمدکریم خلیلی رییس شورای عالی صلح در نشست مجمع عمومی این شورا در ولایت قندهار با ابراز این مطلب گفت که طابان باید به روند صلح mandegar-3ملحق شوند.
خلیلی تاکید کرد: هدف از طرح صلح حکومت وحدت ملی، تسلیمی طالبان و دیگر مخالفان مسلح به حکومت افغانستان نیست، بل شورای عالی صلح خواستار صلح آبرومند برای تمام طرف‌های درگیر جنگ است.
خلیلی می‌گوید: بنیاد افغانستان از قندهار شکل گرفته و امید است که روند برقراری صلح و ثبات پایدار نیز از قندهار آغاز شود.
خلیلی افزود: خارجیان هیچ‌گاهی صلح در افغانستان را نمی‌خواهند پس نیاز است تا گفت‌گوهای «بین‌الافغانی» برای رسیدن به صلح انجام شوند.
وی خطاب به مخالفان مسلح دولت گفت:» تا کی افغان‌کشی ادامه پیدا کند، هر دو طرف افغان اند؛ تا کی مسلمان کشی ادامه پیدا کند، هر دو طرف مسلمان اند، تا کی کشتن جوانان ادامه پیدا کند، هر دو طرف جوانان اند».
رییس شورای عالی صلح همچنان گفت که رهبری این شورا آماده‌ هرگونه قربانی برای رسیدن به صلح است و هیچ‌گاه از توطئه‌‌هایی‌که به گفته او دربرابر شورای عالی صلح جریان دارد، نخواهد ترسید.
این در حالی است که چند روز پیش، شورای عالی صلح گفت که اگر طالبان تفاهم‌نامۀ صلح را با حکومت امضا کنند، حکومت جدول زمان‏بندی خروج نیروهای خارجی را از افغانستان آماده خواهد ساخت.
درهمین‌حال، مولوی قیام‌الدین کشاف، رییس شورای علمای افغانستان که در این مراسم شرکت کرده بود، از طالبان خواست تا با روند صلح بپیوندند و به کابل آمده و حزب سیاسی ایجاد کنند.
رییس شورای علمای افغانستان همچنین گفت که در این خصوص تا هنوز از سوی طالبان پاسخ مثبت نشنیده‌اند.
سخن‌گوی این شورا می‏گوید که حکومت افغانستان در گفت‌گو با طالبان، هیچ پیش‌شرطی تعیین نکرده‌است و نباید طالبان نیز در این مورد، پیش‌شرطی تعیین کنند.
با آن‏که حکومت افغانستان و شورای عالی صلح گفته‌اند که در انتظار پاسخ طالبان به بسته‌ پیشنهادی اشرف غنی هستند، اما تاکنون رهبری طالبان به این پیشنهاد پاسخ روشنی نداده ‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.