حمـله بر دشت ارچـی کـار کی بـود؟

- ۱۸ حمل ۱۳۹۷

هفتۀ گذشته مدرسۀ آخندزاده در روستای تفتانیِ دشت‌ارچی کندز هدف حملۀ هوایی قرار گرفت. مقام‌های محلی در نخستین دقایق وقوع این حمله آن را به نیروهای خارجی منسوب کردند، اما مقام‌های امنیتی چندی بعد مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که در این رویداد مقام‌های mandegar-3ارشد طالبان را هدف قرار داده‌اند.
اکنون یک منبع ارشد حکومتی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید که این حمله در ده سال گذشته بی‌پیشینه بوده و نیروهای آمریکایی آن را انجام داده‌اند. منبع می‌گوید که این حمله با دقت زیاد جلسۀی که فرماندهان ارشد طالبان در آن حضور داشتند را هدف قرار داده است.
به گفتۀ منبع، مدرسه‎یی که مورد حمله قرار گرفته، یکی از مراکز آموزشی گروه‌های هراس‌افگن بوده است و قربانیانی که زیر نام غیرنظامیان گزارش شده‌اند، عضو گروه طالبان‌اند.
اما کول لیسا گارسیا، سخنگوی ارتش ایالات متحدۀ آمریکا در افغانستان دخالت نیروهای این کشور در عملیات کندز را رد می‌کند و می‏گوید که ارتش ایالات متحده هیچ دخالتی در حمله به این تجمع نداشته است.
جنرال مرتضا، فرمانده واحد ۲۰ ارتش در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‏گوید که طالبان پیش از این نیز به بهانۀ برگزاری مراسم‌های مذهبی جلسات خود را برگزار می‌کردند تا از حملۀ نیروهای امنیتی در امان باشند. او نیز دخالت نیروهای آمریکایی در این حمله را رد می‌کند و می‌گوید، ارتش افغانستان این حمله را طرح‌ریزی و اجرا کرده است.
روستای تفتانی در جنوب‌غرب مرکز ولسوالی دشت‌ارچی در فاصلۀ حدودن ۴ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد؛ در موقعیتی مابین مرکز کندز و ولسوالی خواجه‌غار.
طالبان اخیرن به کمک مردم محل در تفتانی شهرکی ساخته‌اند و نیازمندی‌های باشندگان مناطق تحت کنترل این گروه از این بازار مرفوع می‌شود؛ مدرسۀ آخندزاده در یک کیلومتری این بازار موقعیت دارد. طالبان تفتانی را از نه سال به این‌سو در کنترل خود دارند و بازار این روستا یکی از منابع درآمدزای این گروه در کندز محسوب می‏شود.
اجمل، یکی از باشندگان روستای تفتانی به سلام‌وطندار می‏گوید، هرازگاهی شهروندان خارجی به‌شمول اوزبیکستانی‌ها و تاجیکستانی‌ها نیز به این روستا رفت‌وآمد می‌کنند، «راه اصلی منتهی به این محل توسط طالبان ماین فرش شده و مردم از مسیرهای فرعی گشت‌وگذار می‏کنند.»
حمله بر مدرسۀ آخندزاده واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. شماری این رویداد را به دلیل تلفات غیرنظامیان محکوم کردند. اما شماری به این باورند که این حمله در نوع خود در افغانستان بی‌نظیر بوده و باید از نیروهای امنیتی حمایت شود.
قربانیان رویداد کندز در شفاخانۀ حوزه‎یی این ولایت
جاوید کوهستانی، آگاه نظامی در مورد تلفات غیرنظامیان می‌گوید، اگر به جزییات حمله توجه شود مراسم دستاربندی هدف نبوده و احتمالن کودکان به دلیل سراسیمگی از سوی جمعیتی که در حال فرار بوده‌اند، آسیب دیده‌اند. کوهستانی می‏افزاید، طالبان به خوبی ارزش جنگ روانی را می‌دانند و کسانی که به خاطر تلفات غیرنظامیان از نیروهای امنیتی انتقاد می‌کنند در حقیقت به نفع طالبان عمل کرده‌اند.
اما عتیق‌الله امرخیل، آگاه نظامی در این زمینه دیدگاه متفاوت‌تری دارد. به باور آقای امرخیل حمله به یک مکان مذهبی «بازی با ریش باباست.» او می‌گوید، با چنین حملاتی تلاش‌های حکومت افغانستان برای صلح با طالبان به خطر روبه‌رو می‌شود.
طالبان در برابر این حمله در زودترین فرصت واکنش نشان دادند و گفتند که این حمله تجمع غیرنظامیان را هدف قرار داده و تمام قربانی‌ها غیرنظامی بوده‌اند.
با این حال حکومت و مجلس نمایندگان برای بررسی بیشتر این حمله هیأت‌های جداگانۀی را موظف کرده‌اند.
به گفتۀ مقام‌های امنیتی، در حمله بر مدرسۀ آخندزاده دست‌کم ۱۸ مقام ارشد طالبان کشته شدند و ۱۲ فرمانده دیگر این گروه زخمی. اما مقام‌های محلی شمار قربانیان را ۱۰۰ کشته و حدود ۲۰۰ زخمی عنوان می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.