کشت تریاک در ۲۴ ولایت گسترش یافته است

گزارشگر:چهارشنبه 22 حمل 1397 - ۲۱ حمل ۱۳۹۷

مجلس سنا وزیر مبارزه با مواد مخدر، معین وزارت صحت و فرمانده پولیس کابل را در پیوند به افزایش شمار معتادان در شهر کابل، استجواب کرد.
سلامت عظیمی وزیر صحت، احمدجان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه و ژنرال داود امین سرپرست فرماندهی پولیس کابل در نشست روز mandegar-3سه‌شنبه (۲۱ حمل) مجلس سنا برای پاسخ گویی حاضر شدند.
سناتورها سوالات شان را در مورد افزایش شمار معتادان در شهر کابل و افزایش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در سطح کشور مطرح کردند.
اعضای مجلس سنا تاکید کردند که مبارزه با مواد مخدر نتیجه نداده است و نیز پولیس در بسیاری موارد به ویژه در شهر کابل در قاچاق و فروش مواد مخدر دست دارند.
آنان همچنین از افزایش کشت کوکنار در سال جاری در کشور ابراز نگرانی‌کردند.
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر کشور نیز افزایش کشت کوکنار را در سطح کشور پذیرفت و گفت که در سال جاری تریاک در ۳۲۸ هکتار زمین در بیشتر از ۱۷۰ ولسوالی در ۲۴ ولایت کشت شده است.
خانم عظیمی خاطرنشان کرد که موجودیت نا امنی و افزایش تقاضای جهانی برای مواد مخدر یکی از دلایل عمده افزایش کشت تریاک در کشور است.
به گفته او، افزود که این وزارت در هماهنگی با ادارات همکار در حال تطبیق پلان عمل مبارزه با مواد مخدر در کشور است، ولی کارهای که صورت گرفته است قابل قبول نیست.
او گفت: «پلان عمل که معیشت بدیل و کاهش تقاضا به مواد مخدر را شامل می‌شود همچنین در حال تطبیق و بازنگری است و در تطبیق این پلان جامعه جهانی نیز مسوولیت دارند همکاری کنند؛ و اما وزارت مبارزه با مواد مخدر هماهنگی خوبی را میان ادارات همکار ایجاد کرده است».
در همین حال، احمدجان نعیم معین پالیسی وزارت صحت نیز گفت، تا زمانیکه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر کنترل نشود و نیز مساله اشتغال حل نگردد، ایجاد مراکز صحی برای تداوی معتادان نتیجه نمی‌دهد.
آقای نعیم افزود که ۱۰۷ مرکز ترک اعتیاد در سراسر کشور فعال است و این مراکز ظرفیت تداوی حدود ۴۰ هزار معتاد را در سال دارد که با توجه افزایش روز افزون شمار معتادان کافی نیست.
او در مورد افزایش شمار معتادان در شهرکابل نیز گفت که براساس آمارها هم اکنون ۳۰۰ هزار معتاد در شهر کابل زندگی می‌کنند و وزارت صحت فقط از هر صد نفر معتاد ظرفیت تداوی ۱۰ نفر معتاد را دارد.
جنرال داوود امین سرپرست فرماندهی پولیس کابل نیز گفت که پولیس کابل در یک ماه گذشته حدود ۱۳۵۵ معتاد را به منظور تداوی و به همکاری نهادهای همکار از سطح شهر کابل جمع آوری کرده است.
آقای امین موجودیت معتادان و فروشندگان را در صفوف پولیس رد نکرد؛ اما گفت که در مبارزه با مواد مخدر در شهر کابل جدی است و برای شناسایی معتادان در صف های پولیس، برنامه تست معتادی آغاز شده است.
این در حالی است که افزایش شمار معتادان در سطح شهر کابل مشکلات زیادی را برای شهروندان پایتخت به وجود آورده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.