نگرانی سازمان ملل متحد از تلفات غیرنظامیان در کشور: بیش از ۷۶۰ غیرنظامی در سه ماه گذشته کشته شده‌اند

گزارشگر:شنبه 25 حمل 1397 - ۲۴ حمل ۱۳۹۷

دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا( یوناما) در گزارش تازه گفته است که در سه ماه اول سال میلادی جاری، بیش از ۷۶۰ غیرنظامی کشته و نزدیک به ۱۵۰۰ غیرنظامی زخمی شده‌اند که مسوول اصلی این تلفات مخالفان مسلح بودند.
mandegar-3یوناما که روز پنجشنبه (۲۳ حمل) گزارش ربع‌وار خود از تلفات غیرنظامیان را در افغانستان منتشر کرد، تلفات غیرنظامیان در سه ماه گذشته را تکان دهنده خوانده است.
در این گزارش آمده است که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ در این کشور بیش از دو هزار غیرنظامی کشته یا زخمی شده‌اند.
به اساس این گزارش در سه ماه اول سال میلادی جاری، بیش از ۷۶۰ غیرنظامی کشته و نزدیک به ۱۵۰۰ غیرنظامی زخمی شده‌اند.
در گزارش آمده که این رقم نسبت به سه ماه اول سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تغییر نداشته و در سطح مشابه که ‹بالاترین سطح در سال‌های گذشته ‹ بوده، قرار دارد.
به اساس گزارش یوناما، حملات انتحاری و مواد انفجاری جاسازی شده عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در سه ماه گذشته است و پس از آن بیشتر تلفات ناشی از جنگ‌های زمینی هستند. قتل‌های هدفمند، عملیات هوایی و مواد منفجره باقی مانده از جنگ به ترتیب عوامل بعدی این تلفات بودند.
تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات انتحاری در سال گذشته میلادی نیز ۱۷ درصد افزایش داشت.
به اساس گزارش ربع‌وار سازمان ملل، مسوول تلفات ۱۵۰۰غیرنظامی ( ۵۱۱ کشته و ۹۸۹ زخمی) مخالفان دولت بودند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.
یوناما می‌گوید: همانطور که در سال گذشته میلادی میزان تلفات غیرنظامیان از سوی نیروهای طرفدار حکومت کاهش یافته بود، در ربع اول سال جاری نیز این رقم ۱۳ درصد کاهش یافته و به مسوولیت ۱۸ درصد تلفات رسیده است.
انگرید هیدن، معاون نماینده ویژه ملل متحد؛ برای افغانستان می‌گوید: تمام طرف‌های درگیر در منازعات مسلحانه در افغانستان، باید تمام توان خود را برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهند زیرا این تلفات قابل جلوگیری است.
گروه طالبان و دولت افغانستان تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.
به اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۷ نیز در افغانستان بیش از ده هزار غیرنظامی کشته یا زخمی شدند.
دولت افغانستان همواره تاکید کرده است که اولویت نیروهای امنیتی – دفاعی کشور، در درگیری با مخالفان مسلح، حفاظت از جان غیرنظامیان می‌باشد، اما مخالفان همواره از افراد ملکی به عنوان سپر دفاعی استفاده کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.