رهبران حکومت وحدت ملی : متـعهد به عـدم مداخـله در انتخـابات هستیـم

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 26 حمل 1397 - ۲۵ حمل ۱۳۹۷

محمد اشرف‌غنی و داکترعبدالله عبدالله، رهبران حکومت وحدت ملی، روند ثبت نام رای دهنده‌گان را افتتاح کردند.
روز گذشته شنبه ۲۵ حمل/ فروردین، محمد اشرف‌غنی، در لیسه امانی و داکتر عبدالله عبدالله در لیسه نادریه ثبت نام کردند و از همه‌ی شهروندان mandegar-3افغانستان خواستند که در انتخابات پیش‌رو شرکت کنند.
رییس حکومت وحدت ملی در سخنانش در این مراسم از طالبان خواست که برای سهم‌گیری در پروسه انتخابات شرکت کنند.
به گفتۀ او انتخابات وسیله‌یی است که اصلاحات فکری و سیاسی را بر اساس رای شفاف مردم تأمین می‌نماید و سیاستِ کارا باید جای سیاست‌های جبر را بگیرد؛ زیرا مردم از جنگ خسته شده‌اند.
رییس حکومت وحدت ملی گفت: حق رای‌دهی و حق انتخاب‌شدن از خصوصیات بارز یک نظام مردم‌سالار است و حکومت برای برگزاری انتخابات، نیت، اراده و تعهد واضح دارد.
غنی در این مراسم گفت که تا اکنون با هیچ‌یک از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به تنهایی ندیده‌ام؛ بل با حضور شرکای بین‌المللی که داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه نیز حضور داشته‌است، در مورد موضوعات مهم بحث داشتیم؛ زیرا من به‌استقلالیت کمیسیون احترام دارم.
غنی بار دیگر تأکید ورزید که باید مسوولین ملکی و نظامی نیز به استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات ارج‌گزارند و هیچ‌نوع مداخله در امور کمیسیون مستقل انتخابات، قابل قبول نمی‌باشد.
او از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا با بی‌طرفی و حفظ ایمان‌داری وظیفۀ خویش را انجام‌دهد؛ زیرا به گفتۀ او، این کمیسیون ملی است و به همه مردم کشور تعلق داشته و نیز مسوول کارش می‌باشد.
غنی با قدردانی از نقش رسانه‌ها در پروسه‌های ملی، از نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و جامعۀ جهانی خواست که انتخابات آینده را نظارت همه‌جانبه نمایند.
رییس حکومت وحدت ملی از شورای‌ ملی خواست تا در آستانۀ ورود به‌فصل جدید همانند حکومت، کارآمدی شان را با ملت شریک‌سازند و نیز از کسانی‌که نامزد انتخابات آینده‌اند خواست که قانون انتخابات را مراعات نمایند.
وی با تأکید گفت که هیچ‌ کاندیدی حق مداخله در پروسه‌های انتخاباتی را ندارد و از کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای همکار با کمیسیون انتخابات خواست که با متخلفین و متقلبین برخورد قاطع و قانونی نمایند.
غنی باخطاب به‌مردم گفت: زنان و مردان، همه به ‌یک‌صدا پروسۀ ثبت‌نام رای‌دهندگان را جدی بگیرند، همان‌طور که من و بانوی اول امروز دراین پروسۀ ملی ثبت‌نام کردیم.
ثبت نام کردند.
عبدالله در مکتب نادریه
داکترعبدالله رییس اجرایی در مراسم افتتاح ثبت نامه رای‌دهنده‌گان در لیسه نادریه گفت: حکومت متعهد به عدم مداخله در کار انتخابات است.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، از مردم افغانستان خواست تا برای شرکت در انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها با گرفتن تذکره‌های تابعیت، ثبت نام کنند.
داکترعبدالله، تهیۀ فهرست رای دهنده‌گان را یکی از گزینه‌های برگزاری انتخابات شفاف دانسته گفت:» شما همه می‌دانید که کار اصلاحات انتخاباتی متاسفانه ناوقت آغاز شد و به همان نسبت کار کمیسیون هم به تاخیر آغاز شد. این یک چالش بوده و باور ما این است که به یاری خدا و به کمک مردم انتخابات به موقع صورت بگیرد».
رییس اجرایی گفت: امنیت یک چالش عمده است؛ اما برگزاری انتخابات یگانه وسیله تعیین سرنوشت است؛ بنابراین تامین امنیت مراکز رای‌دهی یکی از مسوولیت‌های اساسی حکومت است و از نیروهای امنیتی خواست تا در این زمینه با کمیسیون انتخابات همکاری کنند.
رییس اجرایی افزود: «تاکید من این است که حکومت وحدت ملی متعهد است تا مداخله در کار انتخابات نداشته باشد و آن‌چه که مسوولیت ماست برای زمینه سازی انتخابات فعال باشیم و در این زمینه نهادهای دولتی به خصوص نهادی امنیتی مسوولیت گرفته و کار می‌کنند».
با این حال معاذلله دولتی معاون اداری کمیسیون مستقل انتخابات در نخسیتن روز ثبت نام رای دهندگان گفت: آغاز ثبت نام رای دهندگان عزم راسخ حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات را در زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال روان، نشان می‌دهد.
وی تاکید کرد که ثبت نام و تهیه فهرست رای دهندگان برای نخستین بار تعداد رای دهندگان افغانستان را مشخص نموده و با این روند، کمیسیون مستقل انتخابات دیگر با آمارهای خیالی در زمینه رای دهندگان روبرو نخواهد بود.
آقای دولتی همچنان گفت که آنان پس از ختم ثبت نام رای دهنده‌گان، تعداد واجد شرایط رای دهی را با مردم شریک خواهند کرد.
با این حال مسوولان در فیفا ضمن تبریک آغاز ثبت نامه گفته اند که اشتراک در پروسه ثبت نام متضمن آینده روشن شهروندان در انتخابات است و از مردم خواستند که در این روند ملی نقش اساسی خود را ایفا نمایند.
همچنان مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند که نزدیک به ۱۵۰۰ مرکز در ۳۴ ولایت کشور برای ثبت نام رأی دهندگان باز شده است. بیش از ۱۰ هزار تن برای انجام این روند به کار گماشته شده‌اند.
به گفته آنان: قرار است این روند به مدت یک ماه و تا ۲۵ ثور ادامه یابد و پس از آن، روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در مراکز شهرستان‌ها آغاز خواهد شد.
آنان می‎گویند: «مرحله اول در تاریخ ۲۵ آغاز می‌شود تا ۲۲ ثور و دور دیگر از ۲۳ ثور آغاز تا ۲۳ جوزا ادامه می‌یابد».
به گفته مسوولان در کمیسیون انتخابات: روند ثبت نام رأی دهنده‌گان نخست در مراکز ولایات و پس از آن در ولسوالی‌ها صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.