نهادهای ناظر بر انتخابات و نماینده‌گان مجلس: شرکت نکردن درپروسۀ ثبت نام تیشه به‌ریشۀ دموکراسی زدن است

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 28 حمل 1397 - ۲۷ حمل ۱۳۹۷

چالش‌های انتخاباتی ۱۳۹۳، مشکلات درون پارلمان، فساد گستردۀ درون حکومتی و مشکلات و چالش‌های امنیتی مردم را از حضور در انتخابات دل‌سرد ساخته است.
شماری از نماینده‌گان مجلس و نهادهای ناظر بر انتخابات با ابراز این مطلب اما از مردم می‌خواهند که با شرکت در روند ثبت نام رای‌دهنده‌گان و شرکت در انتخابات به تقلب و تخلف نه بگویند.
آنان تاکید دارند که نرفتن به پای صندوق‌های رای، راه حل نیست، بل راه حل حضور پرشکوه مردم در پروسه ثبت نامه رای‌دهنده‌گان و حضور در انتخابات است
این واکنش‌ها در پی حضور نیافتن مردم در روند ثبت نام رای‌دهنده‌گان که روز شبنه ۲۵ حمل/ فروردین آغاز شده است، ابراز می‌شود.
حضور بسیار کمرنگ مردم در روند ثبت نام نشان می‌دهد که مردم دیگر به حکومت، کمیسیون انتخابات و رهبران سیاسی بی‌باور شدند و حضور خود در انتخابات را به دلیل تقلبات و تخلفاتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ اتفاق افتاده بود، موثر و مفید نمی‌دانند.
تقلبات گسترده و سازمان یافته در انتخابات ۱۳۹۳ ریاست‌جمهوری از سوی کمیشنرmandegar-3ان کمیسیون انتخابات و حکومت حامد کرزی سبب تنش میان دو جریان سیاسی شده و در نهایت با پای در میانی جان‌کری وزیر خارجه اسبق امریکا، حکومت وحدت ملی با حضور دو نامزد پیشتاز در انتخابات تشکیل شد، چیزی که نتوانست قناعت مردم را فراهم کند و تاکنون مردم محمداشرف‌غنی را که از سوی امریکا رییس‌جمهور اعلام شد، به عنوان رییس‌جمهور بیرون آمده از تقلب می‌خوانند و باور دارند که انتخابات پیش روی نیز با تقلبات سازمان یافته و سیستماتیک افراد وابسته به حکومت را وارد پارلمان خواهد ساخت.
اما رهبران سیاسی، نهادهای مدنی و ناظر بر انتخابات و نماینده‌گان مجلس می‌گویند: شاید اگر مردم در انتخابات ۹۳ به جای حمایت از فیصله رهبران سیاسی از رای خود حمایت می‌کردند، امروز وضعیت طوری دیگری بود و باور مردم هم نسبت به این روند آسیب نمی‌دید.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا می‌گوید: یک بخش تخلف و تقلب در انتخابات مربرط به حکومت، زورمندان و رهبران سیاسی است؛ اما یک بخش بزرگ آن مربوط به مردم است. اگر ما در پروسه انتخابات احساس مسوولیت می‌کردیم، پروسه را محافظت می‌کردیم و از رای خود صیانت می‌کردیم، شاید خطرات تقلب و تخلف کم می‌شد.
رشید در خصوص این‌که آیا مردم در انتخابات ۹۳ از رای خود دفاع نکردند، گفت: مردم با شور و شوق به پای صندوق‌های رای رفتند و رای دادند؛ اما در قسمت نظارت و این‌که رای ما به یک نتیجه قابل قبول برسد، ایستاده‌گی نکردند و این کوتاهی ما باعث شده که رهبران سیاسی تصمیم گیرنده باشند.
او تاکید کرد: اگر مردم از رای خود حمایت می‌کردند، ممکن امروز وضعیت به گونه‌ی دیگری می‌بود؛ بنابراین اکنون مردم باید به جای مایوس شدن، از گذشته درس بگیرند، در روند ثبت نام شرکت کنند، به کاندید مورد نظر خود رای ‌بدهند و بعدن از رای خود حفاظت و نظارت کنند.
به گفته رییس اجرایی فیفا: مردم از تقلبات و تخلفات انتخابات ۹۳ بیاموزند و اجازه ندهند که رهبران سیاسی و حکومت سرنوشت مجلس نماینده‌گان‌شان را رقم بزنند، با حضور گسترده در انتخابات و نظارت و دفاع از رای، افراد شایسته را وارد پارلمان نمایند.
یوسف رشید می‌گوید:»اما حضور نیافتن در روند ثبت نام و شرکت نکردن در انتخابات به معنای ریشه به تیشه دموکراسی و روند مردم‌سالاری زدن است؛ بنابراین یکبار دیگر تکرار می‌کنم که برای رفتن افراد شایسته به پارلمان رای بدهید و با حفاظت و نظارت از رای خود دست تقلب‌کاران درون و بیرون کمیسیون انتخابات را کوتاه سازید.
رییس اجرایی فیفا به روزنامه ماندگار گفت: ما از لحاظ سیاسی، تخنیکی و امنیتی در یک پروسه بسیار خراب قرار داریم و خواهی نه خواهی تقلب صورت خواهد گرفت؛ اما باید باور داشت که برای بهتر شدن این وضعیت نیاز به مبارزه داریم.
بااین حال غلام‌فاروق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان از مردم می‌خواهد با حضور در انتخابات به تقلب و تخلف نه بگویند و با شرکت در انتخابات زمینه را برای افراد کارا، در پارلمان فراهم کنند.
مجروح به روزنامه ماندگار گفت: چالش‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۳، مشکلات درون پارلمان، فساد گسترده‌ی درون حکومتی و مشکلات و چالش‌های امنیتی بدون شک مردم را از حضور در انتخابات دل‌سرد ساخته است.
او می‌گوید: اما نرفتن به پای صندوق‌های رای راه حل نیست، بل راه حل حضور پرشکوه مردم در پروسه ثبت نامه رای‌دهنده‌گان و حضور در انتخابات است؛ ولی باید به خاطر داشت که برای بسیج کردن مردم در انتخابات، پارلمان جمع نهادهای مدنی، حکومت، احزاب سیاسی و کمیسیون مستقل انتخابات تلاش خود را بکنند و به مردم اعتماد ببخشند که انتخابات پیش‌روی یک انتخابات شفاف و به دور از تقلب خواهد بود.
به گفته این عضو مجلس: اگر مردم با شرکت نکردن در انتخابات، انتخابات را به احزاب سیاسی و حکومت واگذار کنند، بدون شک کار مشکل‌تر خواهد شد و افراد وابسته به حکومت و احزاب سیاسی در پارلمان حضور خواهند یافت؛ بنابراین تنها راهی غیر حکومتی ساختن پارلمان، حضور گسترده مردم در انتخابات است.
وی تاکید کرد: اگر مردم در انتخابات حضور گسترده داشته باشند، خود ناظر انتخابات باشند و نهادهای ناظر هم سهم خودشان را ادا نمایند، بدون تردید حکومت نمی‌تواند در انتخابات دخالت کند و افراد وابسته به خود را وارد پارلمان نماید.
او افزود: پس بازهم تکرار می‌کنم که تنها راه جلوگیری از تقلب و عدم حضور افراد وابسته به حکومت حضور گسترده مردم در انتخابات است و بس.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.